Hårdare regler angående siffror

McFille skrev:
Instämmer till 100%! Jag förstår inte deras argument...FINNS det överhuvudtaget något hållbart argument till deras beslut? :va
Har svårt att tro det...

Vem kan inte se att detta är siffrorna sexton?? Detta är ju ett rent konstverk!!!!!

Bifogat

• Aprilian nylackad 007 (Large).jpg
    Aprilian nylackad 007 (Large).jpg
    106.5 KB · Visningar: 54
  • Aprilian nylackad 009 (Large).jpg
    Aprilian nylackad 009 (Large).jpg
    105.7 KB · Visningar: 92
  • Aprilian nylackad 019 (Large).jpg
    Aprilian nylackad 019 (Large).jpg
    105.7 KB · Visningar: 67
  • Aprilian nylackad 012 (Large).jpg
    Aprilian nylackad 012 (Large).jpg
    102.3 KB · Visningar: 83
Last edited:
Teddy skrev:
Det enda stället som jag lyckats köpa siffror på är Anderstorp. Jag har frågat i kanslit på alla andra banor jag varit på och alltid fått nej till svar. När fasta startnummer började bli vanligt försvann kundunderlaget och försäljningen av siffror med det.

Nu ljuger du för LMS har alltid siffror att sälja!

Den här tråden är tramsig!

Reglementet finns av diverse anledningar så det är väl inget att tjafsa om?
Att siffrornas utseende är reglerat är ju för allas skull. Om alla förare alltid hade korrakta läsbara siffror skulle vi minska risken för felaktiga rapporteringar både från speaker och funktionärer. Tänk dig att just DU blir bestraffad för t.ex omkörning vid gulflagg, fastän du aldrig ens skulle tänka tanken. Om funktionären hävdar att du gjort det så torskar du på det. Synd om ni var 2 med ungefär lika hojar och oläsliga siffror.

Lägg ner skitsnacket nu och följ tävlingsreglementet. Finns det något som bör förändras så säger man till svemo eller valfri tävlingsledare eller domare så tas det upp och beslutas på domarkonferensen i slutet av året.

/HW

Last edited:
HW skrev:

Lägg ner skitsnacket nu och följ tävlingsreglementet. Finns det något som bör förändras så säger man till svemo eller valfri tävlingsledare eller domare så tas det upp och beslutas på domarkonferensen i slutet av året.

/HW
Ja så är det, reglerna är till tävlingsledningen och inget annat.

Eller så kan man tycka att om nu roadracing ska bli en stor publiksport och allt vad man kan önska sig, så måste det nog till en uppryckning rent utseendemässigt.
Förvisso kan man inte föra in en sån regel (även om Mike Luff försökte med SO), men att alla hojar är hela och rena vid tävlingshelgens början skulle ju vara trevligt.
Om alla hade mattsvarta sprejburkade kåpor och standardsiffror köpta i sekretariatet skulle det inte göra sig så bra i TV, tror jag.
Eventuell oinsatt publik skulle tro att det var den tvåhjuliga motsvarigheten till folkrace och försöka köpa en hoj för 5000:- efter avslutat rejs.

Jag talar förvisso lite i egen sak, men gör allt så snyggt ni kan så kanske allmänheten fattar att det är en häftig, dyr sport för elitidrottsmän, och ingen jävla lerorgie med skeva fulhojar. Likriktning med standardsiffror leder nog till likgiltighet inför hojens utseende, och sen står RR-sverige där med 40 aktiva med skeva, gamla fulhojar. Dock med reglementsenliga siffror, förstås.

Detta inlägg innehåller en del överdrifter och "måla-fan-på-väggen", men jag menar det hela ungefär, på nåt vis.

Mattias skrev:
Eller så kan man tycka att om nu roadracing ska bli en stor publiksport och allt vad man kan önska sig, så måste det nog till en uppryckning rent utseendemässigt.
Förvisso kan man inte föra in en sån regel (även om Mike Luff försökte med SO), men att alla hojar är hela och rena vid tävlingshelgens början skulle ju vara trevligt.
Om alla hade mattsvarta sprejburkade kåpor och standardsiffror köpta i sekretariatet skulle det inte göra sig så bra i TV, tror jag.
Eventuell oinsatt publik skulle tro att det var den tvåhjuliga motsvarigheten till folkrace och försöka köpa en hoj för 5000:- efter avslutat rejs.

Jag talar förvisso lite i egen sak, men gör allt så snyggt ni kan så kanske allmänheten fattar att det är en häftig, dyr sport för elitidrottsmän, och ingen jävla lerorgie med skeva fulhojar. Likriktning med standardsiffror leder nog till likgiltighet inför hojens utseende, och sen står RR-sverige där med 40 aktiva med skeva, gamla fulhojar. Dock med reglementsenliga siffror, förstås.

Detta inlägg innehåller en del överdrifter och "måla-fan-på-väggen", men jag menar det hela ungefär, på nåt vis.

:tummenupp :tummenupp

Hjälp! Killen är inne på ett riktigt stickspår...

Kolla eurosport och tala om i vilken sport startnummren inte är standardiserade!?

Ska vi ta friidrott eller slalom som exempel? Oavsett vad du har för dräkt på dig så får du en stor fet sifferväst att fästa på magen och ryggen.
Men det är klart...dom har ju inte en chans att få något visat i tv eller att fylla alla arenor dom kommer till.... eller hur var det nu??

Edit: Det här är inte min debatt, jag svara bara för att jag råkar vara arrangör och tävlingsledare och vet vad otydliga siffror kan ställa till med. Jag kommer inte skriva fler svar i denna tråd då jag redan uttryckt min åsikt.

/HW

HW skrev:
Hjälp! Killen är inne på ett riktigt stickspår...

Kolla eurosport och tala om i vilken sport startnummren inte är standardiserade!?

Ska vi ta friidrott eller slalom som exempel? Oavsett vad du har för dräkt på dig så får du en stor fet sifferväst att fästa på magen och ryggen.
Men det är klart...dom har ju inte en chans att få något visat i tv eller att fylla alla arenor dom kommer till.... eller hur var det nu??

Edit: Det här är inte min debatt, jag svara bara för att jag råkar vara arrangör och tävlingsledare och vet vad otydliga siffror kan ställa till med. Jag kommer inte skriva fler svar i denna tråd då jag redan uttryckt min åsikt.

/HW

Jag har itne Eurosport längre. Jävla UPC. :gnissla
Men friidrott och slalom ÄR redan stora publiksporter. Jag vet inte om det skulle gå sämre eller bättre för dom ifall de fick göra sitt startnummer till något av ett kännetecken eller logotyp.

Men om vi kollar på motorsport så syns inte ens siffrorna på F1-bilarna, för där är förarna välkända nog att inte behöva det.

Men i Nascar, MotoGP och superbike görs oftast en stor affär av att ha sitt startnummer som ett kännetecken och logotyp. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara till nån nackdel i Sverige heller. Ullis har sitt 22, Cralle hade 29, Jimmy Lindström och Fredde Watz 44.

Lite av vitsen med att ha fasta startnummer måste ju vara att man gör numret till sitt, åtminstone för säsongen och kan pränta in det i eventuella supporters och sponsorer. Även om de inte har en aning om vilken klass man kör i så kan personligt utformade siffror göra att de känner igen sin förare direkt när han/hon rullar ut på banan.

Och jag menar absolut inte att man ska frångå reglerna vad gäller storlek och färg, men det borde finnas utrymme för egna typsnitt så länge de är läsliga på håll.

Om vi tar Anjas kattsiffror ovan som exempel; Vilken siffra skulle tvåan kunna vara om inte en tvåa? Att det är en katt syns bara i depån. Det vore störtlöjligt att nobba någon start för sådana siffror.

Jag är övertygad om att sporten tjänar på att alla gör något eget och anstränger sig för att hålla en viss nivå.
Hur skulle raggarmässan på Elmia funka om någon bestämde att alla skulle ha sina raggarbilar målade i en bestämd färg, eller hålla sig till ett stylingföretags produkter?

Fram för individualism och särart, personligt uttryck och SNYGGA HOJAR.
Standardisering luktar dagis-rättvisa och bakåtsträvande.

Jörgen Player Special skrev:
Förspänning = hur hårt du spänner fjädern, eller trycker ihop i vårt fall. Hård sådan och fjädern börjar arbeta senare. Med tanke på Perras vikt kontra din så borde du nog spänna den lite.

MVH
JPS

Skojade lite.. Vet vad förspänning är. Har inte rört något sånt än sen jag köpte hojen, kan inte så mycket om det.
Skulle däremot vara ytterst tacksam för lite förslag på fjädringssetup.(väger 90 kilo i racemundering och är en hårdbromsare har jag fått för mej)

Sleven #16

sleven skrev:
Skojade lite.. Vet vad förspänning är. Har inte rört något sånt än sen jag köpte hojen, kan inte så mycket om det.
Skulle däremot vara ytterst tacksam för lite förslag på fjädringssetup.(väger 90 kilo i racemundering och är en hårdbromsare har jag fått för mej)

Sleven #16

Jag misstänkte att du hade koll på vad det var... Men man vet ju aldrig! Jag tror din gaffel har blivit optimerad en gång i världen, då brukar de "shimsa" fjädern för att öka förspänningens lägsta värde. Skulle tro att tre synliga ringar är lagom till dig.

/JPS

Jörgen Player Special skrev:
Jag misstänkte att du hade koll på vad det var... Men man vet ju aldrig! Jag tror din gaffel har blivit optimerad en gång i världen, då brukar de "shimsa" fjädern för att öka förspänningens lägsta värde. Skulle tro att tre synliga ringar är lagom till dig.

/JPS

Tack, tack.
Nu åter till ämnet. Tycker det är riktigt löjligt att rida på paragrafer och reglemente angående det här med siffrorna. Låt sunt förnuft råda istället!!

Visst ska siffrorna synas men om alla skulle gå till bokhandeln och köpa siffror, hur kul vore det som Mattias säger?
Reglementet är dessutom något förlegat känns det som. Satt och läste igenom det igår och det är många punkter som inte passar in på dagens moderna hojar.
Det står tex att sadeln eller ingen detalj bakom den får vara bredare än 45 cm. Hur många tex R1:or klarar det?

Vill vi ha dåligt sprejburkslackade hojar med stereotypa siffror?? Nä det vill vi inte.

Mvh Sleven som med detta inlägg just nu har bannlyst sej och sina siffror i alla besiktningar.

Eftersom jag kommer att stå och bedömma sånt i år kan ju jag se min syn på saken.

Finns det ett reglemente så gör det av en anledning, det är bara att följa om man vill vara med. Sen betyder inte det att man lägger det sunda förnuftet på hyllan. Katt-tvåan hade jag godkänt, det syns fortfarande tydligt vad det står.
Däremot Slevens nr 16 blir det omprov på om jag får bestämma. Siffrorna sitter inte där för att vara snygga i depån, de skall synas ifrån kanske 20-30 m avstånd i 200 km/h. Att man har transpondrar hjälper ju inte, som nån nämnde tidigare, funktionärerna skall ju se vem det är som gör nått bus, när det sker.

Att vi skulle få mer publik för att vi gör häftiga siffror, det känns rätt långsökt, tror inte folk ens reflekterar över det. Det går ju fortfarande att måla sin hoj i ett eget och snyggt mönster utan att dribbla med siffrorna.

Sen är det visst så att reglementena inte hinner med alltid, men reglemtet är ett stöd för oss när vi jobbar, inte en lagbok. I såfall hade reglementet fått vara tjockt som en telefonkatalog för att täcka in varenda eventualitet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman