Hålla ner framhjulet?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
När man hamnar breve en CBR lr så vid rödljusen vill man ju gärna hävda sig, men eftersom man är "nybörjare" på dessa vikt/effektförhållanden är det ju lite svårt att hålla ner framhjulet, fastänn man vrider av gasen så vill den fortfarande upp ;). Eftersom man även vill använda prestandan max så tycker man ju att man inte bör dra av så mycke, så min fråga är helt enkelt:

Hur håller man ner framhjulet och samtidigt tar ut så mycke effekt som möjligt? (Åker högvarvigt [R6])

Även på andra växeln? Tar det inte mycket på koplingen?

Last edited:
Mattias skrev:
Slira koppling och luta dig framåt i lagom mängder av vardera.

Så lätt var det, sedan gäller det att träna lite också ;)

Äntligen någon som fattat att man INTE skall köra på bakhjulet! :rock Det går fortare på två hjul :fakta

Nu vet jag inte om det är jag som missförstår er eller om det är ni som missförstår mig, jag menar alltså efter 0-40 (starten dvs) eller när man börjar nå en 8000 ;) Ere bara att vrida av gasen lr äre koppling som gäller?

På väl inkörda R1-or ska man nog använda kopplingen vid växling till tvåan, annars får man snart meka...

när du växlar utan koppligen se till att släppa av lite på gasen... annars sliter du hårt på din växellåda.

Har mest åkt motocross tidigare, där man lättare kan släppa lös bakhjulet för att förhindra stegring ;)

Mattias skrev:
På väl inkörda R1-or ska man nog använda kopplingen vid växling till tvåan, annars får man snart meka...

nu skojar du? Jag växlar ALLTID utan koppling uppåt (om jag ine kör extrem mesigt inne i stan)

klassiskt brukar man säga att man skall ligga mellan max moment och max effekt. Växla upp vid max effekt, ner vid max vrid. Men hojar har otast långt mellan momnet max och max effekt.

Det går att räkna en del på det om du har moment kurva och växellägena, men det är så jobbigt...

OlleR6 skrev:
Hur håller man ner framhjulet och samtidigt tar ut så mycke effekt som möjligt? (Åker högvarvigt [R6])

Skaffa en jonne med mindre effekt så slipper du sådana däringa bieffekter... :rock

//P

...ja tillexempel en sån där VTX1800 ;]

Varför jag frågar är inte för att jag tycker illa om att lyfta, utan för att ha en chans där vid rödljusen ;)

Hmm va väger du egentligen?
Ja väger ca 82 kg.

O när ja lägger mej över tanken så reser den sej en aning på ettan men man känner ju att de inte blir mer än så vilket innebär att de bara e o fortsätta..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT