Jimmy.F
Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Håll farten förbi kamerorna!
Än en gång finns det motioner i riksdagen om att motorcyklar ska förses med registreringsskylt fram. Man vill fortfarande ändra gällande lag från att gälla föraransvar till ägaransvar. Alltså, den som äger ett fordon får automatiskt böterna oavsett vem som kört. SMC får också en hel del samtal om motorcyklisternas ”immunitet” vid fartkameror.
Rikspolisstyrelsen berättar för SMC att av samtliga överträdelser de senaste åren blir omkring 40 % lagförda totalt för samtliga fordonstyper. Lagförd innebär att en förarens identitet kan fastställas och böter skickas ut. De flesta av de nedlagda ärendena beror på att bildens kvalité gör att förarens identitet inte kan fastställas. 37 % av fordonen har juridiska ägare. 4 % är utomnordiska fordon och 5 % är motorcyklar. Under juli-augusti är andelen motorcyklar 11 %.
SMC är helt emot en lag som kräver registreringsskylt fram på motorcyklar. Och, det finns bara ett effektivt sätt att ta död på denna diskussion; att hålla hastigheten förbi kamerorna. * Är du är en av dem som kör du motorcykel i 200 km/h, visar finger eller kör på bakhjulet förbi kameror? Då är det du som håller igång debatten och kraven på registreringsskylt fram.
* Givetvis gäller hastighetsgränserna på vägarna alla fordon, även motorcyklister, oavsett om det finns en kamera där eller inte.
Jag vill inte ha nån jävla skylt fram på hojen!!
Än en gång finns det motioner i riksdagen om att motorcyklar ska förses med registreringsskylt fram. Man vill fortfarande ändra gällande lag från att gälla föraransvar till ägaransvar. Alltså, den som äger ett fordon får automatiskt böterna oavsett vem som kört. SMC får också en hel del samtal om motorcyklisternas ”immunitet” vid fartkameror.
Rikspolisstyrelsen berättar för SMC att av samtliga överträdelser de senaste åren blir omkring 40 % lagförda totalt för samtliga fordonstyper. Lagförd innebär att en förarens identitet kan fastställas och böter skickas ut. De flesta av de nedlagda ärendena beror på att bildens kvalité gör att förarens identitet inte kan fastställas. 37 % av fordonen har juridiska ägare. 4 % är utomnordiska fordon och 5 % är motorcyklar. Under juli-augusti är andelen motorcyklar 11 %.
SMC är helt emot en lag som kräver registreringsskylt fram på motorcyklar. Och, det finns bara ett effektivt sätt att ta död på denna diskussion; att hålla hastigheten förbi kamerorna. * Är du är en av dem som kör du motorcykel i 200 km/h, visar finger eller kör på bakhjulet förbi kameror? Då är det du som håller igång debatten och kraven på registreringsskylt fram.
* Givetvis gäller hastighetsgränserna på vägarna alla fordon, även motorcyklister, oavsett om det finns en kamera där eller inte.
Jag vill inte ha nån jävla skylt fram på hojen!!

Last edited: