Hålla farten förbi fartkameran???

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Håll farten förbi kamerorna!
Än en gång finns det motioner i riksdagen om att motorcyklar ska förses med registreringsskylt fram. Man vill fortfarande ändra gällande lag från att gälla föraransvar till ägaransvar. Alltså, den som äger ett fordon får automatiskt böterna oavsett vem som kört. SMC får också en hel del samtal om motorcyklisternas ”immunitet” vid fartkameror.

Rikspolisstyrelsen berättar för SMC att av samtliga överträdelser de senaste åren blir omkring 40 % lagförda totalt för samtliga fordonstyper. Lagförd innebär att en förarens identitet kan fastställas och böter skickas ut. De flesta av de nedlagda ärendena beror på att bildens kvalité gör att förarens identitet inte kan fastställas. 37 % av fordonen har juridiska ägare. 4 % är utomnordiska fordon och 5 % är motorcyklar. Under juli-augusti är andelen motorcyklar 11 %.

SMC är helt emot en lag som kräver registreringsskylt fram på motorcyklar. Och, det finns bara ett effektivt sätt att ta död på denna diskussion; att hålla hastigheten förbi kamerorna. * Är du är en av dem som kör du motorcykel i 200 km/h, visar finger eller kör på bakhjulet förbi kameror? Då är det du som håller igång debatten och kraven på registreringsskylt fram.

* Givetvis gäller hastighetsgränserna på vägarna alla fordon, även motorcyklister, oavsett om det finns en kamera där eller inte.

Jag vill inte ha nån jävla skylt fram på hojen!!:gnissla

Last edited:
Skulle nog se konstigt ut att det endast är bil som åker i kamerorna med.

Brukar oftast hålla hastigheten då jag kör förbi men emellanåt går det ju en 10-20 för fort förbi,men det är väl bara som den genomsnittlige bilisten som passerar.

Det som retar mest skulle jag tro är de som bombar förbi eller passerar med ett långfinger i vädret på bakan,bara smälta in bland övrig trafik så syns man inte,skulle det gå för fort någon enstaka gång är det ingen som reagerar mer på det än på alla som håller för ansiktet i bil eller gömmer sig bakom sólskyddet.

Henrik

Under juli-augusti är andelen motorcyklar 11 % som fasnar i kamerorna men hur många % av totala trafikanterna är mc-förare?

Under juli-augusti är andelen motorcyklar 11 % som fasnar i kamerorna men hur många % av totala trafikanterna är mc-förare?

Precis det jag menar,stick inte ut.

Att 98% av tiden passera lagligt gör att de sista 2% av gångerna man passerar,fortfarande i en hastighet som inte är kk-indragning,är inget någon reagerar på utan mer som alla andra.

Men det är som jag resonerar,svina när ingen ser och var som alla andra när du har publik.

Henrik

Givetvis håller jag lagligt förbi kameror, jag förstår mig inte på dom som kör för fort.

Själv har jag aldrig sett ett sånt där skåp blixtra till så jag vågar säga att jag bidrar till att vi inte får skylt där fram.

Håller man hastigheten förbi kamerorna så har väl lagstiftaren ändå uppnått någonting. Tanken är väl att kamerorna placeras vid "riskställen" (även om det kan diskuteras på vissa ställen) och får man ner hastigheten där, så är det något positivt.

Kan bara hålla med. Det är synd att "reta" myndigheterna i onödan, då ökar bara kraven på registreringsskylt fram och ägaransvar.

Men vadå "reta myndigheterna"? Det är väl inte några myndigheter som sitter och läser av bilderna från fartkamerorna och skickar ut böter till folk?
"Myndigheterna" kommer ändå ständigt att komma med nya ideer om det totala kontrollsamhället. Fartkameror och höjda böter är bara början, med tiden kommer vi att ha satellitövervakning av våra fordon. Lag på att ha gps fast monterad, som sen avläses av satellit dygnet runt. Kör du för fort dimper det ned ett inbetalningskort i brevlådan hemma. Friheten offras på trygghetens altare.

Men vadå "reta myndigheterna"? Det är väl inte några myndigheter som sitter och läser av bilderna från fartkamerorna och skickar ut böter till folk?
"Myndigheterna" kommer ändå ständigt att komma med nya ideer om det totala kontrollsamhället. Fartkameror och höjda böter är bara början, med tiden kommer vi att ha satellitövervakning av våra fordon. Lag på att ha gps fast monterad, som sen avläses av satellit dygnet runt. Kör du för fort dimper det ned ett inbetalningskort i brevlådan hemma. Friheten offras på trygghetens altare.

Och du tror inte att det går fortare om alla blåser förbi fartkameror i 180 km/h? Statistik är det enda som räknas för politruckerna och tjänstemännen...

Fråga för att klargöra: Utgör motorcyklarna 11% av det totala antalet som blir fotograferade eller av de som blir fotograferade men ej lagförda? Av 100 fotograferade fordon blir det elva motorcyklar i första fallet men bara 6.6 motorcyklar i det senare fallet, baserat på övrig statistik i ursprungsinlägget.

Inte för att det gör någon skillnad på lagstiftningen och det faktum att man ska hålla hastighetsbegränsningarna, vilket jag i allra möjligaste mån försöker göra åtminstone förbi kamerorna. Det är väl inte bara jag som är ögontjänare på två hjul?

Är det en kamera på 30-50 väg så håller jag hastighet ändå men 70-110 så måste jag nog erkänna att jag inte bryr mig ett enda dugg!

Dock så gasar jag inte mer och kör på slangen!

Kommer inte sätta en skylt fram om de inte inför väldigt höga böter och ägarnasvar tror jag är långt bort!

EDIT: Kom även på att vid införande av skylt fram så måste man fortfarande kunna identifiera föraren! Ägaransvar måste innebära att vi inför angivarplikt dvs. att du måste tala om vem som framförde fordonet den aktuella tiden vilket om jag inte mistar mig inte finns i sverige!

Last edited:
Samma här, håller alltid lagligt förbi kamerorna och "känsliga" ställen.

Funderar på att skaffa en liten kameravarnare men det är mest för
att kunna se exakt hastighet, tips på nån billig? Kan vara bra att
ha i bilen också.

Bara till att bita ihop och hålla hastigheten vid storebrors kamera. Jag gör det och även dom jag brukar köra med :)

Självklart -- inte jävlas -- what goes around comes around !!!
Men vid vilken fart hinner inte skåpet med ???? :-)

((((för er som inte förstod ironin skit i att svara ))))

Fråga för att klargöra: Utgör motorcyklarna 11% av det totala antalet som blir fotograferade eller av de som blir fotograferade men ej lagförda? Av 100 fotograferade fordon blir det elva motorcyklar i första fallet men bara 6.6 motorcyklar i det senare fallet, baserat på övrig statistik i ursprungsinlägget.

Inte för att det gör någon skillnad på lagstiftningen och det faktum att man ska hålla hastighetsbegränsningarna, vilket jag i allra möjligaste mån försöker göra åtminstone förbi kamerorna. Det är väl inte bara jag som är ögontjänare på två hjul?

Jo o Bara du! :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...