miicke
Ny medlem
Hur går det egentligen till i kroppen när man får håll? Jag menar nu inte på så vis så jag får svaren "du får håll om du äter/dricker innan du springer" utan bara hur det går till i kroppen?
// mvh Q
// mvh Q
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Quaya skrev:Hur går det egentligen till i kroppen när man får håll? Jag menar nu inte på så vis så jag får svaren "du får håll om du äter/dricker innan du springer" utan bara hur det går till i kroppen?
// mvh Q
Quaya skrev:Hur går det egentligen till i kroppen när man får håll? Jag menar nu inte på så vis så jag får svaren "du får håll om du äter/dricker innan du springer" utan bara hur det går till i kroppen?
// mvh Q

spenk skrev:Du tar ut dig, det uppstår syrebrist, du får ont där det är syrebrist, du kallar det "håll"!
//Fil. Kand. rör mök
Det får man inte.Stolten skrev:Varför får man mindre syrebrist när man har nått i handen som man kan klämma på??
Precis!! Stenen i handen leder isället till högre aktivitet och således större syrebehov. Då skulle stenen inte alls hjälpa MEN den för tankarna på annat och hjälper.....sEiKo skrev:Det får man inte.
Man tar tankarna ifrån hållet till det man klämmer på, det går mao bättre med en vass sten.
Trango_B skrev:Jag har ingen aning om varför man får håll, men man brukar väl mest få det om man anstränger sig och har käkat ganska nyligen? Isåfall skulle det kunna bero på att blod samlas för att fixa matsmältningen. Vi har två delar av nervsystemet. Ett sympatiskt och ett parasympatiskt, det sympatiska inerverar med rörelse. Det parasympatiska inerverar livsnödvändiga funktioner som vi inte kan påverka med tanken tex mage, urinblåsa, tarmar(allt utom muskulatur och ådror till dessa) Om man käkar aktiveras det parasympatiska nervsystemet så att blod rusar till magen och samlas runt tarmar och det är en hel del blod. Blodet tas från muskler som då vilar och inte behöver blod.
Om man då aktiverar det sympatiska samtidigt som man käkar kommer blodet behövas i musklerna och mindre blod kommer till mage tarmar
alltså fungerar magen sämre samtidigt som musklerna inte får allt de behöver efter som vi samtidigt faktiskt har aktiverat det parassympatiska .
När magen är tom finns allt blod tillgängligt för muskler och då kan vi prestera och må som bäst. Det borde alltså bero på att om man har mat i magen och tränar så blir det en jävla halvmesyr med både sämre tarmfunktion och prestationsförmåga = Håll
Men jag vet inte, bara chansar på att det kan vara så

|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!