Tur är väl det, annars hade vi snart haft ett Goffe-fierat forum med utklippta citat och länkar till nyhetssajter. Fy fan vad trist!... och du hugger som en abborre på en fet mask varje gång också...![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tur är väl det, annars hade vi snart haft ett Goffe-fierat forum med utklippta citat och länkar till nyhetssajter. Fy fan vad trist!... och du hugger som en abborre på en fet mask varje gång också...![]()
Det skulle ju vara intressant att få lite mer än oneliners, tycker jag.Tycker Busaberg gör det väldigt bra och att han ska fortsätta med det!![]()
Eftersom ingen hade diskuterat BMW:n innan var det ganska tydligt med vad du menade. Håll dig till ämnet istället, om det nu finns något, och åsikterna istället för personen så blir det bra!Jag skrev väl ändå om BMW:en här?
Sorry om du tog illa vid dig.... Jag tycker det är en Japankopia med fula lysen och en stark motor, det måste väl vara OK?
Eftersom ingen hade diskuterat BMW:n innan var det ganska tydligt med vad du menade. Håll dig till ämnet istället, om det nu finns något, och åsikterna istället för personen så blir det bra!
Att leverera roliga eller elaka oneliners är en konst som håller på att dö ut sen Valmers försvann (han har väl fastnat framför någon spegel).Det skulle ju vara intressant att få lite mer än oneliners, tycker jag.
Tur är väl det, annars hade vi snart haft ett Goffe-fierat forum med utklippta citat och länkar till nyhetssajter. Fy fan vad trist!
.
I grund och botten handlar det om att Ducati försöker tävla med en motorkonfiguration som är underlägsen radfyran och V4:an vid samma cylindervolym. Ducati tar dock inte konsekvensen av sitt val utan fixar istället ett nytt reglement som passar deras affärsplan istället för att bygga något konkurenskraftigt eller helt lägga ner sin SBK-racing.
Du läser in en egen tolkning av mitt inlägg - faktiskt. Det var i kontexten av Imasters inlägg om mångfald, Triumph och KTM som jag skrev om BMW:n som en japankopia även om jag inte citerade honom direkt.Eftersom ingen hade diskuterat BMW:n innan var det ganska tydligt med vad du menade. Håll dig till ämnet istället, om det nu finns något, och åsikterna istället för personen så blir det bra!
Men vänta nu lite, om inte jag missminner mig så är du en av dem som i flera trådar hävdar att "en twin har inte mer vrid än en radfyra, bara mer vrid vid andra varvtal". Till detta har det bifogats mer än en bänkningskurva.Bland annat för att en 1200 cc twin ger fördelar som de andra inte har. Du får inte samma vrid med en 1000 cc radfyra som Ducati får och det var ju en av anledningarna till att Ten Kate inte gillade den nya "Ducati-regeln".
Detta har du möjligen rätt i (om nu bästa motorkonfigurationen måste likställas med bästa effekten/cc) men varför måste alla bygga hojar med den "bästa" motorkonfiguationen (fyrcylindrigt) för att kunna tävla ihop?I grund och botten handlar det om att Ducati försöker tävla med en motorkonfiguration som är underlägsen radfyran och V4:an vid samma cylindervolym. Ducati tar dock inte konsekvensen av sitt val utan fixar istället ett nytt reglement som passar deras affärsplan istället för att bygga något konkurenskraftigt eller helt lägga ner sin SBK-racing.
Isf ber jag om ursäkt och konstaterar att jag överreagerade. Sorry!Du läser in en egen tolkning av mitt inlägg - faktiskt. Det var i kontexten av Imasters inlägg om mångfald, Triumph och KTM som jag skrev om BMW:n som en japankopia även om jag inte citerade honom direkt.Även om jag diskuterar mycket, säkert för mycket för en del andras smak, tycker jag inte att jag drar in person i diskussionen särskilt ofta.
Det är lugnt.Isf ber jag om ursäkt och konstaterar att jag överreagerade. Sorry!![]()
Fyrtakt är underlägset tvåtakt vid samma cylindervolym effektmässigt. Men visst går det att bygga en radfyra som motsvarar en twin i vrid och effekt men varför skulle man göra så när det bara än 1 tillverkare som har problem? Hade mycket hellre sett att Ducati gjorde som Aprilia om de nu ville fortsätta och tävla.På samma sätt kan man hävda att 4t är underlägset 2t men jag tror att du förstår att det handlar om marknadsvärde och andra parametrar, ganska säker på att inte Ducati skulle börja göra 1000cc radfyra men jag tror att vi kanske för se en v4 för gatan framöver.
Och i sandfållornaDet är lugnt.
Jag tycker det är kul att du köpt en BMW för det ökar ju mångfalden på de svenska banorna.![]()
Nej, det har inte ändrats. Men om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skriver om en 1000 cc radfyra och Ducatis 1200 ccMen vänta nu lite, om inte jag missminner mig så är du en av dem som i flera trådar hävdar att "en twin har inte mer vrid än en radfyra, bara mer vrid vid andra varvtal". Till detta har det bifogats mer än en bänkningskurva.
Har detta ändrats nu?
Om allt vore lika skulle det inte vara något problem. Jag är bara lite orolig för en tillbakagång till den Ducati-cup vi såg mellan ca 1990 och 2004. Intresset för serien var mig veterligen inte lika stor som den har varit de senaste åren med japanska tillverkar som satsar fullt ut.Detta har du möjligen rätt i (om nu bästa motorkonfigurationen måste likställas med bästa effekten/cc) men varför måste alla bygga hojar med den "bästa" motorkonfiguationen (fyrcylindrigt) för att kunna tävla ihop?
Varför är det så hemskt med en klass där man tävlar med olika motorkonfigurationer på så lika effektvillkor som möjligt? Det är ju återigen effekten som driver hojen framåt, inte antalet cc i motorn.
Fyrtakt är underlägset tvåtakt vid samma cylindervolym effektmässigt. Men visst går det att bygga en radfyra som motsvarar en twin i vrid och effekt men varför skulle man göra så när det bara än 1 tillverkare som har problem? Hade mycket hellre sett att Ducati gjorde som Aprilia om de nu ville fortsätta och tävla.
Fyrtakt är underlägset tvåtakt vid samma cylindervolym effektmässigt. Men visst går det att bygga en radfyra som motsvarar en twin i vrid och effekt men varför skulle man göra så när det bara än 1 tillverkare som har problem? Hade mycket hellre sett att Ducati gjorde som Aprilia om de nu ville fortsätta och tävla.
Och i sandfållorna![]()
Eftersom ingen hade diskuterat BMW:n innan var det ganska tydligt med vad du menade. Håll dig till ämnet istället, om det nu finns något, och åsikterna istället för personen så blir det bra!
Kan inte se problemet sålänge det är på lika villkor, då anser jag att mångfald är bättre än en statisk kubikgräns som inte säger något om hur mycket effekt man kan pressa ur en motor.
Håller (faktiskt!) med.
Trots att jag högst ogillade när Ducati hyrde hundra gråterskor och gick upp med till FIM för att få reglementet ändrat till av dem anvisade regler...
Har inte kunskap i hur processen som föranledde reglementsändringen såg ut och där finns det bevisligen utrymme för kritik så jag nöjer mig med att kommentera reglementet som sådant.![]()
Om allt vore lika skulle det inte vara något problem. Jag är bara lite orolig för en tillbakagång till den Ducati-cup vi såg mellan ca 1990 och 2004. Intresset för serien var mig veterligen inte lika stor som den har varit de senaste åren med japanska tillverkar som satsar fullt ut.
Hur stor får en trippel vara?Jag hoppas iaf att Triumph kommer in med en trippel nästa år och att KTM satsar på sin RC8 och visar för dig att mångfald är bra. Jag trodde du började mjukna lite med din nya Beemer men det kanske är för nära inpå än...![]()
Äsch, 1000 cc räcker ju för att köra ifrån en Ducati.
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |