sandstream skrev:
I många trådar så nämna gyrokrafterna, röreslemassa etc som en stor skillnad mellan olika stora motorer.
Kraften eller massan borde väl gå att räkna ut på något hyfsat enkelt sätt?
Tex, hur stor skillnad är det på en 600, en 750 och en 1000 kubiksmotor?
Vad vill du ha ut för info ? För vilket ändamål ?
Gyrokrafterna beror, förutom på 'svängmassan', på varvtalet, så en motor m liten svängmassa kan ge mer gyro
pga högre varvtal än en tyngre med lägre varv.
När det gäller snabbheten att varva upp utan belastning så kommer även kolvar o vevstakar in,
tyngre ==> långsammare. Men vad jag förstår så bidrar inte kolvarna till nån gyroeffekt. Allt annat
som snurrar borde oxå räknas in i svängmassan, kam, balansaxel, kopplingen. Fast dom snurrar
långsammare och bidrar därför mindre.
Vad gäller hjulen så är både vikt och svängmassa (tröghetsmoment) bra att hålla nere, vikten
för att fjädringen har lättare hålla hjulen i backen om dom är lätta, svängmassan för
att hojen axar bättre med lägre svängmassa i hjulen. precis som motorn axar bättre med liten svängmassa.
Räkna ut tröghetsmomentet för en motor är nog lite knepigt, svårt att veta hur massfördelningen
är för t.ex. en vevaxel.
Mäta det ?? Kanske kolla hur mycket svårare det är att vicka en motor uppe i varv än en avstängd.
Nej, jag vet inte.
/u