Gyro effekt på en sporthoj

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Jag och en kompis som läser som teknolog satt o resonerade om detta idag. Vevpartiet på en sporthoj väger ju några Kilo och snurrat riktigt fort. Detta borde i sin tur ge upphov till en ganska stor gyro effekt på en motorcykel. Ett gyro vill ju som bekannt inte ända på lutningen och om det är kraftigt så bryter den sin axel till sitt ursprungliga läge om den destabiliseras. En ganska intressant tanke om man börjar tänka i banorna motorcykel.

Någon som kann lite mer om detta? Undra om detta gör en motorcykel mer benägen att inte vilja luta i olika vinklar :va
 
självklart, en BMW med boxersnurran vill luta åt ena hållet när man varvar upp motorn.
 
Finns dom som har tänkt på det förr :) T.ex motorer med två vevaxlar som roterar åt var sitt håll och därmed tar ut varandra vad gäller gyroeffekt.

Också anledningen till att en 600 känns mycket smidigare än en 1000 även om vikten på hojarna numera är väldigt lika.
 
En jag pratade med som körde både 600 och 1000 med samma vikt på bana säger att 600'an svänger bättre pga mindre gyroeffekt
 
Det förekommer även att de låter en tvärställd motor som är vanligast på en rad4a, rotera åt motsatta hållet mot normalt för att hålla framhjulet på backen bättre.
 
Sen så har du gyroeffekten från hjulen till det, lätta hjul, lätt motor och lätt ram så har du en racer....

Visst ja, det kallas visst 250SP...
 
Poacher skrev:
Det förekommer även att de låter en tvärställd motor som är vanligast på en rad4a, rotera åt motsatta hållet mot normalt för att hålla framhjulet på backen bättre.

Det var väl det som dom hade gjort på Rossis MotoGP Yamaha till -05
 
SJÖSSE skrev:
Det var väl det som dom hade gjort på Rossis MotoGP Yamaha till -05

Och då inställer sig ju frågan, varför roterar den inte åt det hållet från början då?
 
Skall man vara kinkig så är det två olika saker som diskuteras nu. Att låta en tvärmonterad motor (vevaxel) rotera åt ena eller andra hållet har bara med de rena motkrafterna i radialplanet att göra. Kraft och motkraft, inget gyro. Gyroeffekten är en annan sak, och är vad som motverkar rotation i axialplanet - sidolutningen av hojen.
 
Gyrokrafterna tas inte ut genom att man roterar två axlar i motsatt riktning, det är balansaxlar som finns där för att minska vibrationerna. Det är masströghetsmomentet som ger upphov till att motorn vil vrida sig under acc. (tex som nämndes med Rossis hoj eller att BMW:s vill vrida sig i längsled).
Gyrokraften märker du om du tar ett cykelhjul, med fart, i handen och försöker vrida det, det vill inte alls vrida sig. Därför försöker man minimera alla roterande massor i en motorcykel, om man vill ha den smidig och snabbstyrd dvs.

Anledningen till att i stort sett alla motorer roterar på "fel" håll är nog att om man vill ha den att rotera åt andra hållet så behövs det en drevöverföring till för att MC:n inte ska backa. Och drev väger och ger upphov till gyroverkan.
 
men alltså...

en motor ger ju inte så stora gyroefkter efter som att varven sällan är konstan på 13000 varv... men därimot ger ju däcken en enorm gyroefekt pågrund av diameter å vikt... det är nog däför folk kör av vägen när det går fort... men det är väl bara min tanke :va
 
neeoo skrev:
en motor ger ju inte så stora gyroefkter efter som att varven sällan är konstan på 13000 varv... men därimot ger ju däcken en enorm gyroefekt pågrund av diameter å vikt... det är nog däför folk kör av vägen när det går fort... men det är väl bara min tanke :va
Jo nog e det däckena som ställer till det allt!
Annars hade det ju gått o koppla o lägga ner hur fint som helst! :)
 
neeoo skrev:
det är nog däför folk kör av vägen när det går fort... men det är väl bara min tanke :va
Nä, det är just därför som du klarar av att hålla balansen på din MC. Hjulens gyroeffekt stabiliserar.
 
SvartR1a skrev:
Undra om detta gör en motorcykel mer benägen att inte vilja luta i olika vinklar :va
Testa en äldre Guzzi någon gång. Fullständigt livsfarliga att köra fort med eftersom man måste pressa ned dem åt ena hållet, medan det känns som om den faller fritt åt andra hållet.
 
RedBaron skrev:
Nä, det är just därför som du klarar av att hålla balansen på din MC. Hjulens gyroeffekt stabiliserar.

funkar detta även om man skulle ha hojen stillastående med hjulen snurrande? ex på ett rullband?
 
Poacher skrev:
självklart, en BMW med boxersnurran vill luta åt ena hållet när man varvar upp motorn.

Nejdu minsann, det är inte gyroeffekt. Det är masströghetsmomentet som spökar!

Gör om, gör rätt!

Ädit: för sent ser jag, skulle läst alla inlägg först.....
 
Last edited:
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top