Gyro effekt på en sporthoj

Det är definitivt en realitet att motrn i sig påverkar om man så varvar upp den i friläge.

Kolla på en stor v8 bil, de kan häva sig en hel del när de gasar ur dem i friläge.
 
PMR skrev:
Snip....


Anledningen till att i stort sett alla motorer roterar på "fel" håll är nog att om man vill ha den att rotera åt andra hållet så behövs det en drevöverföring till för att MC:n inte ska backa. Och drev väger och ger upphov till gyroverkan.

Tänker jag helt fel nu eller borde det inte räcka att vända på motorn 180 grader för att slippa det extra drevet?
Dvs drivningen på andra sidan istället.
 
M:et skrev:
Tänker jag helt fel nu eller borde det inte räcka att vända på motorn 180 grader för att slippa det extra drevet?
Dvs drivningen på andra sidan istället.
var drivningen sitter tror jag knappast är avgörande, det finns hojar med kedjan både till höger och till vänster motorn snurrar medurs ändå.
 
Poacher skrev:
var drivningen sitter tror jag knappast är avgörande, det finns hojar med kedjan både till höger och till vänster motorn snurrar medurs ändå.

Sant, det är ju bara att sticka ut axeln i andra sida... my bad!

Men fortfarande, roterar man motorn ett halvvarv så snurrar den ju åt andra hållet.
 
jo men jag tänkte att du menade att man bara flyttade över drivningen till den motsatta sidan, sorry.
 
M:et skrev:
Men fortfarande, roterar man motorn ett halvvarv så snurrar den ju åt andra hållet.

Och då måste man ju ha detdär extra drevet för att inte hjulet också skall snurra åt andra hållet ..... eller dra kedjan i en åtta :)
 
Fan vad jag är puckad.
Under tiden jag sitter och skriver mitt sista svar (som jag tur nog hann radera) så kommer jag på min tankevurpa...
Nu går jag och äter frukost och lovar att vara tyst (ett tag iaf...)
 
M:et skrev:
Fan vad jag är puckad.
Under tiden jag sitter och skriver mitt sista svar (som jag tur nog hann radera) så kommer jag på min tankevurpa...
Nu går jag och äter frukost och lovar att vara tyst (ett tag iaf...)


JA du är slut! :kocko :arsele

Förövrigt hävdade man att på Rossis hoj tappade man ca 10 Hk pga det extra drevet men att det ändå var värt det.
 
Gyro !!!

Kolla på Ghostrider filmerna så inser du att gyro bara e en myt ,, han kör ju zick zack i 350Km/t utan det minsta problem ,,

för inte kan det vara trickfilmat heller :kocko
 
Påverkas dessa krafter beroende på om du har en single, twin eller fyra? Eller är det bara storleken på det som ska runt som spelar roll?
 
jocke i köping skrev:
Kolla på Ghostrider filmerna så inser du att gyro bara e en myt ,, han kör ju zick zack i 350Km/t utan det minsta problem ,,

för inte kan det vara trickfilmat heller :kocko
Jag har inte sett skiten, men inte kör han väl med Guzzi eller BMW ? Effekten vid nedlägg uppstår bara när man har längsgående vevaxel.
 
Tjoffe skrev:
JA du är slut! :kocko :arsele

Förövrigt hävdade man att på Rossis hoj tappade man ca 10 Hk pga det extra drevet men att det ändå var värt det.

Håll käften, annars smäller det DireCkt :fatta!
 
jocke i köping skrev:
Kolla på Ghostrider filmerna så inser du att gyro bara e en myt ,, han kör ju zick zack i 350Km/t utan det minsta problem ,,

för inte kan det vara trickfilmat heller :kocko
Nä minst 400 kör han zickelizack.
Och det var enbart possitivt så inga problem.
 
PMR skrev:
Gyrokrafterna tas inte ut genom att man roterar två axlar i motsatt riktning, det är balansaxlar som finns där för att minska vibrationerna. Det är masströghetsmomentet som ger upphov till att motorn vil vrida sig under acc. (tex som nämndes med Rossis hoj eller att BMW:s vill vrida sig i längsled).
Gyrokraften märker du om du tar ett cykelhjul, med fart, i handen och försöker vrida det, det vill inte alls vrida sig. Därför försöker man minimera alla roterande massor i en motorcykel, om man vill ha den smidig och snabbstyrd dvs.

Anledningen till att i stort sett alla motorer roterar på "fel" håll är nog att om man vill ha den att rotera åt andra hållet så behövs det en drevöverföring till för att MC:n inte ska backa. Och drev väger och ger upphov till gyroverkan.

Mja, det fanns faktiskt produktionshojar som hade motgående vevaxlar, det var Yamahas "legendariska" RD500LC och Suzukis RG500 gamma, båda med "Square Four" motorer, 4cylinders tvåtakt med två vevaxlar :tummenupp
 
Ozzian skrev:
Mja, det fanns faktiskt produktionshojar som hade motgående vevaxlar, det var Yamahas "legendariska" RD500LC och Suzukis RG500 gamma, båda med "Square Four" motorer, 4cylinders tvåtakt med två vevaxlar :tummenupp

Stämmer, men gyrokrafterna tas ändå inte upp. En V4:a tvåtakt blir svår att få ihop om inte alla kolvarna går upp och ner sammtidigt.
 
PMR skrev:
Stämmer, men gyrokrafterna tas ändå inte upp. En V4:a tvåtakt blir svår att få ihop om inte alla kolvarna går upp och ner sammtidigt.

Nej inte V4, "fyrkantsfyra" :)
Förhållandet kolvar, vevstakar/vevparti är ju till stor del utbalanserat av vevpartiets balansvikter, det som återstår är gyrografterna från två motroterande vevaxlar om tvåcylindrar vardera, lämpligtvis är tändföljden diagonal (vilket är perfekt med tvåtakt).

Fast nu börjar jag bli lite tveksam om de motorerna verkligen hade motrotorande cylinderbankar (de borde iofs vara så), fast det är ju ändå tekniskt möjligt, hehe.

OM det är så så tar ju gyrokrafterna ut varandra.
 
Ozzian skrev:
Mja, det fanns faktiskt produktionshojar som hade motgående vevaxlar, det var Yamahas "legendariska" RD500LC och Suzukis RG500 gamma, båda med "Square Four" motorer, 4cylinders tvåtakt med två vevaxlar :tummenupp

Det var värst, "Square Four" i RD:n. Jag hävdar bestämt att det var en V4. Jag var nämligen först...
 
Sorry det börjar bli lite OT

Ahh, hade "svammelmössan" på :D
Givetvis, RDn står ju V4 med stora bokstäver på sidan av kåpan, hehe.
Så det var därför den bara hade slidmatning på yttercylindrarna och reedventiler på mitten till skillnad mot RGn som hade slidmatning på alla cylindrar. Får väl tilläga "Har jag för mej" :tummenupp

Fräna grejer var det iaf
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top