Gult ljus fram, klart som f-n att det ska vara BMW-gubbar som vill ha det:)

Står i tidningen MC folket. Ser ut som det godkändes i Oktober och gäller alla motorcyklar oavsett årsmodeller.
Utdrag ur SMC sida "VTIs rapport om det gula glaset som säljs av MC Safe AB och numera godkänns som stenskottsskydd och annan forskning om synbarhet och uppmärksamhet från hela världen finns samlade på SMC:s hemsida"
Svarar mig själv när jag nu hittade info på transportstyrelsen sida. Läs TSFS 2021:10, avsnitt belysning.
 
Tro inte de ser dina strålkastare
för jag såg inte några strålkastare

Jag cyklar på trampcykeln ut från gården hemma i Majorna, långsamt
för sikten är skymd åt både vänster och höger av parkerade bilar.
När jag kan se över motorhuven på bilen till vänster så ser jag en svart MC, med helsvart förare och helsvart passagerare ca 15 m åt vänster som kommer passera ca 3 meter framför mig.
Bara bromsa in trampcykeln och låta MC’n passera.
Så varför såg jag inga strålkastare ? Kan det varit
1) Det är i augusti, klar himmel, solen lyser på mig, minskar min ljuskänslighet ?
2) Vinkeln är för stor, arcsin 3/15 = 11 grader som snabbt ökar när MC’n passerar, halvljuset når inte så långt i sida ?
3) Jag befinner mig med ögonen ca 1,8 meter över marken, strålkastarna är ca 0,9 meter under mig och halvljuset når inte så högt 15 meter framåt ?
4) Strålkastarna är moderna LED-strålkastare indragna i fronten på Yamaha R1 eller någon Ducati ? Tyckte det var en svart R1:a
På andra sidan gatan är en skogsklädd sluttning. Om rakt fram för mig är kl 12 befinner sig solen ca 10:30 och de höga lövträden på sluttningen mittemot ger skugga ner på gatan.

Vilket betyder att för mig syns det helsvarta MC-ekipaget i skugga svagt mot bakgrunden i skugga.

Mina slutsatser blir att tro inte att någon med ögonen mycket är högre än MC strålkastarna ser dina strålkastare om MC’n kommer in i synfältet när MC’n är relativt nära. Tydligt kan strålkastarna synas när MC’n kommer in i synfältet 100 till 200 meter från den som väntar på att köra ut.
Vilket betyder att farligast är förare i hög bil, typ SUV och sedan lastbil väntande på att köra ut.
Strålkastarna kan inte ersätta en tydlig ljus färg, typ gult, ljusblått, ljusrött eller vitt # på hoj och förare.
För kontrasten för mig mellan det helsvarta MC-ekipaget och bakgrunden i skugga var svag.
Och jag såg inga strålkastare alls på MCn.
Vilket betyder som skrivs i #8 av amello att den gula skivans uppgift är att synliggöra hojen när strålkastaren inte syns.
# Det finns data på att vita bilar är lite mindre inblandade i olyckor jämfört med svarta bilar.
 
Last edited:
# Det finns data på att vita bilar är lite mindre inblandade i olyckor jämfört med svarta bilar.
Men det visste vi ju redan - att det bara är mesproppar som köra vita fordon! Svarta är nästan lika mesiga. Näe, RÖDA fordon är häftigast och koolaolast.

Tror nog mer på att svarta fordon tilltalar ungdomar och de som wanna-look-tough. RÖDA fordon behöver inte ens köras för att se snygga ut, se ut att gå fort, eller nåt... lixom, jag och Ferrari kan inte ha fel.
 
Tro inte de ser dina strålkastare
för jag såg inte några strålkastare

Jag cyklar på trampcykeln ut från gården hemma i Majorna, långsamt
för sikten är skymd åt både vänster och höger av parkerade bilar.
När jag kan se över motorhuven på bilen till vänster så ser jag en svart MC, med helsvart förare och helsvart passagerare ca 15 m åt vänster som kommer passera ca 3 meter framför mig.
Bara bromsa in trampcykeln och låta MC’n passera.
Så varför såg jag inga strålkastare ? Kan det varit
1) Det är i augusti, klar himmel, solen lyser på mig, minskar min ljuskänslighet ?
2) Vinkeln är för stor, arcsin 3/15 = 11 grader som snabbt ökar när MC’n passerar, halvljuset når inte så långt i sida ?
3) Jag befinner mig med ögonen ca 1,8 meter över marken, strålkastarna är ca 0,9 meter under mig och halvljuset når inte så högt 15 meter framåt ?
4) Strålkastarna är moderna LED-strålkastare indragna i fronten på Yamaha R1 eller någon Ducati ? Tyckte det var en svart R1:a
På andra sidan gatan är en skogsklädd sluttning. Om rakt fram för mig är kl 12 befinner sig solen ca 10:30 och de höga lövträden på sluttningen mittemot ger skugga ner på gatan.

Vilket betyder att för mig syns det helsvarta MC-ekipaget i skugga svagt mot bakgrunden i skugga.

Mina slutsatser blir att tro inte att någon med ögonen mycket är högre än MC strålkastarna ser dina strålkastare om MC’n kommer in i synfältet när MC’n är relativt nära. Tydligt kan strålkastarna synas när MC’n kommer in i synfältet 100 till 200 meter från den som väntar på att köra ut.
Vilket betyder att farligast är förare i hög bil, typ SUV och sedan lastbil väntande på att köra ut.
Strålkastarna kan inte ersätta en tydlig ljus färg, typ gult, ljusblått, ljusrött eller vitt # på hoj och förare.
För kontrasten för mig mellan det helsvarta MC-ekipaget och bakgrunden i skugga var svag.
Och jag såg inga strålkastare alls på MCn.

# Det finns data på att vita bilar är lite mindre inblandade i olyckor jämfört med svarta bilar.
Tänker låta omgivningen göra bedömningen. Ingen reaktion = ingen nytta. Reaktion = gör nytta.
 
Häruppe har vi ofta ren och älg vid sidan av vägarna (inga viltstängsel). De är obrydda av bilar och totalt oberäkneliga. Står oftast kvar och betar även om trafiken passerar några meter bort.

Men jag har haft en bil som fungerade som viltskrämma. Citroën 2CV från 1963. Original på 16,5 hk men min hade en modernare 602-kubikare på hela 32 hk så den gjorde lätt över 100.

Nå.
En fin dag i mars åkte jag mellan Luleå och Arvidsjaur i jobbet. På väg hem såg jag på håll hur en älg stod i snön och betade invid vägen. När den hör boxertvåan reser den sig på bakbenen i panik, kastar inåt skogen och försvinner på ett ögonblick - kanske 200m innan jag passerar. Jag funderar seriöst på om man borde spela in ljudet och använda i högtalare vid särskilt utsatta vägsträckor...
Kan funka.
Har träffat en man som varit banvakt på sträckan Östersund - Storlien i närheten av Fanberget på den tiden tågen hade ånglok. Inte en enda ihjälkörd älg.
Så kom elloken. Första året hade han 17 döda älgar på de kilometrar av spåret som var hans ansvar att underhålla, rensa från sly, o.s.v.
 
Jag kan rekommendera att göra en xenon-konvertering av framlyset. Inte bara ser man bättre men lyset ger ett betydligt starkare och intensivare sken som irriterar den blindaste bilist och gör att man syns. Finns även gult också 3000k. Inte lika intensivt dock så det kanske tar bort hela poängen med konverteringen. Dock snyggt på en gul hoj.
 
Jag kan rekommendera att göra en xenon-konvertering av framlyset. Inte bara ser man bättre men lyset ger ett betydligt starkare och intensivare sken som irriterar den blindaste bilist och gör att man syns. Finns även gult också 3000k. Inte lika intensivt dock så det kanske tar bort hela poängen med konverteringen. Dock snyggt på en gul hoj.

Jag kan rekommendera att inte xenonkonvertera. Provade häromåret, jag han inte ens 10 mil innan det blev böter och en ombesiktning..
 
Det hänger nog på typ av reflektor.
På multin har jag xenon i båda projektorreflektorerna och fått beröm var gång på besiktning för ljusbilden som är knivskarp.
 
Allt som färgar eller sprider ljus dämpar det också, det kallas fysik.
Den som påstår motsatsen påstår i så fall också att en död skiva färgad plast kan producera energi.
Orkar inte läsa alla inlägg men jag svarar på påståenden jag sett tidigare kring dessa plastbitar.

För min del får den som vill ha den, jag kommer inte stoppa någon på min hoj utan drar på mig varselkläder då jag vill synas.
Största boven är selektiv varseblivning och den hjärnfunktionen hjälper ingetdera mot.
 
Allt som färgar eller sprider ljus dämpar det också, det kallas fysik.
Den som påstår motsatsen påstår i så fall också att en död skiva färgad plast kan producera energi.
Orkar inte läsa alla inlägg men jag svarar på påståenden jag sett tidigare kring dessa plastbitar.

För min del får den som vill ha den, jag kommer inte stoppa någon på min hoj utan drar på mig varselkläder då jag vill synas.
Största boven är selektiv varseblivning och den hjärnfunktionen hjälper ingetdera mot.
Vit hjälm ökar synligheten högst märkbart, bekräftat i studier.

Gulgrön plast framför strålkastaren särskiljer den från andra, det är nog mest det. Precis som med de blå ljusen på utryckningsfordon... Det är inte alltid antalet lux som avgör. :)
 
Vem ligger kvar i skyltad hastighet när det står en bil på stickväg och blinkar ut i din färdriktning? Wheelar man förbi eller vinkar man fram bilen?
 
Jag köpte en gulfärgad H3 lampa istället. Syns bra och bättre ljus
än att sätta en skiva framför strålkastaren.
 
Det hänger nog på typ av reflektor.
På multin har jag xenon i båda projektorreflektorerna och fått beröm var gång på besiktning för ljusbilden som är knivskarp.


Och ingen ser/reagerar på xenonljusets startblixt och därpå följande stabilisering?
Eller släpper dom det för att ljusbilden är så bra?
 
Och ingen ser/reagerar på xenonljusets startblixt och därpå följande stabilisering?
Eller släpper dom det för att ljusbilden är så bra?
De två gångerna jag besiktigat med xenon i så har det inte undgått besiktningskillen att det är just xenon.
SSie, gick två besiktnigar med Osram Nighbreaker utan anmärkning.
Gammelsuckijuckin ska få en LED-lampa till våren, men det dröjer 2 år innan den testas på besiktning, om inte polisen tar mig innan dess.
 
Jag kan rekommendera att inte xenonkonvertera. Provade häromåret, jag han inte ens 10 mil innan det blev böter och en ombesiktning..
Då hade du en extrem otur. Jag har haft det på alla mina fordon de senaste 10 åren och förutom att man inte kan besikta med det så är det ingen som bryr sig.
 
Byter du inför varje bes? Verkar krångligt.
När jag hade xenon back in the days så bytte jag också - det tog ju liksom bara flera minuter, lät bara xenonkrafset hänga lite löst uppsatt med buntband - inget olagligt med det ju. Sen att det lös pissdåligt och bländade allt och alla, ja det är en annan femma. Kanske eftermarknadsxenon blivit bättre nu typ 15 år senare
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top