Gult ljus fram, klart som f-n att det ska vara BMW-gubbar som vill ha det:)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är ju rätt enkelt, tittar man inte så ser man inte.
Kombinerat med inte helt sällan väl momsad hastighet på olämpliga ställen.

Elementärt. Så spelar det mindre roll om vi så utrustar hojarna med mobila tivolin eller inte.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag kör med blinkade blåa ljus, alla ser det. Samtidigt har jag en speciell tuta i samband med ljusen. De flyttar på sig också för någon konstig anledning. Så jag kommer aldrig sent till jobbet!

Däremot fick jag en idiot bakom mig med blåa ljus och något tjutande ljudsignal(nästan samma version som jag hade). Var tvungen att köra fort så jag slapp få hörsel och synskador.
Tycker inte mina ljud och ljussignaler var så höga. Men efter att fått smaka på samma medicin så har jag en knapp på hojen så jag drar igång det då och då(när jag känner mig i fara), slipper störa folk på det viset.

Brukar också ibland se till att säga "tack" till andra fordon med att 'revbomba' lite när de inte "sett mig".

Visar god hänsyn med att åka på bakhjulet för att dra uppmärksamhet och på det viset bli mer synlig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Häruppe har vi ofta ren och älg vid sidan av vägarna (inga viltstängsel). De är obrydda av bilar och totalt oberäkneliga. Står oftast kvar och betar även om trafiken passerar några meter bort.

Men jag har haft en bil som fungerade som viltskrämma. Citroën 2CV från 1963. Original på 16,5 hk men min hade en modernare 602-kubikare på hela 32 hk så den gjorde lätt över 100.

Nå.
En fin dag i mars åkte jag mellan Luleå och Arvidsjaur i jobbet. På väg hem såg jag på håll hur en älg stod i snön och betade invid vägen. När den hör boxertvåan reser den sig på bakbenen i panik, kastar inåt skogen och försvinner på ett ögonblick - kanske 200m innan jag passerar. Jag funderar seriöst på om man borde spela in ljudet och använda i högtalare vid särskilt utsatta vägsträckor...

Den blev rädd för att det var en fransk bil, de är ju ännu mer opålitliga än älgarna, så han flydde för säkerhets skull. :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Iden verkar vara att MCn ska synas bättre från sidan genom den avfasade kanten på deras gula glas.

Så när har man glädje av att bilister som ser motorcykeln från sidan, inte missar motorcykeln?

Jag kan bara komma på att det är när MCn och ett/eller flera andra fordon närmar sig en vägkorsning på natten. Med omkring 90 graders vinkel mellan färdriktningarna.

Det som man på vanlig trampcykel löser med gula sido reflexer på hjulen och på bussar och lastbilar med gula positionsljus.

Eller har jag missat något ? :va
Vill man ha gult ljus i strålkastaren är det väl bara köpa en gul lampa ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Positionsljus

Och jag tror med dagens situation hos polisen med omorganisation, gränsbevakning, minskning av trafikpoliser att risken för böter för man sätter reflextejp på MC-hjulen eller gula
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning-ovrigt/Lykta-2000016485/
eller
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ng/SidomarkeringPositionsljus-LED-2000031057/
på sidan av kåpan för att synas bättre från sidan
är låg ! :tummenupp
Biltema hade förut små nimma LED sidomarkeringsljus, stora som en oval femkrona. Jag funderade på att köpa sådan och sätta på hojarna av just skälet synas från sidan.
Men de verkar inte finnas kvar
hos Biltema.

Ett snabbtips för att bilister som kommer från sidan inte ska missa hojen dagtid är att måla eller tejpa kåpan med stora gula och blåa fält.
Komplettar man sedan med en gul / svart jacka och vit hjälm så är uppmärksamheten hos bilisterna på MCn och MC-föraren sedan så nära 100 % som de klarar av !
:)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
amullo skriver
Kolla min hoj. Jag har både halvljus och extra DRL LED ljus (de små runda) tända på bilden. Det man ser "mest" är reflexvästen och de små klistermärkena bakom rutan.
Det jag ser är reflexvästen, den vita hjälmen, och de vita delarna på kåpan. :)

de små klistermärkena bakom rutan
Glöm dom ! Finns dom på nått av fotona ?
När du väl är upptäckt och identifierad i trafikmiljön fortsätter blicken !
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"Du själv åker omkring och bländar dina medtrafikanter för att "minska" risken att du inte syns, du tycker att det är viktigare att du inte blir påkörd än att andra ska kunna se utan problem, där kommer säkerhetsfanatismens signum in: egoism.

Jag glömde bort att förklara för bla. såna som dig att det är bara på dagtid jag kör med heljuset på.
För nu är människans öga så finurligt konstruerats att du inte blir bländad om det omkringliggande ljuset
uppfattas som "nästan" lika ljust.
Sen är det inte ljuset i sig som gör att du syns bättre utan att ljuset på en motorcykel "rör sig" upp och ner mycket intensivare än motsvarande ljus från en bil.
Varför inte prova? Du kanske också tar till dig "iden" att syns vi bättre så minskar risken.

När jag började åka hoj så fanns skinnställen bara i en färg, Svart! Syntes dom bra i trafiken? Nja....
Sen kom modet med färgade skinnställ i mitten av -70, syntes vi bättre i trafikmiljön då? Absolut!

Allt som gör att vi syns bättre gör ju att olycksrisken minskar, Varselvästen är ju enkelt att ta av sig när man stannar och vill visa upp sig vid "korvmojen".

Varför inte prova iallafall en/ett säkerhetsfrämjande åtgärd/förslag utan att skrika "Tvång".
Passar sen inget av förslagen för dig så bor vi ju i ett fritt land, valet blir liksom ditt.

/KentW
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....För nu är människans öga så finurligt konstruerats att du inte blir bländad om det omkringliggande ljuset uppfattas som "nästan" lika ljust...
Finns det något lättillgängligt material, studier, källor eller dyl på det? Är intresserad. När jag någon gång då och då råkar skriva på SH att helljus på dagen ökar synligheten bra ett bra sätt, så slår någon/några mig i skallen och förklarar vilken usel människa jag är som bländar mina medtrafikanter.

Fast jag tror inte att helljus bländar något att tala om i dagsljus. Men saknar källor på det.

Jag upplever också att antalet som oväntat kör ut framför mig är färre om jag kör med helljus. Så sent som igår fick jag tvärnita till motorstopp med låsta hjul (kalla däck, kall asfalt, fuktig vägbana) när en bil försökte köra ut framför mig.

Slutligen, och här kommer det som vissa verkar ha mest ont av. Jag bländar hellre en promille, eller en procent, av mötande trafik än att bli påkörd av samma promille eller procent.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns det något lättillgängligt material, studier, källor eller dyl på det? Är intresserad. När jag någon gång då och då råkar skriva på SH att helljus på dagen ökar synligheten bra ett bra sätt, så slår någon/några mig i skallen och förklarar vilken usel människa jag är som bländar mina medtrafikanter.

Fast jag tror inte att helljus bländar något att tala om i dagsljus. Men saknar källor på det.

Jag upplever också att antalet som oväntat kör ut framför mig är färre om jag kör med helljus. Så sent som igår fick jag tvärnita till motorstopp med låsta hjul (kalla däck, kall asfalt, fuktig vägbana) när en bil försökte köra ut framför mig.

Slutligen, och här kommer det som vissa verkar ha mest ont av. Jag bländar hellre en promille, eller en procent, av mötande trafik än att bli påkörd av samma promille eller procent.

Jag är en såndär person med ljuskänsliga ögon, så ljuskänsliga att fullt dagsljus kan kännas som dolkar i ögonen. Helljus på dagen är jävligt irriterande, eftersom att det gör ont i ögonen, men det gör inte så värst mycket för synbarheten (alltså, jag ser inte omgivningen sämre), mer att man känner för att kasta en tegelsten genom vindrutan på de man möter.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
"Du själv åker omkring och bländar dina medtrafikanter för att "minska" risken att du inte syns, du tycker att det är viktigare att du inte blir påkörd än att andra ska kunna se utan problem, där kommer säkerhetsfanatismens signum in: egoism.

Jag glömde bort att förklara för bla. såna som dig att det är bara på dagtid jag kör med heljuset på.
För nu är människans öga så finurligt konstruerats att du inte blir bländad om det omkringliggande ljuset
uppfattas som "nästan" lika ljust.
Sen är det inte ljuset i sig som gör att du syns bättre utan att ljuset på en motorcykel "rör sig" upp och ner mycket intensivare än motsvarande ljus från en bil.
Varför inte prova? Du kanske också tar till dig "iden" att syns vi bättre så minskar risken.

När jag började åka hoj så fanns skinnställen bara i en färg, Svart! Syntes dom bra i trafiken? Nja....
Sen kom modet med färgade skinnställ i mitten av -70, syntes vi bättre i trafikmiljön då? Absolut!

Allt som gör att vi syns bättre gör ju att olycksrisken minskar, Varselvästen är ju enkelt att ta av sig när man stannar och vill visa upp sig vid "korvmojen".

Varför inte prova iallafall en/ett säkerhetsfrämjande åtgärd/förslag utan att skrika "Tvång".
Passar sen inget av förslagen för dig så bor vi ju i ett fritt land, valet blir liksom ditt.

/KentW

Faktum kvarstår att helljus innebär större risk för bländning än halvvljus. Det är liksom därför som det är förbjudet att använda helljus dagtid.
du tar alltså en större risk för att blända omgivande trafikanter för något som du tror eventuellt skulle kunna göra att någon ser dig lite bättre.

tyvärr så är det ju också så att halvvljuset är avskärmat och en hoj rör sig så för ett mötande fordon så uppfattas ett halvvljus som lite blinkande pga att ljuskäglan svänger upp och ner. Medan helljuset bara blir bländande.

så jag tror faktiskt att du försämrar möjligheterna att bli upptäckt i många situationer genom att använda helljus. Detta baserat på hur vår syn fungerar.

Att det sen är djävligt dumt är en helt annan sak. Kör man med helljuset på så framstår man ju som en focusåkande lattemorsa som är så intresserad av att SMS:a och facebooka att hon inte fattar att helljuset är på.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skönt att bli påmind av valet att undvika allmän väg var väldigt enkelt.

Jösses vilka diskussioner. "Buhu du bländar" "Muhu vad fult det är med plastlinsen" " Kör med reflexväst gubbkärring "

Livet blir så mycket enklare

Antar att det fortfarande bara
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Är det en uppenbar risk att en bil kör ut framför mig från en anslutande väg eller som väntar på en vänstersväng i mötande riktning brukar jag svaja till med hojen ett par gånger så att framlyset dansar till. Det tror jag ökar synligheten en en smula. Dessutom håller det såklart däcken varma inte minst ;)
 

Bo Nilsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2021
Hoj
2003 Harley Davidson Softail Springer
De (mc safe) lyckades få det godkänt (gult ljus) bara det är en bedrift. Mer verkstad mindre snack. Jag tänker prova.
 

Bo Nilsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2021
Hoj
2003 Harley Davidson Softail Springer
Intressant!

Hur ser det godkännandet ut?
Jag ser inget på deras hemsida.
Har det hänt precis nu i dagarna?
Står i tidningen MC folket. Ser ut som det godkändes i Oktober och gäller alla motorcyklar oavsett årsmodeller.
Utdrag ur SMC sida "VTIs rapport om det gula glaset som säljs av MC Safe AB och numera godkänns som stenskottsskydd och annan forskning om synbarhet och uppmärksamhet från hela världen finns samlade på SMC:s hemsida"
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top