Gult ljus fram, klart som f-n att det ska vara BMW-gubbar som vill ha det:)

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Byter du inför varje bes? Verkar krångligt.
Det beror faktiskt lite på vad det är för fordon. På en hoj är det oftast superenkelt och man gör det på 5 min, men på en del bilar jag ägt där man får ta ner fronten för att få bort lyktorna är det mindre roligt och tar nog en timma. Men det är klart värt det jobbet för att kunna se nåt när man kör i mörkret.
 

Bo Nilsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2021
Hoj
2003 Harley Davidson Softail Springer
Plastskiva monterad, återstår besiktning (med plastskiva) och första turen för året.
 

Bifogat

  • IMG_20220314_115014.jpg
    IMG_20220314_115014.jpg
    1.3 MB · Visningar: 38

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
En personlig reflektion:
Jag åker hellre kommunalt än monterar en plastskiva framför strålkastaren och tror att jag helt plötsligt syns.
Eller konstant kör på helljus, gärna mellan stillastående köer i 70 blås och tror att ingenting kan ju hända.

Kör och tänk alltid att du är osynlig / ingen reflekterar över att du finns / folk skiter i dig.

PunGt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag kan rekommendera att göra en xenon-konvertering av framlyset. Inte bara ser man bättre men lyset ger ett betydligt starkare och intensivare sken som irriterar den blindaste bilist och gör att man syns. Finns även gult också 3000k. Inte lika intensivt dock så det kanske tar bort hela poängen med konverteringen. Dock snyggt på en gul hoj.
Har testat med 50 watt xenon o byggde ganska omgående tillbaka till halogen då i mitt fall var mera ljus med halogen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju en Bmw, ett utvecklingssteg från GS-serien. Dock är möjligheten att stå upp och köra starkt begränsat pga taket.
Den kanske finns med taklucka?

För många pr sedan fanns det förslag på lag om att motorcyklar skulle ha "ljustriangel"
Dvs det vanliga framlyset och sedan två varseljus fram/långt ner på sidorna.
Jag har för mig att dom skulle ha gult ljus också.

Jag minns inte om SMC lobbade för eller emot förslaget.

I lite mer modern tid var det ju orange reflextejp på alla ytor som var grejen.
Backspeglar, gaffelben, motorbågar, hjälm, handtagskydd, korvlådor, ALLT skulle kletas ner med reflextejp

I det läget börjar det bli kontraproduktivt, för även om man inte blir påkörd så funderar man nog på att hänga sig i garaget brevid hojen, givetvis i ett neonfärgat reflexrep...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top