Peter Pan skriver
Ska jag sluta kallstarta den överhud taget om jag endast kör den på tomgång eftersom jag samlar på mig vatten i oljan som aldrig hinner ventileras ut?
Ja du ska inte starta den överhuvudtaget under hela vintern. Är min uppfattning.
När säsongen är slut är det för min del byte av oljefilter och olja som gäller. Och sedan står den still hela vintern. Med ren olja.
För minsta möjliga korrosion.
På båda mina hojar har jag monterat ett avsäkrat (7,5A) 12V uttag för GPS och framför allt underhållsladdning. Där jag med en hemmagjord laddare laddar med 13,2Volt under vintern med ca 15C i garaget. (Biltema underhållsfria MC-batterier). Till Suzukin som dra 0mA från batteriet när den står stilla går det ca 1mA underhållsström. Till Triumphen som dra ca 2,5mA nånstans när den står stilla går det ca 3,5mA underhållsström.
Har man inte möjlighet ladda batteriet under vintern med lämplig underhållsladdare plocka ur batteriet. Ta hem det och ladda det 1 gång/månad med en bra laddare som laddar med låg ström, 0,3A till 1A och bryt senast vid 14,4 Volt.
Ger ca 0,3A vid 14V batterispänning.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
till den behövs digital voltmeter för att kolla batterispänning
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ment-och-Elektronik/Digital-multimeter-15133/
VARNING
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...martladdare-for-bly--och-GEL-batterier-37732/
laddar snabbare med ca 0,8A men går sedan över till underhållsladdning med ca 0,06A (60mA) vilket är FÖR MYCKET.
Det behövs bara ca 1mA underhållsström till Biltemas MC-batterier, både de underhållsfria och gelbatteri för underhållsladdning.
Jag har mätt.
60mA innebär att batteriet börjar korrodera sönder om man har den inkopplad mer än ca 1 dygn.
För direkt efter den brutit 0,8A vid ca 14,4V går det få i ännu mera laddning i batteriet med den lägre strömmen 60mA. Detta innebär praktiskt att när den bytte till 60mA sjönk batterispänningen från ca 14,4V till ca 13,9V för att sedan långsamt stiga till ca 14,2V. Därefter började spänningen sjunka! Vilket jag upptäckte när den var nere på 14,1V. Då kopplade jag loss den.....