Guide: starta en svår CBR -99 i minusgrader

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Motorer är individer, försök hitta den metod som gör att den startar snabbast.
Om jag ska starta en för mig ny förgasarhoj kall, så drar jag ut choken, samt kopplar in startmotorn, om inte motorn omedelbart tänder så öppnar jag sakta trotteln alltmedan startmotorn går, detta för att försöka hitta den sweetspot, där motorn får en startblandning den gillar.
Samma vid start utan choke:trottel på tomgång först, om inget händer så sakta öppna trottel medan startmotor går, det gör att man sannolikt sveper förbi det läge där motor finner den bästa startblandningen.

Är man osäker på om motorn behöver choke, så är det bäst att prova utan choke först. Så att man går från mager blandning till rikare. Det är bättre än att stå med en sur motor som visade sig vara så fetbestyckad att den vart dränkt av choken.
Jag är djupt tacksam mot ts, vilken bra tråd! (för mig!)
En kanske dum nybörjarfråga:
Ska man gasa eller inte vid start med choke? Hört/sett så många varianter. Alltså just vid startögonblicket. Nån som har vetenskapen?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nyhopsatta motorer brukar jag snurra med startmotorn utan stift några varv för att pumpa fram olja.
Känns bättre att pumpa helt utan belastning, men jag vet inte om det gör någon skillnad.

Så brukar jag också göra, jag kör upp oljetrycket på startern med stiften ur men anslutna och jordade mot blocket.
 

manneman

Guest
Av alla vinterförare jag pratat med så säger alla i en stämma... -Motorvärmare...

Det går att göra enkla och billiga varianter med gasolbrännare. I nästa andetag säger de rätt olja och att man ska låta hojen gå varm på tomgång först innan man belastar motorn.

De jag pratat med startar hojar i 30 minus och däromkring.

Mina 2.
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Tack för alla svar!

Varför ens starta? Erkänn att du var så sugen och ville varva lite... Låtsas att det är säsong:p

Yep, har ju varit snöfritt och varmt så blev sugen att ta en sväng några varv runt huset (utan hjälm och försäkring såklart).

Det där med att skruva ner tomgången för att starta en kall motor har jag aldrig gjort.
Och jag har startat bilar i -20C. Inte har jag varit och justerat tomgången innan start.

Fast min hoj gick knappt igång, och dog typ direkt, med den inställda tomgången, förmodligen för att den fick för tunn blandning.

Huvva, vilken misshandel att tomgångsköra en hoj varm från minusgrader, den toppen gick utan smörjning läääänge :gråta

Haha, lite skit får dom fan tåla ;)

(Stackars TS, han ville nog bara berätta om hur han gjorde för att få hojen att tända och hoppa igång, sen vart det en sabla pekoral från halva SH :gnissla)

Nädå, det är ju lite av charmen med SH! Jag ville bara "dokumentera" vad jag var tvungen att göra för att komma iväg.

Jag är djupt tacksam mot ts, vilken bra tråd! (för mig!)
En kanske dum nybörjarfråga:
Ska man gasa eller inte vid start med choke? Hört/sett så många varianter. Alltså just vid startögonblicket. Nån som har vetenskapen?

Tack <3 Jag kunde ABSOLUT inte gasa, för då dog motorn direkt, förmodligen pga att blandningen blev för tunn (för mycket luft).

Lite OT, förlåt mig TS;
Ska jag ställa en värmefläkt framför kylaren en stund först innan jag startar?
Ska jag sluta kallstarta den överhud taget om jag endast kör den på tomgång eftersom jag samlar på mig vatten i oljan som aldrig hinner ventileras ut?

N.p.! Jag gjorde faktiskt också det några timmar innan jag startade, men upplevde inte att motorblocket blev så mycket varmare ;)

Till er alla; är det någon som vet vad det främsta som skiljer hojar och bilar, som gör att det är OK att köra bil i minusgrader, men inte hojar? Jag brukar ta en sväng i någon halvtimma, några gånger varje vinter, när vädret tillåter både för att det är kul och för att inte hojen skall känna sig ensam :)
 

manneman

Guest
Finns inget som skiljer motorerna åt i dess egentliga mening, båda mår lika dåligt av kallstarter och mår lika bra av at värmas upp först.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top