Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Motorer är individer, försök hitta den metod som gör att den startar snabbast.
Om jag ska starta en för mig ny förgasarhoj kall, så drar jag ut choken, samt kopplar in startmotorn, om inte motorn omedelbart tänder så öppnar jag sakta trotteln alltmedan startmotorn går, detta för att försöka hitta den sweetspot, där motorn får en startblandning den gillar.
Samma vid start utan choke:trottel på tomgång först, om inget händer så sakta öppna trottel medan startmotor går, det gör att man sannolikt sveper förbi det läge där motor finner den bästa startblandningen.
Är man osäker på om motorn behöver choke, så är det bäst att prova utan choke först. Så att man går från mager blandning till rikare. Det är bättre än att stå med en sur motor som visade sig vara så fetbestyckad att den vart dränkt av choken.
Om jag ska starta en för mig ny förgasarhoj kall, så drar jag ut choken, samt kopplar in startmotorn, om inte motorn omedelbart tänder så öppnar jag sakta trotteln alltmedan startmotorn går, detta för att försöka hitta den sweetspot, där motorn får en startblandning den gillar.
Samma vid start utan choke:trottel på tomgång först, om inget händer så sakta öppna trottel medan startmotor går, det gör att man sannolikt sveper förbi det läge där motor finner den bästa startblandningen.
Är man osäker på om motorn behöver choke, så är det bäst att prova utan choke först. Så att man går från mager blandning till rikare. Det är bättre än att stå med en sur motor som visade sig vara så fetbestyckad att den vart dränkt av choken.
Jag är djupt tacksam mot ts, vilken bra tråd! (för mig!)
En kanske dum nybörjarfråga:
Ska man gasa eller inte vid start med choke? Hört/sett så många varianter. Alltså just vid startögonblicket. Nån som har vetenskapen?
Last edited: