Det viktiga vad gäller motorvarv direkt efter start av kall motor, är att låta den arbeta på förhöjt tomgångsvarv i början. Så att oljepumpen förmår övervinna mottrycket från den sega olja i galleriet av oljekanaler hela vägen upp till kammarna i toppen.
Det är bla pga detta som de flesta spruthojar har en sån sekvens med förhöjd tomgång några sekunder efter start. På förgasarhojar sker det mha choken.
Att sen stå och köra hojen minuter på hög tomgång innan man kör är ingen nödvändighet, tvärtom kan det vara bra för motor och grannsämja att köra iväg lugnt. I instruktionhäftet till hojar brukar det ju dock ofta stå att man ska varmköra x antal minuter stillastående på förhöjt tomgångsvarvtal innan man kör. Men det är ju för att mc-tillverkaren måste gardera sig för allehanda tolkningar av att "köra iväg lugnt". Med köra iväg lugn menar jag att varken ta ut höga varvtal eller att segdra.
Hör man till de som inte kan låta bli att dra till varvstopp från scratch, ja då är det naturligtvis minst dåligt att låta motorn gå några minuter innan man kör iväg. Men annars så sker varmkörning faktiskt bäst av lugn körning, ty då värms motorblocket upp mer jämnt, dvs transmissionen värmer även upp bottendelan av motorn, isf bara toppar och cylindrar.
Förbränningen är dålig på tomgång, vilket gör att mer sot och kondensvatten hamnar i oljan vid utdragen varmkörning på tomgång, därtill blir uppvärmningen av motorn långsam, vilket gör att kondenseringen på cylinderväggarna blir mer utdragen i tid. Det är först när cylinderväggtempen överstiger 60C som kondenseringen av vattenånga och förbränningsgaser upphör, och först när oljetempen överstiger 60-70C som oljan börjar koka ur sig kondensvattnet isf att ta emot. Det är därför man inte ska ägna sig åt upprepade kallstarter utan efterföljande körning, ty man ger då aldrig motorn en tillräckligt hög oljetemp för att kunna koka ur sig vattnet via vevhusventen.
Innan man kör iväg med en kall men nystartad hoj kan det dock vara en bra ide att hålla in kopplingen några sekunder innan man trycker i växeln, gärna med några måttliga blippar med gasen, så att man ruskar isär kopplingen. Det skonar 1:ans dogs/tänder i lådan från den smäll det annars blir av ihopklibbad koppling när man trycker i ettan.
(Stackars TS, han ville nog bara berätta om hur han gjorde för att få hojen att tända och hoppa igång, sen vart det en sabla pekoral från halva SH
)
Det här är intressant; jag har hört att man måste småvarva, stötvis, för att få upp oljetrycket direkt. (Ni kanske har hört hur de varmkör motorer på MotoGP innan de skall ut på första träningen)
Finns det någon med teknisk kunnande här som vet hur det skall vara, inga gissningar alltså, det här är ju rätt viktigt.
Jag brukar också starta hojen ett par gånger under vintern för att den inte ska stå still i motorn för länge. Gunga lite på fjädringen, eller köra en kort bit om vädret tillåter.
Har dock +-0 som kallast i garaget så den är aldrig djupfryst.