Guide: starta en svår CBR -99 i minusgrader

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Jag tänkte starta min CBR -99 i går, vädret till trots, och tänkte dokumentera vad jag behövde göra:

* Skruva ner tomgång, ge full choke, ingen gas, starta
* Låt startmotorn gå typ 5 sekunder åt gången, med typ 15 sekunder mellan försöken, ev "lufta" motorn ibland mellan försöken genom att starta utan choke och med full gas
* När den startat och blivit varm, stäng av choken skruva upp tomgången.

That's it. Men jag var SÅ nära att ge upp innan jag kom på att tomgången kunde vara för högt ställd, och således gav motorn för mycket luft i förhållande till mängden bensin.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om man måste skruva utomhus så är mitt råd att göra vinterservicen i god tid för du skulle väl inte ut och köra i halkan?
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Varför ens starta? Erkänn att du var så sugen och ville varva lite... Låtsas att det är säsong:p
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där med att skruva ner tomgången för att starta en kall motor har jag aldrig gjort.
Och jag har startat bilar i -20C. Inte har jag varit och justerat tomgången innan start.

På min Triumph med insprutning som saknar choke går den igång med ca 2000RPM. Sedan när motorn blir varm så sjunker tomgången.

Sedan som Hoztic skriver, kalla motorer innebär att det tar lång tid innan oljetrycket och oljan sprider sig.
Till min Suzuki står i manualen att man alltid oavsett kallstart eller varmstart ska låta motorn gå en stund på tomgång så oljetrycket sprider sig i hela motorn innan man kör.
Suzukin med choke startar med ca 3000RPM. Sedan när den värmer upp minskar jag choken bit för bit tills choken är på noll och tomgångsvarvet nere på 1000RPM.
Innan jag kör iväg.
När jag varit ute och kört i ca +4C och tagit ut den ur varmgarage med +15C, tar det ca 1 min innan jag tryckt ner choken till noll, och rullar iväg försiktigt.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
.................

Sedan som Hoztic skriver, kalla motorer innebär att det tar lång tid innan oljan sprider sig.
Till min Suzuki står i manualen att man alltid oavsett kallstart eller varmstart ska låta motorn gå en stund på tomgång så oljetrycket sprider sig i hela motorn innan man kör.

.......................

Det här är intressant; jag har hört att man måste småvarva, stötvis, för att få upp oljetrycket direkt. (Ni kanske har hört hur de varmkör motorer på MotoGP innan de skall ut på första träningen)
Finns det någon med teknisk kunnande här som vet hur det skall vara, inga gissningar alltså, det här är ju rätt viktigt.
Jag brukar också starta hojen ett par gånger under vintern för att den inte ska stå still i motorn för länge. Gunga lite på fjädringen, eller köra en kort bit om vädret tillåter.
Har dock +-0 som kallast i garaget så den är aldrig djupfryst.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Om det är insprutare så ska man bara starta uppden och låt den gå varm, MEN se till så att oljan klarar kylan för om man har en olja som är gjord för 10c-40c tex och det är -10 där hojen står så blir oljan tjock och motorn går utan olja tills olja blivigt varm och tunnare. så det är mycket mer hur oljan klarar det än vilket varvtal motorn går på. läs i instruktions boken vilken olja som passar bäst till temperaturen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det viktiga vad gäller motorvarv direkt efter start av kall motor, är att låta den arbeta på förhöjt tomgångsvarv i början. Så att oljepumpen förmår övervinna mottrycket från den sega olja i galleriet av oljekanaler hela vägen upp till kammarna i toppen.
Det är bla pga detta som de flesta spruthojar har en sån sekvens med förhöjd tomgång några sekunder efter start. På förgasarhojar sker det mha choken.

Att sen stå och köra hojen minuter på hög tomgång innan man kör är ingen nödvändighet, tvärtom kan det vara bra för motor och grannsämja att köra iväg lugnt. I instruktionhäftet till hojar brukar det ju dock ofta stå att man ska varmköra x antal minuter stillastående på förhöjt tomgångsvarvtal innan man kör. Men det är ju för att mc-tillverkaren måste gardera sig för allehanda tolkningar av att "köra iväg lugnt". Med köra iväg lugn menar jag att varken ta ut höga varvtal eller att segdra.
Hör man till de som inte kan låta bli att dra till varvstopp från scratch, ja då är det naturligtvis minst dåligt att låta motorn gå några minuter innan man kör iväg. Men annars så sker varmkörning faktiskt bäst av lugn körning, ty då värms motorblocket upp mer jämnt, dvs transmissionen värmer även upp bottendelan av motorn, isf bara toppar och cylindrar.

Förbränningen är dålig på tomgång, vilket gör att mer sot och kondensvatten hamnar i oljan vid utdragen varmkörning på tomgång, därtill blir uppvärmningen av motorn långsam, vilket gör att kondenseringen på cylinderväggarna blir mer utdragen i tid. Det är först när cylinderväggtempen överstiger 60C som kondenseringen av vattenånga och förbränningsgaser upphör, och först när oljetempen överstiger 60-70C som oljan börjar koka ur sig kondensvattnet isf att ta emot. Det är därför man inte ska ägna sig åt upprepade kallstarter utan efterföljande körning, ty man ger då aldrig motorn en tillräckligt hög oljetemp för att kunna koka ur sig vattnet via vevhusventen.

Innan man kör iväg med en kall men nystartad hoj kan det dock vara en bra ide att hålla in kopplingen några sekunder innan man trycker i växeln, gärna med några måttliga blippar med gasen, så att man ruskar isär kopplingen. Det skonar 1:ans dogs/tänder i lådan från den smäll det annars blir av ihopklibbad koppling när man trycker i ettan.

(Stackars TS, han ville nog bara berätta om hur han gjorde för att få hojen att tända och hoppa igång, sen vart det en sabla pekoral från halva SH :gnissla)

Det här är intressant; jag har hört att man måste småvarva, stötvis, för att få upp oljetrycket direkt. (Ni kanske har hört hur de varmkör motorer på MotoGP innan de skall ut på första träningen)
Finns det någon med teknisk kunnande här som vet hur det skall vara, inga gissningar alltså, det här är ju rätt viktigt.
Jag brukar också starta hojen ett par gånger under vintern för att den inte ska stå still i motorn för länge. Gunga lite på fjädringen, eller köra en kort bit om vädret tillåter.
Har dock +-0 som kallast i garaget så den är aldrig djupfryst.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om det är insprutare så ska man bara starta uppden och låt den gå varm, MEN se till så att oljan klarar kylan för om man har en olja som är gjord för 10c-40c tex och det är -10 där hojen står så blir oljan tjock och motorn går utan olja tills olja blivigt varm och tunnare. så det är mycket mer hur oljan klarar det än vilket varvtal motorn går på. läs i instruktions boken vilken olja som passar bäst till temperaturen.

Helt riktigt, ska man köra vintertid ska man välja den viskositet som instruktionsboken föreskriven för den lufttemperaturen.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag är djupt tacksam mot ts, vilken bra tråd! (för mig!)
En kanske dum nybörjarfråga:
Ska man gasa eller inte vid start med choke? Hört/sett så många varianter. Alltså just vid startögonblicket. Nån som har vetenskapen?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag är djupt tacksam mot ts, vilken bra tråd! (för mig!)
En kanske dum nybörjarfråga:
Ska man gasa eller inte vid start med choke? Hört/sett så många varianter. Alltså just vid startögonblicket. Nån som har vetenskapen?

Efter erfarenhet av kickstart, så startar motorn lättast på tomgång.
När motorn stått stilla ett tag (förgasare) så är soppan i flottörhusen gammal (de är ventilerade, så de lättflykiga ämnen som behövs för starten är redan borta), därför brukar jag dränera en skvätt först.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Innan man kör iväg med en kall men nystartad hoj kan det dock vara en bra ide att hålla in kopplingen några sekunder innan man trycker i växeln, gärna med några måttliga blippar med gasen, så att man ruskar isär kopplingen. Det skonar 1:ans dogs/tänder i lådan från den smäll det annars blir av ihopklibbad koppling när man trycker i ettan.

Om jag ska köra iväg med hojen efter att den stått några dagar så brukar jag försöka att rulla lite framåt samtidigt som jag lägger i växeln, just för att mildra smällen som blir. Men hjälper det någonting, eller är det effektivare att göra som du säger och hålla in kopplingen en kortis innan man lägger i växeln?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Peter Pan skriver
Det här är intressant; jag har hört att man måste småvarva, stötvis, för att få upp oljetrycket direkt.
Det har jag också trott. Jag har trott att det varit för det är snabbaste sättet få motorn varm....
Men direkt ur min Suzuki HANDBOK SV650/S:
"LÅT MOTOROLJAN CIRKULERA INNAN DU KÖR

Låt motorn gå på tomgång en stund efter det att du startat motorcykeln. Detta gäller vid varm och kallstart. Oljan får då tid att cirkulera och smörja alla viktiga motorkomponenter."

Så jag har lärt om och använder Suzukis startrutin numera. Alltid. Oavsett hoj.

Det här gäller också bilar. Omkring 1980 var jag och chefen hos en kund. Till lunchen åkte vi med kundens Jaguar V12. Kunden startade bilen, backade ut direkt och gasade iväg rejält. Senare på vägen hem sa min chef (som hade en Jaguar i garaget, till kunder körde han Volvo) att så gör man aldrig med en Jaguar. Det tar tid innan oljan sprider sig i motorn. Motorn ska bli varm först. Ett par år senare såg jag en Jaguar V12 till salu för 30000kr. Jag kollade telefonnumret. Det gick till kunden. Jag ringde inte.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Lite OT, förlåt mig TS;

Jag kör hojen på Castrols Power 1 Racing, som är en SAE 10W-50 (API SJ, JASO T 903:2006 - MA)
I texten som beskriver oljan på deras hemsida står bla att läsa; "10W-50 är lämplig både för kraftigt trimmade motorcyklar och för körning under extrema förhållanden och i varmt klimat".
Detta borde rimligen innebära att oljan trivs och fungerar extra bra när det är extremt varm, och kanske inte är så imponerande vid en kallstart i 0-gradigt eller värsta fall -5 grader?

Om jag har 0 grader i garaget och 3-4 gånger under vintern startar upp hojen och låter den gå på tomgång tills den blir ordentligt varm, bara för att jag inbillar mig att den inte känner sig så ensam då ;-), skadar jag hojen?

Ska jag ställa en värmefläkt framför kylaren en stund först innan jag startar?
Ska jag sluta kallstarta den överhud taget om jag endast kör den på tomgång eftersom jag samlar på mig vatten i oljan som aldrig hinner ventileras ut?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag ska köra iväg med hojen efter att den stått några dagar så brukar jag försöka att rulla lite framåt samtidigt som jag lägger i växeln, just för att mildra smällen som blir. Men hjälper det någonting, eller är det effektivare att göra som du säger och hålla in kopplingen en kortis innan man lägger i växeln?

Ja det är också en bra metod, då blir hastighetsskillnaden mindre mellan de tänder som ska i ingrepp när du trycker i ettan.
Jag brukar ibland praktisera bägge metoderna om jag vet med mig att det är en koppling som kan ha klibbat ihop.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Peter Pan skriver

Det har jag också trott. Jag har trott att det varit för det är snabbaste sättet få motorn varm....
Men direkt ur min Suzuki HANDBOK SV650/S:
"LÅT MOTOROLJAN CIRKULERA INNAN DU KÖR

Låt motorn gå på tomgång en stund efter det att du startat motorcykeln. Detta gäller vid varm och kallstart. Oljan får då tid att cirkulera och smörja alla viktiga motorkomponenter."

Så jag har lärt om och använder Suzukis startrutin numera. Alltid. Oavsett hoj.

Det här gäller också bilar. Omkring 1980 var jag och chefen hos en kund. Till lunchen åkte vi med kundens Jaguar V12. Kunden startade bilen, backade ut direkt och gasade iväg rejält. Senare på vägen hem sa min chef (som hade en Jaguar i garaget, till kunder körde han Volvo) att så gör man aldrig med en Jaguar. Det tar tid innan oljan sprider sig i motorn. Motorn ska bli varm först. Ett par år senare såg jag en Jaguar V12 till salu för 30000kr. Jag kollade telefonnumret. Det gick till kunden. Jag ringde inte.

Att gasa iväg rejält med en nystartad motor är som sagt fel, det är alldeles korrekt.
Man ska som sagt undvika höga vridmoment samt höga varvtal innan motorn är varm.
Att få ut oljan till smörjpunkterna sker dock betydligt snabbare än motorn blir varm, det räcker med säg ½-1 minut innan oljan säkert nått alla loberna på förhöjd tomgång.

Undantaget är en motor som varit isär, där kan det ta längre tid att avlufta pump och fylla filter, oljekylare och galleri etc. Men det är ju därför man har assembly lube vid montage av en ny motor.

Speciellt på större och komplexa motorblock, som tex gamla jaguar V12 som dessutom hade långa alutopplock på gjutjärnsblock, så är det viktigt att värma upp motorn snällt, dvs genom tex lugn körning.

En motor som var extra känslig på detta var PRV-sexan som satt i tex Delorian samt volvo 264 och 760. Den fick lätt fodersjunkningar av för snabb beslastning innan den värmts upp. Medan den däremot ofta höll bättre i ambulanserna, trots att den där fick slita hårt med de tunga vagnarna i hög fart. Det berodde på att ambulanserna ofta hade motorvärme och stod i varma garage samt ofta kördes flera ggr per dag, så kallstarerna var mindra i förhållande till körsträckan.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite OT, förlåt mig TS;

Jag kör hojen på Castrols Power 1 Racing, som är en SAE 10W-50 (API SJ, JASO T 903:2006 - MA)
I texten som beskriver oljan på deras hemsida står bla att läsa; "10W-50 är lämplig både för kraftigt trimmade motorcyklar och för körning under extrema förhållanden och i varmt klimat".
Detta borde rimligen innebära att oljan trivs och fungerar extra bra när det är extremt varm, och kanske inte är så imponerande vid en kallstart i 0-gradigt eller värsta fall -5 grader?

Om jag har 0 grader i garaget och 3-4 gånger under vintern startar upp hojen och låter den gå på tomgång tills den blir ordentligt varm, bara för att jag inbillar mig att den inte känner sig så ensam då ;-), skadar jag hojen?

Ska jag ställa en värmefläkt framför kylaren en stund först innan jag startar?
Ska jag sluta kallstarta den överhud taget om jag endast kör den på tomgång eftersom jag samlar på mig vatten i oljan som aldrig hinner ventileras ut?

Ja enligt min åsikt är det bättre att avstå från att småstarta den under vintern, men om du är orolig för rost pga av ouppvärmd lokal och temperaturskillnader, och därför vill ta runt motorn för att sprida olja på delarna, så är det förstås inte dåligt att värma motorn innan.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Att gasa iväg rejält med en nystartad motor är som sagt fel, det är alldeles korrekt.
Man ska som sagt undvika höga vridmoment samt höga varvtal innan motorn är varm.
Att få ut oljan till smörjpunkterna sker dock betydligt snabbare än motorn blir varm, det räcker med säg ½-1 minut innan oljan säkert nått alla loberna på förhöjd tomgång.

Undantaget är en motor som varit isär, där kan det ta längre tid att avlufta pump och fylla filter, oljekylare och galleri etc. Men det är ju därför man har assembly lube vid montage av en ny motor.

Nyhopsatta motorer brukar jag snurra med startmotorn utan stift några varv för att pumpa fram olja.
Känns bättre att pumpa helt utan belastning, men jag vet inte om det gör någon skillnad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Peter Pan skriver
Ska jag sluta kallstarta den överhud taget om jag endast kör den på tomgång eftersom jag samlar på mig vatten i oljan som aldrig hinner ventileras ut?

Ja du ska inte starta den överhuvudtaget under hela vintern. Är min uppfattning.
När säsongen är slut är det för min del byte av oljefilter och olja som gäller. Och sedan står den still hela vintern. Med ren olja.
För minsta möjliga korrosion.
På båda mina hojar har jag monterat ett avsäkrat (7,5A) 12V uttag för GPS och framför allt underhållsladdning. Där jag med en hemmagjord laddare laddar med 13,2Volt under vintern med ca 15C i garaget. (Biltema underhållsfria MC-batterier). Till Suzukin som dra 0mA från batteriet när den står stilla går det ca 1mA underhållsström. Till Triumphen som dra ca 2,5mA nånstans när den står stilla går det ca 3,5mA underhållsström.
Har man inte möjlighet ladda batteriet under vintern med lämplig underhållsladdare plocka ur batteriet. Ta hem det och ladda det 1 gång/månad med en bra laddare som laddar med låg ström, 0,3A till 1A och bryt senast vid 14,4 Volt.
Ger ca 0,3A vid 14V batterispänning.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
till den behövs digital voltmeter för att kolla batterispänning
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ment-och-Elektronik/Digital-multimeter-15133/

VARNING
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...martladdare-for-bly--och-GEL-batterier-37732/
laddar snabbare med ca 0,8A men går sedan över till underhållsladdning med ca 0,06A (60mA) vilket är FÖR MYCKET.
Det behövs bara ca 1mA underhållsström till Biltemas MC-batterier, både de underhållsfria och gelbatteri för underhållsladdning.
Jag har mätt.
60mA innebär att batteriet börjar korrodera sönder om man har den inkopplad mer än ca 1 dygn.
För direkt efter den brutit 0,8A vid ca 14,4V går det få i ännu mera laddning i batteriet med den lägre strömmen 60mA. Detta innebär praktiskt att när den bytte till 60mA sjönk batterispänningen från ca 14,4V till ca 13,9V för att sedan långsamt stiga till ca 14,2V. Därefter började spänningen sjunka! Vilket jag upptäckte när den var nere på 14,1V. Då kopplade jag loss den.....
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top