Gubbmopedtips?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Faderen tänker byta bort sin Royal Enfield 350 mot snabbare grejor.
Marginellt snabbare.
Kraven är landsvägshoj med en cylinder.
Gärna ekerhjul.
Vi har idag varit och tittat på en SR400, men jag är inte så förtjust i SR.
SRX börjar det bli priser på.
XBR och GB 500 (honda) är ju alternativ, men särskilt vanliga är de inte.
Skall försöka få iväg honom och proköra en LS650 (Suzuki Savage).
Kommer inte på fler alternativ.
Hilfe?
 
Varför då byta överhuvudtaget?? Enfielden har ju iallafall lite karisma.:yoparty
 
Varför då byta överhuvudtaget?? Enfielden har ju iallafall lite karisma.:yoparty
Det är en trevlig hoj som jag gärna lånar.
Funderar på att överta den.
Men gubbtjyven vill byta.
Förmodligen beror det mestadels på det marschfartsmässiga handikappet.
Han kör ganska långa sträckor, vilket ibland tvingar ut honom på motorvägen.
Inte roligt när toppfarten är 100 och den praktiskt användbara toppfarten är 90 km/h.
 
Det är en trevlig hoj som jag gärna lånar.
Funderar på att överta den.
Men gubbtjyven vill byta.
Förmodligen beror det mestadels på det marschfartsmässiga handikappet.
Han kör ganska långa sträckor, vilket ibland tvingar ut honom på motorvägen.
Inte roligt när toppfarten är 100 och den praktiskt användbara toppfarten är 90 km/h.

Den finns ju även som 500a kanske skulle vara nåt.
 
Det är en trevlig hoj som jag gärna lånar.
Funderar på att överta den.
Men gubbtjyven vill byta.
Förmodligen beror det mestadels på det marschfartsmässiga handikappet.
Han kör ganska långa sträckor, vilket ibland tvingar ut honom på motorvägen.
Inte roligt när toppfarten är 100 och den praktiskt användbara toppfarten är 90 km/h.

Ls650 har 30hk och en toppfart på 130 inte heller spec kul men å andra sidan kollar man på en sån då är man inte ute efter att ha kul heller..
Men den är säkert bekväm att köra så på så sett så är det nog en helt ok hoj..
 
Härligt gubbstuk, personligen tycker jag att den saknar charm fast den är säkert bra.
http://www.blocket.se/uppsala/MZ_Skorpion_Traveller_22570859.htm?ca=16&w=3

Vad det gäller gubbstånkor så är detta den med högst gubbpoäng om inte annat:
http://www.blocket.se/eslov/Honda_FT_500_Ascot_24863441.htm?ca=16&w=3&last=1

Själv gillar jag GB500

Kan han tänka sig off-road så finns det ju många trevliga stånkor för vettiga pengar men då blir det ju inte lika många gubbpoäng.

"Skorpion" är skitball utan kåpor.
En trelig Rotaxmotor i ett kompetent chassie.
Skall jag tipsa honom om.
FT500 Ascot är bajsfula.
Offroadare av lämplig årsmodell är antagligen för höga.
70 plussare är inte så viga.
 
Varför begränsat till en cylinder?

Det finns ju en massa trevliga twinar istället, stånkor låter ju mest som en flodhäst med diarré...
 
Varför begränsat till en cylinder?

Det finns ju en massa trevliga twinar istället, stånkor låter ju mest som en flodhäst med diarré...
Jag har naturligtvis försökt övertyga honom om fördelarna med en paralelltwin.
Han vill ha en stånka.
Förmodligen har jag skrämt honom, ety han tycker att min Xv1000 är FÖR snabb (cirka 75 hästar) och min gamla trumpet var väl vass för gatåka.
Lätt, smidig, låg, stånka gäller.
 
För jag tipsa om hojan jag äger? Jag hatar den också, fast älskar den lite, lite granna...

Suzy DR 800. Kass i terräng, kass på vikt/effekt, kass på att se bra ut. Kass på det mesta förutom att vara en helt absurt bra allroundhoj. Men den tuffar och går, är billig, och man åker på de flesta vägar med nöje.

En cylinder har den, låter gott om man inte har samma skitsystem som jag, och har billiga/gratis ägandekostnader.
 
Kawasaki gjorde en kopia på gamla bonneville-modellen med ny teknik som tydligen ska vara mycket trevlig att köra. Kan ju vara nåt, modern förhållandevis enkelt att hålla motorvägsfart osv.

Tror dock den är tvåcylindrig
modellnamn kawasaki W650
exempel
 
Varför begränsat till en cylinder?

Det finns ju en massa trevliga twinar istället, stånkor låter ju mest som en flodhäst med diarré...

Exakt, då kan man ju tillåta sig att titta på tex Honda VT 500 Ascot, den är ju en av de snyggaste 500cc-hojarna tycker jag.

Honda%20VT500FT%20%201.jpg


Tyvärr importerades de nog inte ngt större antal i Sverige.
 
Exakt, då kan man ju tillåta sig att titta på tex Honda VT 500 Ascot, den är ju en av de snyggaste 500cc-hojarna tycker jag.

Tyvärr importerades de nog inte ngt större antal i Sverige.

Den var ju helt klart läcker, men inte lika läcker som en:

1989-honda-gb500-tourist-trophy-1.jpg


Någon här på forumet har ju en som han håller på att bygga om.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top