Gubbmopedtips?

KTM superduke :rolleyes:

Triumph scrambler? Eller det är en twin :va Riktigt tuffa är dom iaf!

Kawasaki z200, sanslöst snygg modell. Encylindrig, men kanske inte så jättesnabb.

Bifogat

• 1980 kawasaki z200.jpg
    1980 kawasaki z200.jpg
    128.7 KB · Visningar: 74
Din far ville ha em 4 takts enstånka med ekerfälgar.

En BMW Fundoro är en hoj som stämmer på detta, lämnar 48 hästar men kan ske ratas pga av utseendet?

Sachs Roadster har ju annars ett mer klassikt landsvägsutseende och kvalar in i din fars sökkriterium, men den är minst sagt ovanlig men finns några stycken i Tyskland på Mobile.de i alla fall. Lite trött motor, 34 hk.

Bifogat

• funduro.jpg
    funduro.jpg
    55.2 KB · Visningar: 64
  • Sachs roadster.jpg
    Sachs roadster.jpg
    28.8 KB · Visningar: 84
Din far ville ha em 4 takts enstånka med ekerfälgar.

En BMW Fundoro är en hoj som stämmer på detta, lämnar 48 hästar men kan ske ratas pga av utseendet?

Sachs Roadster har ju annars ett mer klassikt landsvägsutseende och kvalar in i din fars sökkriterium, men den är minst sagt ovanlig men finns några stycken i Tyskland på Mobile.de i alla fall. Lite trött motor, 34 hk.

Bra förslag båda två!
34hk räcker gott.

Kawasaki z200, sanslöst snygg modell. Encylindrig, men kanske inte så jättesnabb.

Han är 71 år gammal.
Inte död.
Eller blind.

Last edited:
...varför inte ha något användbart, nya teneren, driftsäker, kul, funkar till allt.

Våga släppa nörderiet över sunkiga skruvameränåka-räppel från förr. :D

...varför inte ha något användbart, nya teneren, driftsäker, kul, funkar till allt.

Våga släppa nörderiet över sunkiga skruvameränåka-räppel från förr. :D

Håller med SGM, fungerar det inte med en twin annars:va Ni får ju en nästan ny(nåja vital tonåring då) ex ER5 och Honda CB 500, med lite "klassiskt" utseende men avsaknad av massa krångel och skruva för löjligt lite pengar.

Honda Ex:
http://www.blocket.se/sodermanland/Honda_cb_500_25317984.htm?ca=9&w=3

Kawasaki Ex:
http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_Er_5_25kw_24396215.htm?ca=9&w=3

Last edited:
Vänta in en SRX, fanns en på blocket för 17" häromdagen.

Kanske den snyggaste som uppfyller kriterierna.

Synd att Classic Motor precis gjorde ett reportage, blev nog ännu lite dyrare.

Tror det var 72 st som såldes i Sverige.

Han är 71 år gammal.
Inte död.
Eller blind.
Ok, men om en 200cc är för liten och man inte gillar SR400 finns ju alternativet äldre offroadhojar som inte är lika extrema som dagens, och dessutom har den rätta klassiska looken: Yamaha XT500

Bifogat

• yamaha-xt500-77-4.jpg
    yamaha-xt500-77-4.jpg
    178.6 KB · Visningar: 61
Kan man tänka sig parallelltwin har vi ju en massa hojar att välja mellan, t ex gsx 400, cb 400 och deras syskonmodeller. Eller en riktigt skön hoj, Kawasaki 750 Ltd:

Bifogat

• 750ltd.jpg
    750ltd.jpg
    177.3 KB · Visningar: 56
Han vill inte ha någon twin.
Det "gamla räpplet" han kört 1500 mil med nu har inte krävt mer handpåläggning än att trycka dit förgasaren en gång efter en baktändning, samt två oljebyten.
Min XR500 från 81 har inte krävt mer de senaste tre åren.
Min XV1000 behövde en ventiljustering också.

Uralen har jag blåst två kolvar, en ventil, fem-sex ekrar och ett laddningsrelä på 100 mil.
Känns som när man rejsade triumph...

SRX har två egenheter man får med.
Dels finns i alla fall de modeller som såldes 86/87 bara med kick, men det är kanske helt OK för din pappa som åkt hoj kanske långt innan elstarten var uppfunnen.
Sen är det det här med vibrationerna. Jag har kört en sån en sommar och jag tycker att den vibrerar för mycket för att vara användbar som transportmedel, efter 3-4 mil var mina händer helt döda, om man ligger kring 100 - 110. Under 80 inga vibrationer att prata om dock.
Jättekul på slingriga vägar i låga hastigheter. Ingen njutning på landsväg och motorväg.
Ekerfälgar har den inte heller.

En hoj som jag aldrig sett i verkligheten men som i alla fall på pappret kan stämma med din fars önskemål är den här som Tjeckiska Java gör, det är en Rotaxbaserad 650 på 48 hästar med angiven toppfart på ca 160, låg sitthöjd, elstart.
Jag tycker att den är ful.

Bifogat

• java.jpg
    java.jpg
    31 KB · Visningar: 51
Här är din fars nya hoj:
SuzukiTU250X.jpg

Dyker upp på blocket lite dådå. Lättkörda är de åxå.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT