Gubbhoj -> Fat tracker: HD Sportster XL1200 transformation

Ta de lugnt gubbar. Inte alla på en gång nu ;) Ingen som tycker jag är helt fel ute eller har några intressanta ideer?

Saker jag funderar på: ska jag ha framskärm? Isf vilken modell och svart eller orange? Funderar även på en liten magspoiler, lite osäker på om det inte blir lite väl sportigt. Rear sets, någon som vet var jag kan få fatt i det för en vettig peng? Annars funderar jag på att bygga egna av japsdelar. Nån som har nåt lämpligt ämne till salu?

Peter
 
Lungt tror fler svarar om du orkar lägga lite bilder här. Men jag gilla flattrack hojar som fan & den ser ut att bli jävligt ball. Färgen gillar jag den med mest orange i & en liten nerkapad framskärm skulle nog kunna passa fint. Sen så skulle ju asfalts/grus däck göra sig fint på den.
 
Jag tycker orange också. Och jag tror också responsen här blir större om du har bilder direkt i tråden stället för att länka till bloggen. Kul projekt för övrigt :tummenupp
 
Byggbloggar i all ära, men de genererar sällan större antal följare härifrån. Folket här vill ju läsa om ditt bygge just här på SH och inte på en annan sida.
Så ifall du lägger in bilder och text även här samtidigt som du gör det i bloggen så brukar det bli mera liv i tråden.
 
Point taken, här har vi så långt jag kommit idag: Före-bild samt "current state mock-up"-bild :-)

Före:
DSC00097.jpg


Nu:
5.JPG


Före:
DSC00099.jpg


Nu:
1.JPG


Före:
DSC00100.jpg


Nu:
13.JPG


Nu:
3.JPG


och nu:
14.JPG
 
Gratulerar till ett riktigt smakfullt bygge:tummenupp
Sen måste jag hålla med EST om att ett par "busigare" däck skulle göra susen.
Framskärm? NO!:mattias
 
Det nya styret var, om du ursäktar, inte snyggt alls...:gnissla Nej, ett vanligt crosstyre med fågelpinne hade suttit bra mycket bättre:) Och som någon sa, nya och busigare däck är ett måste;)
Något sånt här kanske?
31oH8GKJNfL.jpg

Det ser ut som att cutsen sitter lite ovanpå bakramen på mockupbilderna... Ska du bygga om den så att du får ner cutsen mer runt om där på sidorna? För isåfall tror jag att tanken kunde må bra av att komma ner (tightare mellan tanken och motorn alltså) någon centimeter också, mest så att du inte förlorar flytet i övergången mellan tank och cuts... Men jag gillar helt klart vart det här är på väg, stuket är helrätt:tummenupp

Vänta bara tills Jörgen hittar hit, han kommer bli helfrälst och ha massor av bra idéer åt dig:tummenupp

Bygg på, det här kommer bli skitbra!:tummenupp
 
Last edited:
Härligt bygge, en sån hoj vill jag oxå ha! :tummenupp
 
Riktigt hårt, varit såld på den här stilen ett tag själv så det här gillar jag. Det enda som inte faller mig i smaken är styret, lite för mycket OCC för mig. Tror ett mer typiskt Trackerstyre skulle passa bättre, men det är ju en smaksak.
Hur som helst :tummenupp
 
Wow, äntligen får jag den efterlängtade uppmärksamheten jag saknade som barn ;-)

Tack för all feedback. Styret har jag själv hängt upp mig på. Från början var projektet tänkt som ett lågt bobber style, fat tire.. typ. Under projektets gång fick jag upp ögonen för flattrack byggen. Då var hjulen och en del grejer redan beställda så det jag står med nu är en flat tracker med bred krona och feta små hjul. Lite konstigt kan man tycka. Eller unikt ;-) Blir nästan som offroad stuk med vägdäck, lite flat track-världens supermotard? hehe.

Ett styre är en relativt liten peng så det blir att skaffa ett till och provmontera. Tyckte detta blev nästan lite "hög clipon" känsla vilket jag gillar men vi får se.

Framskärm eller ej, ja. Chopper/Bobber style förutspråkar ju skärmlöst, det visar även det feta framdäcket vilket kan vara lite ballt. Jag kan dock (tror jag) framhäva en lite sportigare look med en modern style framskärm. Målar jag den svart så sticker den inte ut lika mycke. Skjuter nog på det beslutet.

Eventuellt får bygget en andra iteration med andra (större) hjul och då är däcken oven läckra!

Det nya styret var, om du ursäktar, inte snyggt alls...:gnissla Nej, ett vanligt crosstyre med fågelpinne hade suttit bra mycket bättre:) Och som någon sa, nya och busigare däck är ett måste;)
Något sånt här kanske?
View attachment 326632

Det ser ut som att cutsen sitter lite ovanpå bakramen på mockupbilderna... Ska du bygga om den så att du får ner cutsen mer runt om där på sidorna? För isåfall tror jag att tanken kunde må bra av att komma ner (tightare mellan tanken och motorn alltså) någon centimeter också, mest så att du inte förlorar flytet i övergången mellan tank och cuts... Men jag gillar helt klart vart det här är på väg, stuket är helrätt:tummenupp

Vänta bara tills Jörgen hittar hit, han kommer bli helfrälst och ha massor av bra idéer åt dig:tummenupp

Bygg på, det här kommer bli skitbra!:tummenupp


Tackar! Har itne bestämt hur jag ska bygga fästena till cutsen än. Hade varit snyggt att dälja raamen men då blir den väl låg... Håller med, då borde tanken följa med ner.

Nu börjar det likna något :)

Bakdelen & sadeln, färdigt kitt från någon hoj eller eftermarknads?

Tackar. Det är en XR tail + sadel beställt från www.hotwingglass.com
 
Last edited:
Roligare att läsa en utförlig byggtråd än att se en länk till en blogg. Forumet är ju trots allt till för att skrivas på. :)

Med det sagt så tycker jag du är på helt rätt spår med hojen. Ser riktigt busig ut. :tummenupp
 
Jag gillar verkligen hjul+däck, det ger en lite bufflig motard känsla.
Skiljer ut ditt bygge ifrån andra tracker byggen!
 
SNYGGT!!
Jag tycker du ska ha framskärm, beror på om du ska köra "vanlig" väg eller bana. Väg så tror jag mer på skärm då de är mer grus m.m på vägen och skärmen skyddar hojen, synd att sandblästra krökarna och resten där fram...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top