GSXR1127 Turbo-byggtråd

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Nu har hojen stått snart 6 veckor hos Mats på MP-Racing...
Det som hänt är att han bytt BTR och nålventiler, synkat fuggarna... men den går fortfarande snålt vid laddtryck och tokfett vid avslag från samma...
Och just nu har det inte hänt nåt alls på ett par veckor..

Börjar lessna duktigt nu...


.....och jag som trodde att du var ute och hjula och det var därför man inte ser något av dig.
vad tror han att felet är då:va
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Nu har hojen stått snart 6 veckor hos Mats på MP-Racing...
Det som hänt är att han bytt BTR och nålventiler, synkat fuggarna... men den går fortfarande snålt vid laddtryck och tokfett vid avslag från samma...
Och just nu har det inte hänt nåt alls på ett par veckor..

Börjar lessna duktigt nu...

En kompis till mig har hade hojen där i 3 månader innan den blev klar! Mats är säkert bra och duktig men just nu verkar han ha problem med den personliga hälsan så vet inte riktigt hur bra han kan sköta sitt jobb just nu.

\Masonit
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Mats är säkert bra och duktig men just nu verkar han ha problem med den personliga hälsan så vet inte riktigt hur bra han kan sköta sitt jobb just nu.

Mats är en toppenkille, han är supertrevlig och mycket kompetent, vet att han varit/är dålig och det måste man ju respektera, sjukdomar kan man inte råda över...
Men samtidigt så kan man ju inte ta på sig massor med jobb när man e dålig, då får man ju säga nej eller ringa och tala om det så man kan få hjälp någon annanstans.

Var mer eller mindre lovad att den skulle vara klar torsdag för två veckor sedan då en viss tidning skulle komma och ta en massa bilder, men min cykel strulade så mats var tvungen att ta en massa andra jobb emellan.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag gör ett tappert försök...

Hehe, snyggt! :tummenupp Har inte kommit på något sedan sist du ringde, men nu började jag fundera på en grej... När membranen trycksätts på undersidan så är det väl inte helt slutet utan det blir väl ett litet utflöde av luft i fuggarna? Där är väl inte helt tätt? Orkar inte riktigt tänka nu... Om du satt trycket till membranen på ett t-kors på slangen till regulatorn och där läcker ut luft under membranet (dvs. luft pyser ut och du får ett flöde i slangen) så ser ju inte regulatorn rätt tryck. Den får ju lägre tryck. Det kan ju förklara att den leanar ut på laddtryck. Tänker jag inte rätt nu?
Då borde det ju funka om du sätter en separat slang från membranen till plenumet och skippar t-kors till regulatorn?
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
hur kom du på iden att sätta dubbla tryckslangar till BTR?
det normala är 1 slang från lämpligt ställe i plenum. och den bör absolut inte dela tryckslang med annan utrustning som kan störa.
första gången jag sett någon ta matartryck från förgasaren oxå!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
hur kom du på iden att sätta dubbla tryckslangar till BTR?
det normala är 1 slang från lämpligt ställe i plenum. och den bör absolut inte dela tryckslang med annan utrustning som kan störa.
första gången jag sett någon ta matartryck från förgasaren oxå!

Slangen till förgasarna är bara till för att trycksätta under membranen. Alltså inte till för matartryck till BTR. På mina cv34:eek:r har jag ett litet luftintag i överkant på förgasarnas inlopp så jag slipper slang mellan plenum och förgasare, men på Silverryggens förgasare (cv38 eller cv40, kommer inte ihåg...) finns inte detta luftintaget, därav den extra slangen. Men att den skarvas in på slangen mellan plenum och regulator kan vara orsaken till att den leanar ut på topp och fettar på vid avslag. Så en separat slang från plenum till regulator och en annan separat slang från plenum till förgasare borde göra susen.
 

Ramkvist

"Det kostar att betala" Ramkvist d.ä
Gick med
11 Nov 2005
Ort
Sörforsa Hälsingland
Hoj
´92 med fläkt
Jag gör ett tappert försök...

Tjena ryggen!

Onanerade nästan för Bomber och provkörningsläsningen, som tydligen har uteblivit pga diverse saker. När det gäller din trycksättning så har jag haft BTR före plenum och membranet på förkammaren till plenum. Körde i hudik med problem men som tur var var Peter Eriksson där med sin Spsb. Han hade tvärtom. Ändrade på plats och gasade som bara den. Vet inte om det harmonerade med trycket på bränslet. En sak är säker, det spökar mycket med turbo. Tyckte att det fick bära eller brista sista körningen. 8k i varv, steg av kopplingen och slog av pumpen mellan 2:an och 3:an. Det finns film på det som jag skall lägga upp. Ser ut som en Evo som börnar med glykol på banan. Jag känner mig splittrad när det gäller membran kontra BTR, men det löser sig nog. Tur att SH får en att fortsätta. Tappa inte gaisten keep going.
Gsxr - broder.

RRRR--- Röda ringen runt roten.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Update!

Godkväll sporthoj-kamrater!

Tackar så mycket för alla tips och synpunkter, det som hänt nu är följande:

Nålventiler bytta
Regulator bytt (till en ny,med okortad fjäder)
Trycksystemet ombyggt enligt eminent skiss...

Med ombyggnationen av trycksystemet försvann fenomenet med att den gick tokfett vid avslag, nu skjuter den bara "lite" blåa eldsflammor :)

Vi började bänkkörningarna med 120 i huvudmunstycke, då gick den åt helvete för snålt på laddtryck men fett vid övergången sug/tryck dvs. när trotteln flyger upp i toppen av locken och och nålen lämnar emulsions-röret..
Byggde heller inte upp ladd mer än 0,8bar av då okänd anledning...

Jag skruvade av bryggan och sänkte nålarna 1 hack och gick upp till 140 i huvudmunstycke och då gick A/F-kurvan utanför pappret och den bluddrade friskt, men sprutade mycket eld gjorde den iaf... :D
Mats tyckte att den börjat läcka mellan topp och grenrör så vi fällde fram IC/oljekyl för att efterdra bultarna, då blev den tyst..

Jag skruvade av bryggan igen och efter moget övervägande så satte vi i 128 i huvudmunstycke, då ligger A/F-kurvan spikrakt på 12:1 från 6000 och uppåt, men den laddade inte mer än 0,8-0,9bar ändå... Lite grunnande och mats trodde WG läckte men jag föreslog att vi skulle rycka/plugga slangen till WG för att utesluta läckage...
Den laddade ändå inte mer, hmmm skumt, dumpen var huvudmisstänkt, likaså trottellocken tills vi fick syn på att slangen mellan turbo och IC lossnar när vi fällde fram den tidigare, topp ju, eller..?

Den ville ändå inte ladda mer än 0,9bar, då fick jag ligga på golvet i bänkningsrummet (som f.ö är en spännade upplevelse kan jag säga att ha en galen turbohoj som maxas en halvmeter ovanför/framför sig...:tungan ) för att inspektera WG:s rörelser som för övrigt fungerade förträffligt...och det visade sig att den öppnar vid ca, 0,9bar och det inträffar någonstans vid 6K5 där också maxeffekten ca 200hk 190Nm stannade...

Det var liiiite varmt att börja justera WG-stång, och det var inte läge att vänta tills den svalnade heller kl. 01.00 en "jobbe" kväll...

Men det torde inte vara några problem att skruva upp trycket sedan... Frågan är bara om A/F-kurvan "hänger med" när man ökar laddet eller om den leanar ut...?
Kanske lika bra att öka en storlek direkt i main jet?
Det enda "problemet" som är nu att den går fortfarande tokfett vid övergången, nålen skall sänkas ytterligare ett till två hack men vad kan det vara annars? Slitna nålar/em-rör?

Skall dit på torsdag kväll igen för att fixa till det sista finliret... :yoparty

Jonas / AP-Trött på att skruva av och på förgasarbryggor...
 

Bifogat

  • Tryck.JPG
    Tryck.JPG
    70.1 KB · Visningar: 183

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Härligt att du börjar få ordning på grejjerna. Blir intressant att se på torsdag hur detta slutar :)

Lycka till i fortsättnigen, mkt trevligt bygge du snickrat ihop!
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Jag hade nästan exakt samma symtom som dig att den gick tokfett på låga varv och gick bättre när jag fick laddtryck.
Tänkte först att det är väl bara en mappning i bänk så är problemet löst så jag kastade mig på telefonen å fick en tid ganska omgående.
Och när vi väl fick upp hojen i bänken å körde en repa fick jag 190hk vid 7000rpm och 196Nm vid 5500rpm å han sa direkt att det är kammen som står fel, hem igen å börja pula och tillslut så fixade det sig och att det var insugskammen som stod ett snäpp fel.
Flyttade insugskammen tillbaka ett snäpp å vips så går den nu klockrent genom hela registret å går fan så mycket bättre med ändå laddar jag inte mer än 0.6 :)
Bara en tanke att du kanske har samma problem.

Vill Tacka Rickard på RG Engineering i Falkenberg att han tog hand om min maskin såpass snabbt och gav mig korrekta svar.

Så nu är det bara att öka laddtrycket och åka å bänka igen :tuttar
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Och när vi väl fick upp hojen i bänken å körde en repa fick jag 190hk vid 7000rpm och 196Nm vid 5500rpm å han sa direkt att det är kammen som står fel, hem igen å börja pula och tillslut så fixade det sig och att det var insugskammen som stod ett snäpp fel.
Flyttade insugskammen tillbaka ett snäpp å vips så går den nu klockrent genom hela registret å går fan så mycket bättre med ändå laddar jag inte mer än 0.6 :)
Bara en tanke att du kanske har samma problem.

Vill Tacka Rickard på RG Engineering i Falkenberg att han tog hand om min maskin såpass snabbt och gav mig korrekta svar.

Så nu är det bara att öka laddtrycket och åka å bänka igen :tuttar

Exakt precis, min gav 210hk och 200Nm runt 6K5-7K för att sedan dala av, även när vi höjde laddet till 1,2bar i bänken så plenumet sköts av....:D
Numera sitter det fast med stag. (provisoriskt med grova slangklämmor som e öppnade, gillade tanken med att man kan "spänna" plenumet mot motorn, så jag tänkte använda mig av typ nångon form av vant-skruv, sån man har till relingen till båtar)
Det är skönt att ha en riktig WG-Klocka som öppnar vid 1,2bar och inte behöver pysa upp trycket något, nu blir det ju bara ett läge och det är fullt, laddtrycket reglerar man ju med högernäven.

Det är dock konstaterat att kammarna är feltimeade, hur mycket vet vi ej, jag och Mats har kommit fram till att jag använt fel metod för att få fram TDC när jag timeade, och det betyder i priincip att kammarna kan stå +- 10 grader åt båda hållen...

Mats är jävligt schysst som låter mig skruva hos honom i bänken, har varit där och gäckat honom till kl. 3 på natten tre kvällar denna veckan, han talar efter bänkningen om vad jag skall sätta i för munstycke/ändra nålar, sen går han och pular med annat och när jag e klar så bänkar vi igen... Och han ställer upp och är kvar i princip så länge tills vi båda stupar, DET är service det...:yoparty

Nu är bara kruxet det att för att få av ventilkåpan på min 7/11 så måste man lossa och hänaga fram motorn i ramen, skitkul...
Men när det är gjort skall kammaran denna gången hamna på 108/108, då lär det bli annat ljud i skällan...

Dety visade sig också att min tryckkontakt till retardfunktionen på tändsystemet är mellan 1-3bar och den stod på 2,7 så den har aldrig heller blivit aktiverad... Nu så skall den i fortsättningnen retardera 12garder vid 1,0bar..

Återkommer
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Kom med lite mer update nu silverryggen!

Hepp...

Min gode vän LAHI vart nere hos mats förra veckan då jag hade förhinder, han lossade motorn och sen har Mats timat kammarna.

Efter jag gjort det stod insugskammen på 102,5 grader och avgaskammen på 98 grader.......

Nu står de på 109/109,5 så nu lär det bli annat ljud i skällan, jag var nere igår och skruvade ihop bräsket så väntar mer bänkkörning....
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Hepp...

Min gode vän LAHI vart nere hos mats förra veckan då jag hade förhinder, han lossade motorn och sen har Mats timat kammarna.

Efter jag gjort det stod insugskammen på 102,5 grader och avgaskammen på 98 grader.......

Nu står de på 109/109,5 så nu lär det bli annat ljud i skällan, jag var nere igår och skruvade ihop bräsket så väntar mer bänkkörning....

OK! en löning senare och vad händer:va
hade jag var i dina brallor hade jag tältat utanför tills jag fått tillbaka min ögonsten :tummenupp sista chanserna för lite powerwheelis sen är det snö :D
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hepp...

Min gode vän LAHI vart nere hos mats förra veckan då jag hade förhinder, han lossade motorn och sen har Mats timat kammarna.

Efter jag gjort det stod insugskammen på 102,5 grader och avgaskammen på 98 grader.......

Nu står de på 109/109,5 så nu lär det bli annat ljud i skällan, jag var nere igår och skruvade ihop bräsket så väntar mer bänkkörning....

2 ventilstiming, varför?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
2 ventilstiming, varför?

Mats på MP-Racing tyckte att det passade sig så att jag skulle få en trevlig karaktär på högre varv...:D

EDIT: Pratde med honom idag föressten, denna veckan såg det ut som om det skulle bli klart...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top