GSXR1127 Turbo-byggtråd

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det ser väl ok ut för att vara första gången du håller i en TIG-svets. Det underlättar mycket om man ser till att det inte är för stora spalter där man ska svetsa. TIG är ju annars väldigt smidigt att använda. Speciellt om man har en fotpedal som reglerar strömmen. Då går det ännu lättare!
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Det ser väl ok ut för att vara första gången du håller i en TIG-svets. Det underlättar mycket om man ser till att det inte är för stora spalter där man ska svetsa. TIG är ju annars väldigt smidigt att använda. Speciellt om man har en fotpedal som reglerar strömmen.

Tackartackar, tycker själv att det blev OK, inte skitbra men OK...
De rören jag gjorde lösa först (utan några som helst spalter) behövde man ju knappt sätta till material, smälte ju ihop så grannt så.
Men i de stora spalterna var det riktigt svårt, vill ju gärna droppa när det blir stora hål och man sätter till en del...
Hade jag vetat att det var så svårt hade jag lagt mer krut på skarvningarna av rören men men, det får bli till nästa gång, learning by doing.

Fotpedal hade varit riktigt nice, detta är en GAMMAL Miller från typ 70-talet, 32A handske, vattenkyld och väger som en liten bil, slukar gas som sören gör den också, men det verkar inte fattas kräm iaf...:D
Fan, elektråden blev kass direkt om man råkade nudda materialet, bara ta bort å spetsa i arboga-slipen, tyckte det gjorde stor skillnad på bågen om den var spetsig eller trubbig...
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Tackartackar, tycker själv att det blev OK, inte skitbra men OK...
De rören jag gjorde lösa först (utan några som helst spalter) behövde man ju knappt sätta till material, smälte ju ihop så grannt så.
Men i de stora spalterna var det riktigt svårt, vill ju gärna droppa när det blir stora hål och man sätter till en del...
Hade jag vetat att det var så svårt hade jag lagt mer krut på skarvningarna av rören men men, det får bli till nästa gång, learning by doing.

Fotpedal hade varit riktigt nice, detta är en GAMMAL Miller från typ 70-talet, 32A handske, vattenkyld och väger som en liten bil, slukar gas som sören gör den också, men det verkar inte fattas kräm iaf...:D
Fan, elektråden blev kass direkt om man råkade nudda materialet, bara ta bort å spetsa i arboga-slipen, tyckte det gjorde stor skillnad på bågen om den var spetsig eller trubbig...

hey! gammal Miller är en kanonsvets, inte hacka på utrustning från 70 talet.
dom flesta proffssvetsare föredrar rejäla 70-80 tals maskiner.

spetsig elektrod ska det va till rostfritt, hur spetsig man vill ha är olika.
var försiktig när du slipar volframpinnar, dammet är ruskigt cancerframkallande.

vätskekylt slangpaket är ett måste om man inte nöjer sig med att punkta lite, man blir fort trött på att svetsen ska "vila" sig hela tiden.
pedalstyrning vill man absolut ha, speciellt smidigt vid aluminiumsvetsning.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
hey! gammal Miller är en kanonsvets, inte hacka på utrustning från 70 talet.
dom flesta proffssvetsare föredrar rejäla 70-80 tals maskiner.

spetsig elektrod ska det va till rostfritt, hur spetsig man vill ha är olika.
var försiktig när du slipar volframpinnar, dammet är ruskigt cancerframkallande.

vätskekylt slangpaket är ett måste om man inte nöjer sig med att punkta lite, man blir fort trött på att svetsen ska "vila" sig hela tiden.
pedalstyrning vill man absolut ha, speciellt smidigt vid aluminiumsvetsning.

yo! Jag hackar inte...:hihi Den är bara lite tung att flytta på...

Det med volframpinnarana hade jag inte en aning om, tackar för det tipset!

Ja det är ganska smidigt med vattenkylning, jag körde ganska långa repor vid/runt kollektorn och den behövde inte "vila" en enda gång...
Synd bara att den inte har pedalstyrning...

Vad är den största skillnaden vid Alu-svetsning (förutom AC) , tekniker funkar det för en nybörjare utan pedal eller ska man prova på skrot först?
Ska bygga om IC anslutningarna/turboanslutningen och ev ett plenum.

Tack på förhand / Jonas
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
yo! Jag hackar inte...:hihi Den är bara lite tung att flytta på...

Det med volframpinnarana hade jag inte en aning om, tackar för det tipset!

Ja det är ganska smidigt med vattenkylning, jag körde ganska långa repor vid/runt kollektorn och den behövde inte "vila" en enda gång...
Synd bara att den inte har pedalstyrning...

Vad är den största skillnaden vid Alu-svetsning (förutom AC) , tekniker funkar det för en nybörjare utan pedal eller ska man prova på skrot först?
Ska bygga om IC anslutningarna/turboanslutningen och ev ett plenum.

Tack på förhand / Jonas

testa lite på skrotbitar först, aluminium reagerar ju lite annorlunda än stål när det värms upp. det är dock inte lika svårt att lära sig som folk vill få en att tro! det blir trots allt en smälta på aluminium oxå. ljusbågen vid AC svetsning ser ut som ett indiantält (konar utåt neråt) och är bredare än vid dc.

största skillnaden är att det leder värme för bra, stål värms upp mest kring det område du svetsar och kan vara kallt i ändarna.
aluminium fördelar värme över hela materialet så om man kan förvärma i ugn är det bra. orkar / kan man inte förvärma så är det överlägset med pedalstyrning. lite extra effekt i början när aluminiumet är kallt för att snabbt få upp tempen sen slår man av eftersom.
aluminiumplåt vill gärna dra sig undan om temperaturen blir för hög, då är det skönt att kunna dra av på effekten med pedal en stund.

jaja... det är helt omöjligt att lära någon svetsa via internet men lite tips kan ju vara bra.
tycker du ska testa, testa, testa....... förr eller senare är du proffs!

har du förresten märkt att ju större elektrodavstånd du har ju varmare ljusbåge, alltså tvärtom på Tig och Mig
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
testa lite på skrotbitar först, aluminium reagerar ju lite annorlunda än stål när det värms upp. det är dock inte lika svårt att lära sig som folk vill få en att tro! det blir trots allt en smälta på aluminium oxå. ljusbågen vid AC svetsning ser ut som ett indiantält (konar utåt neråt) och är bredare än vid dc.

största skillnaden är att det leder värme för bra, stål värms upp mest kring det område du svetsar och kan vara kallt i ändarna.
aluminium fördelar värme över hela materialet så om man kan förvärma i ugn är det bra.

jaja... det är helt omöjligt att lära någon svetsa via internet men lite tips kan ju vara bra.

har du förresten märkt att ju större elektrodavstånd du har ju varmare ljusbåge, alltså tvärtom på Tig och Mig

Tackar hjärtligt för alla tips, dom mottages varmt... :tummenupp

Det ligger en del alu-skrot av div. tjocklekar där jag svetsar så det får bli en utbildningsdag med tester.
Det där med indian-ljusbågen hade jag inte heller en aning om, kan kanske delvis bero på att elektråden är rund? Och att det är AC klart...
Dom har ingen ugn där men man kanske kan värma lite försiktigt med skärbrännaren precis innan man börjar svetsa...?
Har hört/läst att det är mycket noga med att aluminiumet/skarven är helt ren innan man svetsar, hur viktigt är det och vad skall man göra rent med, T-röd?

BTW. Var förbi garaget sent igår kväll... Grenröret passar inte.. Avståndet 1-4 är helt perfekt men 2-3 har krupit lite närmare varandra, inte mycket, kanske 2mm men jag skall försöka glödga röret ikväll och massera det lite med handsläggan, borde inte vara några probs iom att det är så lite det skiljer, eller?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
har du förresten märkt att ju större elektrodavstånd du har ju varmare ljusbåge, alltså tvärtom på Tig och Mig

Ja, det märke jag där det var trångt att få plats med handtaget...
Learning by doing igen, självinlärning is tha shit! :yoparty
 

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
Putsa aluminiumet med en stålborste innan du svetsar så du får bort oxidytan sen går det hur fint som helst att svetsa. Aluminiumsvetsning med tig är beroendeframkallande!!! Lycka till!!
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Putsa aluminiumet med en stålborste innan du svetsar så du får bort oxidytan sen går det hur fint som helst att svetsa. Aluminiumsvetsning med tig är beroendeframkallande!!! Lycka till!!

Borstens "strån" ska väl vara av rostfritt matrial oxo?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
BTW. Var förbi garaget sent igår kväll... Grenröret passar inte.. Avståndet 1-4 är helt perfekt men 2-3 har krupit lite närmare varandra, inte mycket, kanske 2mm men jag skall försöka glödga röret ikväll och massera det lite med handsläggan, borde inte vara några probs iom att det är så lite det skiljer, eller?

Det där känner jag igen, jag gjorde jiggen i fräsen för att få hålen helt i linje och avståndet på milimetern rätt och eftervärmde med gasol tills hela kollektorn glödde orange. Lika förbannat stämmer inte avsåndet mellan 1:an och 4:ans pipa! Det löste sig till slut med hjälp av en lamell-slipskiva till vinkelslipen...

Ett tips angående TIG-svetsning är att slipa elektroden i bägge ändar så man slipper springa till slipen varenda gång man doppar spetsen i smältan, är man lagomt bakis och inte har orkat äta lunch så brukar det kunna gå närmare en centimeter elektrod på en förmiddag...:D
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Ett tips angående TIG-svetsning är att slipa elektroden i bägge ändar

Det var också ett bra tips, tackar!
Iofs har jag 2m från svetsen till Arboga-slipen men det är ju inte alltid man e där och svetsar... :tummenupp

Lika förbannat stämmer inte avsåndet mellan 1:an och 4:ans pipa!

Jag skall använda det hydraliska spridarverktyget (Holmatro) vi har på brandbilen
för att dela dom "lite" :D

är man lagomt bakis och inte har orkat äta lunch så brukar det kunna gå närmare en centimeter elektrod på en förmiddag...:D

Tell me about it... :)
 
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Veckans Fråga!

Skall jag ha avgasbandage (ljust) eller polerat rostfritt grenrör?

Vad tycker ni? Själv tycker jag om glänsande saker samtidigt tycker jag det är porr med bandage, är lite kluven...:va
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Var förbi och hämtade min nya jacka på posten ikväll..
Jäkligt nöjd med den, passar som hansken:tummenupp

Tror det kommer bli nice med den + turbogixxer :tungan


Nice jacka + nice bygge

Köpte själv en sådan jacka föra våren fast svart, har kört med den på i över 1100mil den funkar perfa(väldigt bra kvalite) :tummenupp , valde den svarta på grund av att det är så många små flygfän här uppe..
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... porr med bandage ...
Bondage? I en tråd om turbo?:D

Allvarligt talat:
Bandaget gör att grenröret går varmare, det resulterar i att grenröret får kortare livslängd. Nu brukar ju iofs inte livslängden på grenröret vara nåt problem på en knarr. Snarare så att grenröret i vilket fall som helst överlever resten av puffran. :tungan
Men än viktigare kanske är:
Bandaget har en tendens att bli skabbigt med tiden och då ser det inte lika bra ut längre.
Å andra sidan håller sig inte poleringen bra i all evighet heller.
Själv tycker jag dock att ett rör med färgskiftningar orsakade av värmen ser rätt bra ut.

Intressant läsning minsann. Själv ägnar jag mig mest åt arbete.
Vi får väl se om jag får fart på byggandet när WrathChild lämnar tillbaks USD-gaffeln till Katanan. Men mest händer ingenting alls. :-(
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Skall jag ha avgasbandage (ljust) eller polerat rostfritt grenrör?

Vad tycker ni? Själv tycker jag om glänsande saker samtidigt tycker jag det är porr med bandage, är lite kluven...:va

avgasbandage är ingen höjdare på mc då det samlar på sig smuts och vatten, rätt fort har du en gammal disktrasa hängande på piporna.

om du vill och orkar tycker jag du ska välja polerat.

själv så tycker jag sandblästrat grenrör är tha shit! men jag hatar ju blanka ytor.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
avgasbandage är ingen höjdare på mc då det samlar på sig smuts och vatten, rätt fort har du en gammal disktrasa hängande på piporna.
om du vill och orkar tycker jag du ska välja polerat.
själv så tycker jag sandblästrat grenrör är tha shit! men jag hatar ju blanka ytor.

Vettig input Mange, Tackartackar...

Anledningen till att jag börjar vackla ang. poleringen är ju att finishen ( läs mina svetskvaliteter ) inte är den bästa... och det kommer ta MÅNGA timmar att få den finishen jag vill ha..:näsblod

Ang. bandaget så kör jag nästan aldrig när det är blött men visst, jag köper "disktrase" argumentet, man kanske skulle prova med bandage först
(har en rulle liggande) och helt sonika fimpa det när det börjar bli skabbigt
för att då ha en sandblästrad yta under....( har inte haft en tanke på det, låter coolt :tummenupp )
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top