GSXR1127 Turbo-byggtråd

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Äntligen är mitt Bastard-Grenrör färdigt!!
Slipade färdigt det sista igårkväll, har sandblästrat det idag, noga och hårt!:tummenupp

Hade ju bestämmt mig sedan innan att prova att ha avgasbandage och nu när jag satt dit möget kan jag säga att jag ångrar mig INTE, blir ju hur coolt som helst...:yoparty

Kopplingskåpan och sidostödet fick också följa med i blästerboxen.

Håll ögonen öppna i morgon kväll, då kommer nästa update! :tummenupp

det finns en sorts impregneringsspray till avgasbandage att köpa, om du kollar monteringsanvisningen tror jag att den nämns, det blir man aldrig upplyst om hos återförsäljarna.
den ska tydligen fungera lite som ett epoxy för lindorna, det förseglar porer i bandaget och ökar stryktåligheten.
kanske värt att kolla upp?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Snyggare än snyggast! :tummenupp Riktigt fett. Det ska nog gå att börna nu.. gissa vem som gillar det :D
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
kanske värt att kolla upp?

Tackar för det tipset Magnus, det är definitivt värt att kolla upp....:tummenupp
Märkte att det är känsligt för smuts då jag körde den rostfria najtråden i i handflatan till benet så blodet sprutade, rakt igenom handsken gick den och satan va det bultar...:mad:

Snyggare än snyggast! :tummenupp Riktigt fett.

Tackartackar, tycker själv att det blev skitbra!!!

Det ska nog gå att börna nu.. gissa vem som gillar det :D

Det vet du att det alltid går :) Och jag VET att det är BRUDARNA som gillar det...:D

Jonas / Precis hemkommen från 10km på löpslingan (med blåsor i fötterna...)
 
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Update

Idag har jag satt ihop grenrör och turbo...
Det var inte helt enkelt, min grenrörs-design ihop med detta avgashuset medförde att det var omöjligt att få in en bult i ett av hålen, från båda hållen... Stod och funderade länge på hur fan jag skulle lösa det innan jag kom på idén att ha en "lös" pinnbult, när jag väl fick till det sedan så gick det galant...:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00054.JPG
    DSC00054.JPG
    84.1 KB · Visningar: 187
  • DSC00055.JPG
    DSC00055.JPG
    90 KB · Visningar: 179
  • DSC00056.JPG
    DSC00056.JPG
    79.1 KB · Visningar: 169
  • DSC00057.JPG
    DSC00057.JPG
    85.9 KB · Visningar: 214

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Idag har jag satt ihop grenrör och turbo...
Det var inte helt enkelt, min grenrörs-design ihop med detta avgashuset medförde att det var omöjligt att få in en bult i ett av hålen, från båda hållen... Stod och funderade länge på hur fan jag skulle lösa det innan jag kom på idén att ha en "lös" pinnbult, när jag väl fick till det sedan så gick det galant...:tummenupp

Det där ser ju finfint ut :tummenupp Hur funkade det med flänsplattan som såg ut som en banan? Blev det mycket avgaspasta mellan?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Det där ser ju finfint ut :tummenupp Hur funkade det med flänsplattan som såg ut som en banan? Blev det mycket avgaspasta mellan?

Det funkade finfint, det var mest fästöronen som dragit sig men när jag drog hop det med bultarna så gick det tillbaka fint, inga problem! :tummenupp
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Har varit borta en sväng i garaget och pillat lite idag...

Beställde lite slangar i veckan som nu trillat ner i lådan, jisses vilka fina grejer.:tummenupp Det gillar brudarna..:D

Hursomhelst hunnit med följande idag:

*Monterat Top-End Oil-kitet med mina nya slangar
*Kopplingen slutmonterad (med 4st fjädrar och 2mm shims)
*Satt dit den ena kopplingen på slangen som skall oljeförse turbon.
*Monterat Crank-Triggern till Dyna 2000 systemet
*Fortsatt och slipa på/i mitt bastard-grenrör

Kommer nog bli en del byggande/bilder framöver då jag skall försöka hinna med så mycket som möjligt innan jag drar till Stockholm den 25/2

ursäkta en okunnig!
Vad är ett "Top-End Oil-kit" och vad vill vi att den skall göra som originalet inte gör :va :va :va

sedan såg jag någonstans att du har pumphjälp till turboreturen, hur:va
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
ursäkta en okunnig!
Vad är ett "Top-End Oil-kit" och vad vill vi att den skall göra som originalet inte gör,sedan såg jag någonstans att du har pumphjälp till turboreturen, hur:va

Behöver inte ursäkta! Fråga på!

Top-End Oil Kitet förbättrar oljetillförseln till vipparmsaxlarna/vipporna dramatiskt jämfört med orginal då oljetillförseln sker via 2st mini-munstycken via cylinderfoten upp genom dragstångshålen längst ut. Vid kallstart tar det 35-45sek innan oljetillförseln är tillfredställande, med top-end kitet ca 5-10sek, iom att den tar olja från kylningnen/toppsmörjningnen som matas via Y-röret som kommer direkt från pumpen.

Kommer inte att använda pump-retur från turbon då jag lyckats bygga med ett sådant fall att det inte kommer att behövas...
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Behöver inte ursäkta! Fråga på!

Top-End Oil Kitet förbättrar oljetillförseln till vipparmsaxlarna/vipporna dramatiskt jämfört med orginal då oljetillförseln sker via 2st mini-munstycken via cylinderfoten upp genom dragstångshålen längst ut. Vid kallstart tar det 35-45sek innan oljetillförseln är tillfredställande, med top-end kitet ca 5-10sek, iom att den tar olja från kylningnen/toppsmörjningnen som matas via Y-röret som kommer direkt från pumpen.

Kommer inte att använda pump-retur från turbon då jag lyckats bygga med ett sådant fall att det inte kommer att behövas...


ja se där, hade man ju ingen aning om:huvet

hur högt över nivå kom du då:va

var köpte du Top-end kittet och vad fick du pröjsa:va
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
hur högt över nivå kom du då:va
var köpte du Top-end kittet och vad fick du pröjsa:va

Har inte mätt exakt men den är över oljenivån med "god" marginal... :)

Kitet köpte jag av Brinken men det är Roger i Boden (gixxer_1255) som har låtit tillverka dom från början. Fick med slangar frakt och annat ge ca 1700:-
APE säljer ett motsvarande för ca 4K5 :tummenupp

Säg som det är istället......du kommer wheeela hela tiden med dina 300+ hästar så returen kommer att följa dragningskraften.....:D
/J

Antagligen, :D så returen/evakueringen kommer ske automagiskt...
 
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Har gjort lite "mock-up" idag för att se hur och hur mycket jag skall bygga om Intercooler-anslutningarna/gavlarna.
Dom skall ju "byta plats" iom att jag bestämmde mig för att skrota plenumet och vända hela systmet "rätt".

Kommer att behöva korta av utloppet från kompressorhuset lite iom att agget kommer så högt, sedan sätter jag en blå Samco siliconslang 90graders böj till en 90 graders alu-rörbit som kommer TIGas i IC-gaveln.

På andra sidan IC:n skall en 90 gradersböj Alurör (grovt) ansluta bakåt mot tryckrör/pito/dump och plenum.
Ska satsa på Samco:s blåa siliconslangar i alla skarvar, dels för att jag tycker det är snyggt dels för att dom e så billiga....:rolleyes:
Det bli dubbla rostfria "rikitga" slangklämmor från Hydroscand...:tummenupp

Kopplingskåpan och stödet fick sig en omgång med sprutan idag med, fan va nice det blir med 3bar, proffsspruta och RIKTIG lack, riktigt kul.

Kommer försöka hinna med så mycket som möjligt innan jag drar till Stockholm den 25/2..

Håll till godo!
 

Bifogat

  • DSC00067.JPG
    DSC00067.JPG
    113 KB · Visningar: 168
  • DSC00070.JPG
    DSC00070.JPG
    109.1 KB · Visningar: 143
  • DSC00071.JPG
    DSC00071.JPG
    124.5 KB · Visningar: 155
  • DSC00068.JPG
    DSC00068.JPG
    96.2 KB · Visningar: 135
  • DSC00069.JPG
    DSC00069.JPG
    101.7 KB · Visningar: 155
  • DSC00072.JPG
    DSC00072.JPG
    81.2 KB · Visningar: 164

Mekkras

Halvskåning
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Klippan
Hoj
Såld....
:tummenupp

Ser riktigt spännande ut! Jag ser fram emot färdigt resultat.
Hoppas man får se besten på Amf1 nån gång i sommar..
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
det finns en sorts impregneringsspray till avgasbandage att köpa, kanske värt att kolla upp?

Är det någon som vet var man kan lägga vantarna på ett sådant spray?
Har letat... dalhems, Hansen racing mm men jag hittar inget alls...:näsblod
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Är det någon som vet var man kan lägga vantarna på ett sådant spray?
Har letat... dalhems, Hansen racing mm men jag hittar inget alls...:näsblod

jävligt drygt att den är så svår att få tag på, hittade detta på thermotecs hemsida iaf. lycka till!

www.thermotec.com

HI-HEAT COATING

To finish off a clean and well-protected Exhaust Insulating Wrap application it is recommended to use the Hi-Heat Coating.

The coating will protect the wrap from abrasion and harmful liquid spills. Extra resins and binders toughen the surface, extend the life of wrap by protecting it from friction, and seal the pores to minimize the penetration of harmful liquids.

The coating also works excellent as a paint directy on metal surfaces.
 

Bifogat

  • 12001.jpg
    12001.jpg
    19.7 KB · Visningar: 95
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top