GSXR1127 Turbo-byggtråd

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Leffe skrev:
2636377 Måste man tajma kammarna om man kompsänkt med cylinderspacer?
Går hojen som en kratta med 103/107 jämfört med 105/105?

Två grader gör ingen märkbar skillnad, man flyttar vridpuckeln ca 100 rpm - inte mer än så. En 2 mm packning flyttar däremot 2 mm på kamkedjans rörelse och kamaxeln går bara med halv fart så blir "felet" dubbelt så stort. På en höft (i huvudet) blir kamflyttningen med en 2 mm spacer dryga 10 grader.
 

Gnosjo

KTM 690 sm
Gick med
12 May 2006
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha XVE1900 07
Väntar

på en uppdatering av hur det går :) :) :) tack för en intressant byggtråd// Jonas
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
gniden skrev:
2641890 på en uppdatering av hur det går :) :) :) tack för en intressant byggtråd// Jonas

Godkväll gott folk, kul att så många uppskattar och följer tråden...:tummenupp

Tyvärr är det så att jobben hopar sig och för tillfället jobbar jag 08.00-17.00 på mitt vanliga kneg, därefter så åker jag snabbt hem och drar på snickers-byxorna och knäpper på snikki-bältet fär att vara på nästa ställe 17.30 och hålla på till ca. 22.00...
Helgerna är jobb hela dagarna och krogjobb på nätterna :död

Det positiva i kråksången är att man tjänar massor med (inte Euro vanligtvis, fick lite bonus ikväll..:tungan ) flis OM man skulle behöva köpa 4st Carillo-stakar och 2st bättre beg. blockhalvor i framtiden..:D

Håll till godo, snart kommer en STOR uppdateing :tummenupp
 

Bifogat

  • EURO.JPG
    EURO.JPG
    93.9 KB · Visningar: 117

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
matte_mannen skrev:
2656565 mer bilder åt folket:)

Hemst ledsen men bygget ligger nere helt just nu, jobbar hela dagarna fram till 10-11 på kvällarna inkl helgerna... Hoppas att det lugnar sig efter jul...
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
Silverryggen skrev:
2656581 Hemst ledsen men bygget ligger nere helt just nu, jobbar hela dagarna fram till 10-11 på kvällarna inkl helgerna... Hoppas att det lugnar sig efter jul...


Du har ju hela natta på dig, :7peta vi vill ha mera bilder
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Icon!

Var förbi och hämtade min nya jacka på posten ikväll..
Jäkligt nöjd med den, passar som hansken:tummenupp

Tror det kommer bli nice med den + turbogixxer :tungan
 

Bifogat

  • ICON1.JPG
    ICON1.JPG
    83.7 KB · Visningar: 194

insaniac

pompös och tandlös
Gick med
23 Dec 2005
Ort
skogen
Hoj
Kawasaki H2SX
hur är kvalitén på icon-jackan?
varit sugen på en icon-skull men denna va riktigt snygg med :tummenupp
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
UPDATE!!

Har haft lite tid i mellandagarna att pilla med hojen...

Motorn är färdig och istoppad i ramen.

Efter moget övervägande och mycket tänk på för och nackdelar har jag bestämmt mig för att skrota idén om att ha turbon på "fel" håll.. Det blir helt enkelt inte bra, frigång mot framhjul kommer bli helt kass samt att det kommer bli mycket svårt att få turbinaxeln över oljenivån.
Men det största problemet blir anslutningnen mot ittercoolern.

Därför kommer intercoolern byggas om i anslutningarna och tryckrör + plenum skrotas. Nytt tryckrör och plenum skall tillverkas...

Nåja, nu när jag kom till skott med turbovridningsproblemen satte jag tigersågen i främre tvär-rambalken... Med den ut vägen fanns det ju LITE mer plats men jag tror ändå 750 ramen erbjuder mindre plats överallt, allt blit riktigt tight...
Började passa in turboflänsen där jag ville ha den och satte igång och knåpa ihop ett grenrör, har aldrig byggt ett inann men det var skitkul men mycket svårt/trångt.
Iom att jag ville ha turbon så högt upp som möjligt för att slippa oljeproblem och frigång mot framhjul så blev det en hel del trixande för att få in 1:ans och 4:ans cyl till turboflänsen men jag moddade fästena för oljekyl/IC så till slut fick jag till det.

Att få ihop 4st rör i flänsen och försöka fasa rören till att bli ett kryss och få till en spets inne i flänsen samtidigt som man vill få flödesriktningnen rakt ner i turbinhuset var svårare än jag trodde och det blev en hel del glipor att svetsa igen med TIG:en och fyfan va det slår sig lätt när det bara e punktat...

Svetsarna skall ändå slipas och poleras sedan (lär behövas då det inte är så snyggt på vissa ställen) men för att vara mitt första grenrör e jag grymt nöjd + att det var riktigt roligt att bygga...

EDIT: Kolla repotaget "Vad händer i garagen" i Bomermagazine Nr.1 -07 :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00003.JPG
    DSC00003.JPG
    117 KB · Visningar: 360
  • DSC00004mod.JPG
    DSC00004mod.JPG
    123.9 KB · Visningar: 340
  • DSC00001.JPG
    DSC00001.JPG
    124.1 KB · Visningar: 307
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad har du för mtrl i grenrört? SS2353? 316L? Isf funkar det tilllsatsmatrialet.
(brukar finnas stämplat på rören..) 2mm funkar fint(i alla fall för mig )


Eyy, ser utom som Hanna i avataren :va
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Silverryggen skrev:
2689516 Vad skall jag använda för tillsats-material när jag TIG:ar ihop grenröret??
Funkar dessa pinnar?

http://katalog.luna.se/webspeed/kat..._bid=V15&dokid=5180360&katnr=2&katsektnr=2186

Vilken dimension skall man ha, 2,0mm? (Använder DC-Argon, Godstjocklek 2mm)

Tack på förhand.

fan vilka jobbiga spalter du har på vissa ställen. hade du bråttom när du kapade rören :rolleyes:
du får nog spänna upp grenröret ordentligt under svetsning om det ska passa efteråt.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
madmagnus skrev:
2690110 fan vilka jobbiga spalter du har på vissa ställen. hade du bråttom när du kapade rören :rolleyes:
du får nog spänna upp grenröret ordentligt under svetsning om det ska passa efteråt.

Jo tack jag vet...

Ja, jag hade bråttom, måsta åka och fixa släp för att sedan åka till garaget för att hämta hojen för att sedan åka till verkstaden där ESAB:en står...

Skall bygga en stadig jigg och skruva fast som en flänsplatta och en arm ut till turbo-flänsen innan jag börjar svetsa...
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Silverryggen skrev:
2690385 Jo tack jag vet...

Ja, jag hade bråttom, måsta åka och fixa släp för att sedan åka till garaget för att hämta hojen för att sedan åka till verkstaden där ESAB:en står...

Skall bygga en stadig jigg och skruva fast som en flänsplatta och en arm ut till turbo-flänsen innan jag börjar svetsa...

använde du rostfri tråd när du punktade ihop röret med migen?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
madmagnus skrev:
2690491 använde du rostfri tråd när du punktade ihop röret med migen?

Självklart, och Mison som skyddsgas

Lokala industri-handels sålde rostfria TIG-pinnar i lösvikt...:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00007.JPG
    DSC00007.JPG
    130 KB · Visningar: 218

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Oljeslang

Stämmer det att gängan vid oljetrycks-uttaget är M16x1,5 och att anslutningen i turbon är M10x1 ??

Tänkte att jag skulle beställa lite slangar från http://www.nbmhydraulic.com/
men jag blir inte klok på alla gäng/slangbeteckningar (NPT, JIC, BSP Conv, AN-dim mm....:va ), skall läsa på lite sen får jag nog slå dom en pingla...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
Ja, jag hade bråttom, måsta åka och fixa släp för att sedan åka till garaget för att hämta hojen för att sedan åka till verkstaden där ESAB:en står...
Och i det släpet sitter jag på din hoj. Jag får ju inte ens åka i bilen... :D
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Svetsning...

Höll i en TIG-svets för första gången idag...
Har läst mig till en hel del ang. inställningar, elektroder mm men aldrig provat förr...

Mätte upp exakta avstånd mellan stos-hålen i toppen och gjorde en stadig fixtur av en gammal skrotbit, sen ställde jag in svetsen enligt en gammal tabell som satt klistrad på maskinen, sen var det bara att sätta igång, tyckte det var skitkul, allt gick så sakta och fint och man såg ju exakt vad som hände i skärmen...

Sen är kanske inte ett grenrör det enklaste att börja med, ganska svårt att hålla rätt lutning och elektrådavstånd, men jag gjorde så gott jag kunde iaf...

För spaltfyllningar använde jag MIG-en med rostfri tråd. Sedan rörskarvar och finliret med TIG:en, när jag ansåg mig vara färdig så glödgade jag hela röret med skärbrännarn för att få bort spänningar och när jag släppte fixturen, så ändrade sig rören inte en millimeter!

Till och med kollektorn som inte såg så fin ut innan kommer med "lite" slipande innuti att bli riktigt fin :tummenupp

Nu skall hela röret slipas, poleras och sandblästras innuti innan det skall para sig med min 16T :)

Ris å ros tack, eller konstruktiv kritik.
 

Bifogat

  • DSC00013mod.JPG
    DSC00013mod.JPG
    94.9 KB · Visningar: 307
  • DSC00015mod.JPG
    DSC00015mod.JPG
    109.1 KB · Visningar: 282
  • DSC00016mod.JPG
    DSC00016mod.JPG
    115.7 KB · Visningar: 270
  • DSC00017mod.JPG
    DSC00017mod.JPG
    99.1 KB · Visningar: 326
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top