GSXR 750 förgasare vs insprut...

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Jag är himla sugen på en Gixxer 750. Jag fick hastigt prova en 98a med insprutning och blev impad över den trevliga motorkaraktären, och den käns mkt lättare än den ser ut.

Nu undrar jag; hur stor skilnad är det egetligen på 96-97an mot 98an-00 med insprutning?
 
Flåklypa skrev:
10 häst och mer ryck.

Ryck e inte så jädra kul.
Dedär 10hk... märker man stor prestandaskilnad på hojarna emellan? Inget annat som skiljer?
 
SRAD 750 blev välkända för sin tvåtaktskaraktär när de kom, med sprut blev det bättre men de är fortfarande spetsiga. Jag skulle köpa en med sprut om jag fick välja.Trevliga hojar.
 
Stämmer dessa raktfram-siffrorna på 96an?

Topfart: 269.6
402m: 10"50/216.000
Effekt: 119.8

Tycker det låter fort... I så fall inte mkt som skiljer den och 98an rakt fram?
 
Effekten stämmer, prestandan tror jag inte stämmer, tror inte att de presterar under 11 sekunder på kvarten, och inte den toppfarten heller.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Effekten stämmer, prestandan tror jag inte stämmer, tror inte att de presterar under 11 sekunder på kvarten, och inte den toppfarten heller.

Jag körde 11,21 med min 750 -97 original. Jag är en sopa på att starta och hade bara 202 i slutfart. Så det är inte omöjligt att det stämmer.

//jaG
 
Kay skrev:
Stämmer dessa raktfram-siffrorna på 96an?

Topfart: 269.6
402m: 10"50/216.000
Effekt: 119.8

Tycker det låter fort... I så fall inte mkt som skiljer den och 98an rakt fram?

Solklara glädjesiffror förutom effekten.

Tiderna låter som typiska R1-siffror.
 
Fråga Mattias. Han vet. Jag tror han sa att 96:an var elak, riktigt elak.

98an är nog en vidareutveckling, och förhoppningsvis har man jobbat bort en del missar på första generationens SRAD750.

Prestanda... jag har en kompis som kört sin 98 till 280 på mätaren. Vad det motsvarar i verkligheten, det kan man inte veta.

Enl haynes manualen för 96-99 så ser det ut såhär, och jag *tror* inte dom kopierat siffor från suzuki, utan mätt själva:

Max power:
96-97 : 116 bhp // 11500
98-99 : 118 bhp // 12000
(bhp = på bakhjulet??)

Power-to-weight ratio (approximate)
96-97 : 0.63 bhp/kg
98-99 : 0-71 bhp/kg

Top speed:
96-97 : 168mph, 270km/h
98-99 : 174.8mph, 281 km/h

Acceleration, 1/4mile:
96-97 : 10.9 sec, 123mph, 198km/h i slutfart
98-99 : 10.5 sec, 132.5mph, 212km/h i slutfart

Average fuel consumption
96-97 : 8.5l / 100 km
98-99 : 8.1l / 100 km

Fuelt tank range

96-97 : 209 km
98-99 : 222 km

Wheelbase:
96-97: 1400mm
98-99: 1395mm

... men lyssna inte på mig, jag är partisk. Och nöjd med med min 750 :tungan
 
Last edited:
Sedan får vi inte glömma att det sitter andra vevstakar i 98-99orna, har för mig att det ska vara en svag punkt på de äldre SRADarna(kan ha fel ang svag punkt men vet att stakarna skiljer)
 
G.S.G.G. skrev:
satsa på en med insprutning... har kört båda o jag hade ångrat mig om jag valt den äldre..

Jag har gjort detsamma och är nöjd att jag skaffade en med förgasare.

Som sagt. Jag körde med 202 i slutfart och är en sån usel startare så det är inte sant. 10.5 borde inte vara omöjligt. En R1 ska kunna göra 10,0 någonting med rätt förare!

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
Jag har gjort detsamma och är nöjd att jag skaffade en med förgasare.

Som sagt. Jag körde med 202 i slutfart och är en sån usel startare så det är inte sant. 10.5 borde inte vara omöjligt. En R1 ska kunna göra 10,0 någonting med rätt förare!

//jaG


du menar alltså att förgasar-gixxern skulle gå bättre än den med insprut? du provkörde inte en strypt?? jag märkte väsentlig skillnad, spec i mellanreg, de fanns knappt på den jag provade.. men men smaken är som baken
 
Jag tycker att förgasar-bullrumporna är roligare att köra, just tack vare tvåtaktkaraktären. Insprutarna är lite... trista.
 
G.S.G.G. skrev:
du menar alltså att förgasar-gixxern skulle gå bättre än den med insprut? du provkörde inte en strypt?? jag märkte väsentlig skillnad, spec i mellanreg, de fanns knappt på den jag provade.. men men smaken är som baken

En förgasarvariant med helsystem och rätt inställd med fullflödesfilter går minst lika bra som en dito insprutare men man har ett "roligare" register och slipper av/på-känslan som sprutet ger på 98/99, vilket jag finner irriterande.

//jaG
 
Ska testa en förknasare, men det lutar åt en 96a.
Angående förgasaren; Kommer den upp på av/på-gas lätt på slangen? Går den lätt att koppla upp i 2an?

Vad är verklig toppfart?
 
Den dagen en SRAD gör 281 i toppfart ska jag nog äta upp mina gamla Spruce touringstövlar. Nej, jag köper varken toppfarts- eller accsiffrorna.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Den dagen en SRAD gör 281 i toppfart ska jag nog äta upp mina gamla Spruce touringstövlar. Nej, jag köper varken toppfarts- eller accsiffrorna.

Varför inte? Jag menar en skurhink som CBR1000F när den kom gjorde 258km/h i toppfart & klarade 402m på ca~11sec. måste ha hänt något på 10år! eller?
 
Kay skrev:
Ska testa en förknasare, men det lutar åt en 96a.
Angående förgasaren; Kommer den upp på av/på-gas lätt på slangen? Går den lätt att koppla upp i 2an?

Det beror helt på vem som kör. Nån som kan: Ja!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top