gsxr 750-88 går varm

• Thread starter Thread starter 78
  • Start date Start date

78

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2005
Hoj
R1 + VARM GSXR 750-88
min hoj blir på tok för varm mätte oljetempen till 140 grader idag efter 10 mins körning i lagom tempo. under vintern så bytte jag kolvringar packningar m.m. så jag undrar vad det kan vara kan man kolla så olje pumpen funkar å att det kommer fram olja över hur gör man det? kan man starta hojjen utan ventilkåpan på eller sprutar det olja då.. kan man kolla så oljan går genom kylaren ordentiligt?
tacksam för svar martin

78 skrev:
2116973 min hoj blir på tok för varm mätte oljetempen till 140 grader idag efter 10 mins körning i lagom tempo. under vintern så bytte jag kolvringar packningar m.m. så jag undrar vad det kan vara kan man kolla så olje pumpen funkar å att det kommer fram olja över hur gör man det? kan man starta hojjen utan ventilkåpan på eller sprutar det olja då.. kan man kolla så oljan går genom kylaren ordentiligt?
tacksam för svar martin
Något har säkert hamnatfel när du meckade.
Packningsklister/silikon på fel ställe, felvänd packning som täcker för något hål? Om du lossar lite på någon anslutning till oljekylaren, går det att göra?
Du borde då se om du har något oljeflöde.

Har du använt rätt packning till oljetråget? Har du demonterat oljetråget? Det sitter en fjäderbelastad kula som ska släppa förbi den tröga oljan innan motorn hunnit bli varm annars spräcks oljekylaren. Saknas den kulan kommer oljan aldrig att nå oljekylaren.

andersbrink skrev:
2117251 Har du använt rätt packning till oljetråget? Har du demonterat oljetråget? Det sitter en fjäderbelastad kula som ska släppa förbi den tröga oljan innan motorn hunnit bli varm annars spräcks oljekylaren. Saknas den kulan kommer oljan aldrig att nå oljekylaren.
så lång ner kom jag inte har ej demolterat oljetråget oljan borde passera genom kylaren eftersom den blir rätt varm oxå. får väll öppna ventilkåpan igen å kolla packningarna där.

en undring till kan man lossa snabbt på dom inringade oljekopplingarna i bild 1 för att se att det cirkulerar olja i motorn och genom kylarn.

bild 2 är den andra saken jag kan tänka mig det e nått knas med "oil jets" som försörjer kammarna med olja om jag har hajjat rätt kan man kolla dom på nått sätt utan att riva allt igen.

martin

verkar inte få med bilderna

Bifogat

• bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    84.7 KB · Visningar: 150
  • bild2.JPG
    bild2.JPG
    12.5 KB · Visningar: 1,071
Last edited:
78 skrev:
bild 2 är den andra saken jag kan tänka mig det e nått knas med "oil jets" som försörjer kammarna med olja om jag har hajjat rätt kan man kolla dom på nått sätt utan att riva allt igen.

Tar du bort de stora muttrarna för vipparmsaxlarna som sitter två på var sida om topplocket så kan du se om kamaxlarna får olja. Det kan ta upp till 30 sekunder innan oljan kommer upp/ut där.

andersbrink skrev:
2119022 Tar du bort de stora muttrarna för vipparmsaxlarna som sitter två på var sida om topplocket så kan du se om kamaxlarna får olja. Det kan ta upp till 30 sekunder innan oljan kommer upp/ut där.
du menar dessa muttrar som har nummer 2??

Bifogat

• kammbult.JPG
    kammbult.JPG
    11.5 KB · Visningar: 1,044
andersbrink skrev:
2119541 Jomenvisst.
Det kom olja i stort sätt över allt där jag kolla han inte köra så långt idag men den blev varm fort som attan kan det vara att man byte till oks helsyntets olja från shells halvsyntet? kan det vara att oljan inte cirkulerar ordentligt genom kylarn tror inte jag tömde den på olja i vintras.. sen den där fjäder belastade kulan kan det väll inte vara för det pumpade upp olja ur kylarn på höger sida uppifrån sett fast då var motorn kall.

andersbrink skrev:
2122063 Blir oljekylaren (mitt på) lika varm som motorn? Kvarglömd trasa? Vikt oljeledning?
kylaren blir nog inte lika varm som motorn men den blir varm om man lägger handen på så känns det som den blir jämn varmt över hela. borde inte vara någon trasa kvar men kanske lite tras-tråd (trasrester), lossar på kylaren imorgon å kollar igen. vad menade du med "vikt oljeledning"

martin

andersson turbo skrev:
2123065 kolla att kammarna ligger rätt
har använt mig av suzukis manual när jag skruva ihop allt kammarna borde inte ligga fel men ska kolla det för säkerhets skull. kan det påverka temperaturen så mycket borde inte hojjen gå sämre eller anurlunda om dom ligger fel?

andersbrink skrev:
2123052 Vika, vek, vukit. :D

Böjd, snurrad, vikt, dubbelvikt, klämd, typ.
okej hajjar nu det skulle jag nog sett om den blivit klämd nånstas ska ta en extra koll..

andersson turbo skrev:
2123065 kolla att kammarna ligger rätt
så här monterade jag kammarna 21pins mellan pilarna när 1 och 4 är uppe det ska väll vara rätt?? motorn blilr väldigt varm från cylinderfoten och uppåt ganska fort oxå sen blir resten varmt men från cylinderfoten å uppåt är hela tiden varmare än resten.. tömde oljekylar å kollade där såg hur fint som helst ut inge skit alls, kan det vara så att return från kylarn inte kommer tillbaka in i motorn och går det att kolla?
martin

såg nu på gamla foton från när jag plockande ner allt att det kan vara som du sa att kammarna ligger fel ska kolla det imorgon. kan det göra att det blir sån värme skilnad??

Bifogat

• PICT0004kk.JPG
    PICT0004kk.JPG
    67 KB · Visningar: 176
  • PICT0002.JPG
    PICT0002.JPG
    51.4 KB · Visningar: 110
Last edited:
78 skrev:
2124087 så här monterade jag kammarna 21pins mellan pilarna när 1 och 4 är uppe det ska väll vara rätt?? motorn blilr väldigt varm från cylinderfoten och uppåt ganska fort oxå sen blir resten varmt men från cylinderfoten å uppåt är hela tiden varmare än resten.. tömde oljekylar å kollade där såg hur fint som helst ut inge skit alls, kan det vara så att return från kylarn inte kommer tillbaka in i motorn och går det att kolla?
martin

såg nu på gamla foton från när jag plockande ner allt att det kan vara som du sa att kammarna ligger fel ska kolla det imorgon. kan det göra att det blir sån värme skilnad??

Kan nästan svära på att dom ligger ett kugg fel

Det som fattas på bilden är vart Nr1 markeringen ligger

Den skall i detta läge ligga jäms med delningsplanet på toppen

Då brukar markering Nr 2 ligga 90 grader rakt upp , det gör den inte på bilden

Kontrolera och eventuellt gör om gör rätt :tummenupp

( om det inte redan e rätt förståss) :D

andersson turbo skrev:
2124408 Kan nästan svära på att dom ligger ett kugg fel

Det som fattas på bilden är vart Nr1 markeringen ligger

Den skall i detta läge ligga jäms med delningsplanet på toppen

Då brukar markering Nr 2 ligga 90 grader rakt upp , det gör den inte på bilden

Kontrolera och eventuellt gör om gör rätt :tummenupp

( om det inte redan e rätt förståss) :D
nu ligger dom så här borde vara rätt eller?? tycker dock att den börja skramla lite mer ska åka ut en sväng å kolla oljetempen, hur varmt ungefär blir motorchassit cylindern och toppen?

Bifogat

• PICT0025.JPG
    PICT0025.JPG
    139.3 KB · Visningar: 132
  • PICT0026.JPG
    PICT0026.JPG
    135.9 KB · Visningar: 81
  • PICT0027.JPG
    PICT0027.JPG
    137.1 KB · Visningar: 113
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup