gsxr 750-88 går varm

• Thread starter Thread starter 78
  • Start date Start date
78 skrev:
2127928 nu ligger dom så här borde vara rätt eller?? tycker dock att den börja skramla lite mer ska åka ut en sväng å kolla oljetempen, hur varmt ungefär blir motorchassit cylindern och toppen?

Nu ser det mer rätt ut

Hoppas du inte har kroknat nå ventiler bara

andersson turbo skrev:
2128096 Nu ser det mer rätt ut

Hoppas du inte har kroknat nå ventiler bara
så här såg det ut innan jag börja riva. jag kanske har skjutit fram kammarna en kugg för mycket. med min super tur så är nog alla ventiler krokiga. kan man se det uppifrån eller måsta man riva ner toppen igen?

Bifogat

• lllll.jpg
    lllll.jpg
    139.9 KB · Visningar: 126
andersbrink skrev:
2128544 En kompressiontest säger nästan allt.
Även om kammarna ligger rätt?? tror dom ligger fel nu den blir ju fortfarande varm ska ta en till koll imorgon får ta med alla bilder till garaget så ska jag jämföra nu och då.

78 skrev:
Även om kammarna ligger rätt??

Underförstått - ventilernas skick.

Står kolvarna i Ö.D och "1" horisontellt med toppens yta på avgaskammen och 21 länkar fr.o.m. "2" på avgas till "3" på insug så är inte kammarna felställda.

Hur ser dina tändstift ut efter en inte överdrivet inspirerad körning på ca 20 km? Undvik all tomgångskörning efter åkturen eftersom det "förstör" färgen på mittisolatorn. Dvs körning med max 1/3 gaspådrag.

andersbrink skrev:
2129551 Underförstått - ventilernas skick.

Står kolvarna i Ö.D och "1" horisontellt med toppens yta på avgaskammen och 21 länkar fr.o.m. "2" på avgas till "3" på insug så är inte kammarna felställda.

Hur ser dina tändstift ut efter en inte överdrivet inspirerad körning på ca 20 km? Undvik all tomgångskörning efter åkturen eftersom det "förstör" färgen på mittisolatorn. Dvs körning med max 1/3 gaspådrag.

om du ser på bilden så pekar "1" pil lite neråt inte exakt med toppen de va så jag menade med ett kugg fel, men det är väldigt likt fotot som jag tog innan jag rev ska åka till garaget å kolla mer noga ikväll och om jag hinner tan en tur å kolla stiften eller kan jag kolla dom nu, måste jag köra en sväng??
/martin

Bifogat

• PICT0027.JPG
    PICT0027.JPG
    137.1 KB · Visningar: 104
Kam-tajmingen ser rätt ut, en kvarts "rulle" hit eller dit är normalt, däremot en sträcka motsvarade en hel "rulle" är knas. Kolla stiften innan du åker ut, ta gärna en närbild på isolatorn. Det finns gamla tändstiftstrådar som kan förklarar färgerna. I korthet, vid lugn körning i ca 70-90 km/h ska isolatorn vara ljusbrun/ljusröd. Ljusare färg betyder för klent och mörkare färg för fett. Jag gissar på att dina isolatorer är kritvita. Tomgångskörning "förstör" isolatorfärgen. Du bör köra minst 20 km för att isolatorn ska anta den färg som motsvarar lågfartsbestyckningen. För fullgas räcker 402 meter men då lär man klippa tändningen medans man har full gas och samtidigt dra in kopplingen.

hinner inte få ihop den ikväll återkommer med foton imorgon. hur hårt med vilket moment ska stiften dras??
//martin

Stiften dras med ena handen på ett 10cm lång skaft. Dvs, hela handen ska täcka det korta lilla skaftet. Dvs, dra lagom löst, som t.ex. en M6 bult, dvs 1 kg eller så. Nya stift drar jag 1/2 varv så att packning mosas lite.

andersbrink skrev:
2131186 Stiften dras med ena handen på ett 10cm lång skaft. Dvs, hela handen ska täcka det korta lilla skaftet. Dvs, dra lagom löst, som t.ex. en M6 bult, dvs 1 kg eller så. Nya stift drar jag 1/2 varv så att packning mosas lite.
så här såg stiften ut idag ska köra en sväng imorgon så som du skrev å kolla stiften igen..

Bifogat

• stiften.jpg
    stiften.jpg
    98.8 KB · Visningar: 151
78 skrev:
2131644 så här såg stiften ut idag ska köra en sväng imorgon så som du skrev å kolla stiften igen..

Alldeles för klen blandning! Vad har du gjort över vintern? Bytt luftfilter? Sänkt trottelnålarna? Tagit bort luftburken?

andersbrink skrev:
2131866 Alldeles för klen blandning! Vad har du gjort över vintern? Bytt luftfilter? Sänkt trottelnålarna? Tagit bort luftburken?
man börjara undra vad man har gjort!! byte kolvringar hona toppen slipa ventiler byte lite packningar..Har samma luftfilter inte gjort något med förgasarna förutom att tagit loss dom medans jag rev resten trottelnålarnas "sprint" sitter på mitten förgasarna kanske har dammat igen vintergaraget var inte så dammfritt kan förgasarna påverka temperaturen så mycket?? kanske ska lossa dom å kolla, rensa tvätta. Om jag har lyckats krocka till ventilerna när kammarna satt fel, kan det påverka på nått sett.
martin

andersbrink skrev:
2130794 Kam-tajmingen ser rätt ut, en kvarts "rulle" hit eller dit är normalt, däremot en sträcka motsvarade en hel "rulle" är knas. Kolla stiften innan du åker ut, ta gärna en närbild på isolatorn. Det finns gamla tändstiftstrådar som kan förklarar färgerna. I korthet, vid lugn körning i ca 70-90 km/h ska isolatorn vara ljusbrun/ljusröd. Ljusare färg betyder för klent och mörkare färg för fett. Jag gissar på att dina isolatorer är kritvita. Tomgångskörning "förstör" isolatorfärgen. Du bör köra minst 20 km för att isolatorn ska anta den färg som motsvarar lågfartsbestyckningen. För fullgas räcker 402 meter men då lär man klippa tändningen medans man har full gas och samtidigt dra in kopplingen.
efter cirka 20 km körning lungt 70 -90km/h så såg stiften ut som innan = klen blandnind? men har inte gjort något med förgasarna, påverkar det motor tempen så mycket??

Ah, motorn är färsk, dvs håller på att köras in - då BLIR den varmare än vanligt. Kan du köra i 90 och motorns temp inte blir högre än att det inte fräser på ventilkåpans överdel är det lugnt. För att lugna sinnet är en bänkning det enda som ger dig visshet om A/F.

andersbrink skrev:
2137521 Ah, motorn är färsk, dvs håller på att köras in - då BLIR den varmare än vanligt. Kan du köra i 90 och motorns temp inte blir högre än att det inte fräser på ventilkåpans överdel är det lugnt. För att lugna sinnet är en bänkning det enda som ger dig visshet om A/F.
det jobbigast är att den blir så varm det fräste till iförrgår när jag lyfte på tanken å spilde lite soppa på ventilkåpan, men med färsk motor blir oljan så varm som 140 grader?? ska tan en lite tur imorgon sist så gick den lite knakigt på tomgång varvaupp lite ibland har tagit loss förgasarna vart brukar dom klegga igen, om man blåser lite lätt i soppaslangen så kommer det soppa ur lilla munstycket ska kolla närmre imorgon. om man komprissionstest kan man se om alla ventiler tätar och så. kan jag ha satt kolvarna åt fel håll skiftat kolvringar kan det påverka??
//martin

andersbrink skrev:
2137521 Ah, motorn är färsk, dvs håller på att köras in - då BLIR den varmare än vanligt. Kan du köra i 90 och motorns temp inte blir högre än att det inte fräser på ventilkåpans överdel är det lugnt. För att lugna sinnet är en bänkning det enda som ger dig visshet om A/F.
åkte ut en sväng idag på kvällen typ 2 mil varva inte över 7000 varv å inte snabbare än 90km/h efter det så var motoroljan 120 grader är inte det lite hög temp annars tycker jag att de går fint å låter som förra året. kan det göra någon skilnad om jag byter tillbaka till delsyntetsolja, kan man kolla på något sätt att oljan kommer tillbaka till motorn från kylarn har kollat att den kommer fram till retursidan på kylarn när motorn är igång.om du eller någon annan har några andra tips så skulle jag bli glad
//martin

Last edited:
Hur ser rotorn ut för tändpuls-sensorn på höger sida ut? Har du dragit runt motorn med den sensorn med 17mm nyckel så är risken stor att den härdade pinnen i vevaxeln har gnagit upp ett spår i tändrotorn så att tändningen är våldsamt för mycket förställd.

Oljans fel är det inte.

andersbrink skrev:
2143922 Hur ser rotorn ut för tändpuls-sensorn på höger sida ut? Har du dragit runt motorn med den sensorn med 17mm nyckel så är risken stor att den härdade pinnen i vevaxeln har gnagit upp ett spår i tändrotorn så att tändningen är våldsamt för mycket förställd.

Oljans fel är det inte.

"rotorn för tändpuls-sensorn" är det denna du menar isåfall ska jag kolla till den å fota vet ju inte riktigt hur dom ska se ut kan man se utifrån om jag har spår i tändrotor, och om den tänder för tigidigt går den lika bradå?? men det är som du säger jag har dragit runt den med 17mm nyckel när jag la dit kammarna ett par gånger.

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    10.2 KB · Visningar: 352
Det finns inga andra saker på motorn som har 17 mm greppvidd på än de två ändarna på vevaxel. Om motorn tänder för tidigt går den varmare än normalt. Det finns ett "nyckelspår" i rotorn som lätt blir för "stort" om man drar runt motorn med tändstiften fortfarande monterade.

78 skrev:
2144240 "rotorn för tändpuls-sensorn" är det denna du menar isåfall ska jag kolla till den å fota vet ju inte riktigt hur dom ska se ut kan man se utifrån om jag har spår i tändrotor, och om den tänder för tigidigt går den lika bradå?? men det är som du säger jag har dragit runt den med 17mm nyckel när jag la dit kammarna ett par gånger.

andersbrink skrev:
2144701 Det finns inga andra saker på motorn som har 17 mm greppvidd på än de två ändarna på vevaxel. Om motorn tänder för tidigt går den varmare än normalt. Det finns ett "nyckelspår" i rotorn som lätt blir för "stort" om man drar runt motorn med tändstiften fortfarande monterade.
okej hänger inte riktigt med kanske jag e ute å cyklar eller så e jag på fel ställe men när jag drog runt rotor för att montera kammarna så var det med 19mm. kan jag kolla själv om den tänder för tidigt om "nyckelspåret" i rotor är för stort.

tack
/martin

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion