Gsxr 1000 K9 tps

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
Hur märker man att tps är felaktig?
är motorn på tomgång står det -C00 gasar man upp så kommer sträcket högt upp framför C samt hamnar-C00 vid gas släpp.

men har man tändningen på så visar det _C00
ska inte det visa -C00 vid enbart tändningen på?
vad är rätt och vad är fel?

har googlat men hittar inget vettigt
 
Hur märker man att tps är felaktig?
är motorn på tomgång står det -C00 gasar man upp så kommer sträcket högt upp framför C samt hamnar-C00 vid gas släpp.

men har man tändningen på så visar det _C00
ska inte det visa -C00 vid enbart tändningen på?
vad är rätt och vad är fel?

har googlat men hittar inget vettigt
Du har ingen instruktionsbok kvar?

Men om den står -00 på tomgång så förmodar jag att allt är i sin ordning.

Att den reagerar när du rör gasen är nornalt.

_0 med endast tändning på är väl en indikation på att det inte finns något som reglerar tomgången.

Tps'en ska ju synkas till ett visst tomgångsvarv
 
Last edited:
Kan tillägga att när jag använde powercommander på Hayabusan så ändrades tps'ens inställning. Inget jag brydde mig i eftersom den gick ju bra och jag hade även Autotune.

Kopplare man ur den stod tps'en på -00 igen
 
Det är skillnad på trasig och felinställd TPS. Strecket ska vara i mitten vid 1500-2000 varv om jag inte missminner mig, och det kan säkert skilja från hoj till hoj också. Vad det visar när du har motorn avstängd eller vid några andra varvtal är inte intressant, eftersom det är vid ett givet varvtal du kalibrerar den. Däremot får du en felkod, dvs något annat än 00 om det är fel på den.
 
tack för era svar
har mätt upp volten på tps och den står inom värdena 4,1v samt 4,4v
sträcket står i mitten vid start/tomgång och allt verkar lira.
men jag har PC5 och som kan vara boven till det hela. att tps ändrar sig vid tändläge..
 
tack för era svar
har mätt upp volten på tps och den står inom värdena 4,1v samt 4,4v
sträcket står i mitten vid start/tomgång och allt verkar lira.
men jag har PC5 och som kan vara boven till det hela. att tps ändrar sig vid tändläge..
Ja då kan du ignorera vad displayen säger.

Man kan inte ha eftermarknadsgrejer inkopplat när man letar fel eller bara undrar saker.
Samma sak när jag hade en icke switchad TRE--mod, och jag störde mig på något orolig tomgång som inte gick ner på rätt varvtal direkt.

Tog bort TRE-modden och allt blev normalt direkt. Förstod då varför det finns Switchade och Oswitchade (knapp på stryret)

Om du inte vet vad TRE-mod är så är det kortfattat ett litet motstånd, oftast i hölje eller ingjutet i epoxy med originalkontakter som lurar ECUn att 5ans växel är i hela tiden
5ans växel är fri från restriktioner eller så gott som.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top