Gsxr 1000 K9 tps

Vipergts

Medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
piteå
Hoj
YZF R1-08
Hur märker man att tps är felaktig?
är motorn på tomgång står det -C00 gasar man upp så kommer sträcket högt upp framför C samt hamnar-C00 vid gas släpp.

men har man tändningen på så visar det _C00
ska inte det visa -C00 vid enbart tändningen på?
vad är rätt och vad är fel?

har googlat men hittar inget vettigt
 
Hur märker man att tps är felaktig?
är motorn på tomgång står det -C00 gasar man upp så kommer sträcket högt upp framför C samt hamnar-C00 vid gas släpp.

men har man tändningen på så visar det _C00
ska inte det visa -C00 vid enbart tändningen på?
vad är rätt och vad är fel?

har googlat men hittar inget vettigt
Du har ingen instruktionsbok kvar?

Men om den står -00 på tomgång så förmodar jag att allt är i sin ordning.

Att den reagerar när du rör gasen är nornalt.

_0 med endast tändning på är väl en indikation på att det inte finns något som reglerar tomgången.

Tps'en ska ju synkas till ett visst tomgångsvarv
 
Last edited:
Kan tillägga att när jag använde powercommander på Hayabusan så ändrades tps'ens inställning. Inget jag brydde mig i eftersom den gick ju bra och jag hade även Autotune.

Kopplare man ur den stod tps'en på -00 igen
 
Det är skillnad på trasig och felinställd TPS. Strecket ska vara i mitten vid 1500-2000 varv om jag inte missminner mig, och det kan säkert skilja från hoj till hoj också. Vad det visar när du har motorn avstängd eller vid några andra varvtal är inte intressant, eftersom det är vid ett givet varvtal du kalibrerar den. Däremot får du en felkod, dvs något annat än 00 om det är fel på den.
 
tack för era svar
har mätt upp volten på tps och den står inom värdena 4,1v samt 4,4v
sträcket står i mitten vid start/tomgång och allt verkar lira.
men jag har PC5 och som kan vara boven till det hela. att tps ändrar sig vid tändläge..
 
tack för era svar
har mätt upp volten på tps och den står inom värdena 4,1v samt 4,4v
sträcket står i mitten vid start/tomgång och allt verkar lira.
men jag har PC5 och som kan vara boven till det hela. att tps ändrar sig vid tändläge..
Ja då kan du ignorera vad displayen säger.

Man kan inte ha eftermarknadsgrejer inkopplat när man letar fel eller bara undrar saker.
Samma sak när jag hade en icke switchad TRE--mod, och jag störde mig på något orolig tomgång som inte gick ner på rätt varvtal direkt.

Tog bort TRE-modden och allt blev normalt direkt. Förstod då varför det finns Switchade och Oswitchade (knapp på stryret)

Om du inte vet vad TRE-mod är så är det kortfattat ett litet motstånd, oftast i hölje eller ingjutet i epoxy med originalkontakter som lurar ECUn att 5ans växel är i hela tiden
5ans växel är fri från restriktioner eller så gott som.
 
Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top