GSXR 1000 eller KTM 950 SM

Kör en gixxer -09 nu och haft en 990 SMR före den. Problemet är att man vänjer sig vid alla hojar, även gixxern känns lite "slö" nu. Missförstå mig rätt nu, en literklubba är ju aldrig slö såklart men det handlar om känslan. När man vant sig vid den så är det också mycket varvande för att det skall hända något, lite 600 stuk...:)

990:n har ju en helt annan karaktär och jag ledsnade aldrig på hur den leverade effekten. Det är vansinnigt roligt när motorn har effekt från tomgång och direkt från rödljusen bara kastar upp framhjulet när man vrider på rullen. Det är körglädje det!!! :)

KTM:en känns som en stor muskel...:tummenupp

Gott råd, provkör bägge innan du bestämmer dig...:)

https://www.youtube.com/watch?v=60BVMGPd5_w

WTF, det där är ju min hoj! :hej

Bakhjulskörning, köra fort på småvägar med svensk vägstandard, sitta bekvämt vid stadskörning, gött muller, bra för långa -------------> KTM 950

Köra bana, spöa sportbilar vid rödljus, köra motorväg, blickar vid korvkiosken ----------> GSXR

Men jag kollade lite på dynopapper nu, och ser man effektmässigt så går gixxern om ktm'en redan vid 4k varv, så jag förstår inte riktigt varför det känns som att 950n drar redan från botten på ett annaat sätt än gixxern.

En dynojetkurva säger egentligen ganska lite om hur det känns att köra en viss hoj plus att allting är relativt.
Min K9:a är väldigt stark på låga varv och på mellanregstret, man kan ligga på 6:an hela dagen och den drar över hela registret. Den har dock en effektökning som är ganska markant vid 7-8000 varv, på en originalhoj så är det en märkbar puckel. Med mappning och pipor som jämnas puckeln ut men den finns där. Den effektökningen gör att hojen känns slö under detta varvtal, dvs relativt sett.
En v-twin som 990:n har den här effektrusningen direkt från tomgång vilket gör att den känns väldigt stark precis när man drar iväg och den här egenskapen ger detta diffusa som kallas körglädje. Encylindriga endurohojar har samma egenskap, det här "brrrrappp" som är oerhört givande och får dig att känna det som att du vågar göra saker som du inte vågar på en literhoj...

Återigen, titta inte på ett papper, provkör och avgör hur det känns för dig...

Bakhjulskörning, köra fort på småvägar med svensk vägstandard, sitta bekvämt vid stadskörning, gött muller, bra för långa -------------> KTM 950

Köra bana, spöa sportbilar vid rödljus, köra motorväg, blickar vid korvkiosken ----------> GSXR

Visst är det lätt att åka bakhjul med twin men lyckas du inte med det på en k3 så har du helt andra problem och det där med stadstrafik har jag aldrig förstått. Åkte literklubba i Sthlm i 5år och hade aldrig problem i trafiken.

Till TS så är det klart att du ska ha en k3 då inget motsvarar en 1000cc.

Och jag kommer vinna på lotto och köpa bra mycket finare hojar än er två tillsammans!
(skämt och sido, men lägg ner det där tjafset.)

Och min pappa är starkast och rikast... kommer kunna köpa er alla...

Varenda tråd verkar falla ner till en femårings nivå nu, antar att vi alla har lite abstinens...

Till TS, en twin är roligare än en radfyra, PUNGT!

När KTM:en var ny har jag för mig att de åtgärdade något på bakbromsen och startmotorn. Sen har en del haft problem med att den tydligen gick lite illa på längre bakhjulsrepor, jag är själv dock ingen bakhjulsfantom så jag hade inte det problemet. Vill minnas att det gick att ordna med ombestyckning av förgasare, men jag skulle inte ta gift på det. KTM 950 SM-tråden är bra, där står det mesta man behöver veta.

Själv fick jag bytt en tank på garantin, den hade börjat deformerats. Tillverkningsfel sa de. Kanske in kombination med bensin som innehåller etanol? Stort problem borta i USA där de har sämre bensin. Märkesoberoende, gemensamma nämnaren är plasttank.

Last edited:
När KTM:en var ny har jag för mig att de åtgärdade något på bakbromsen och startmotorn. Sen har en del haft problem med att den tydligen gick lite illa på längre bakhjulsrepor, jag är själv dock ingen bakhjulsfantom så jag hade inte det problemet. Vill minnas att det gick att ordna med ombestyckning av förgasare, men jag skulle inte ta gift på det. KTM 950 SM-tråden är bra, där står det mesta man behöver veta.

Själv fick jag bytt en tank på garantin, den hade börjat deformerats. Tillverkningsfel sa de. Kanske in kombination med bensin som innehåller etanol? Stort problem borta i USA där de har sämre bensin. Märkesoberoende, gemensamma nämnaren är plasttank.

När gick de från förgasare till insprut?

När 950 SM blev 990 SM, dvs 2008.

Last edited:
Varför inte testa själv, smaken är ju som baken ( | ) "delad"
Olika hojar, olika beteende på maskinerna, garanterat kul vilket som :yoparty

Jaså du pluggar, då borde du ju ha förståelse för min situation. Visst KAN jag få ihop 45 papp, men jag låter väldigt gärna bli om det inte är nödvändigt - varför har jag ju förklarat tidigare. En 950sm är svår att få billigare än 40-45 papp tex, så då får jag ju betala den summan. Men vad jag förstått är skillnaden mellan en gixxer 1000 från 02 och 06 inte särskilt stor, om man inte är väl bekant med literhojar och har erfarenhet från olika modeller - vilket jag inte har. Tackar för tipset om att köpa nyare hoj, men jag svarade då och förklarade varför jag inte ser poängen med att lägga ut mer pengar än nödvändigt. Trist att du blev stött, antar att det var för att jag skrev att du raljerade, ber om ursäkt för det.
Sen pluggar jag till läkare så jag kommer tids nog antagligen ha råd med bra mycket finare hoj än dig! :arsele Vad nu det spelar för roll

Japp, till gatsopare.. :tummenupp Pengar som gräs där serru
Skillnaden mellan en 2001 och en 2006 är obefintlig, precis som du säger! Lite som skalpell och motorsåg, men kirurg får vi hoppas att du inte kvalar in som. Eller?
Jag tror du skulle bli förbannat nöjd med oavsett hoj mot de du har/haft. Men tänker man ekonomiskt och vill ha en mer lättkörtTUSENKUBIKARE när man är van med? Så kändes valet inte så svårt och märker du inte skillnaden så ta mitt exempel från ovan :krama
Tidsnog får vi verkligen hoppas att du har råd med en finare hoj än en 1000K6, jag med efter 5år på högskola..

Något du däremot borde ha med som ni även är inne på. Hur mycket har du råd att skruva? Kan du skruva själv?

Varför är det ett måste med helförsäkring på en hoj som är över 10 år o kostar 35000? På 2-3 år har du betalat hela hojen igen?:va

Nu har jag iofs en 990SMR.

Men det som är kul (och de som vet vem jag är, kan ju intyga) är att det är förtvivlat svårt att skaka av sig den där 990SMR:en även i högt uppdraget bombartempo.

En annan fördel är att man blir för jefla stark att köra fort med en naken tjockhoj. En viktig detalj är dock vad man har för hjälm. En som har bra aerodynamik som inte får lyfteffekter när det kommer vind underifrån är superviktigt.
Här får du väl hänga med ett par varv på gåsen, blev ju lite sisådär med tempot i denna snabba grupp, då en del har olika åsikt vad snabb är:

Gamla hojar är inte värda helförsäkring.
För vid vagnskada så blir det inlösen av hojen.
Och det du får är Handlarinköpspriset-Självrisken.
Och det kan sluta med noll kr till dig.
Så det gäller att kolla självrisken vid vagnskada.
Exempel från Suzukis märkesförsäkring för några år sedan:
GSX-R 750 på blocket 40000kr.
Helförsäkring ca 13000kr/år
Självrisk vid vagnsskada 25000kr.
Blir det 5000kr vid en vurpa som ersättning så skulle jag kunna varit glad.
Välj trafikförsäkring. Ingen vill stjäla en gammal Suzuki. Och du väljer själv om du vill reparera eller skrota.
Vid vurpa.
För övrigt skulle jag idag ta KTM.
Och då kanske det är halvförsäkring som gäller, stöldbegärlig?

Har haft båda hojarna.
Ktm:en är den hoj jag haft längst av alla hojar jag ägt. Tröttnar liksom aldrig på; ljudet, känslan, wheelieabilityn (Det var et nytt ord va?)
Angående kvalitéten så har jag en kompis som köpte en 950 adventure (Samma motor) från Tyskland som gått 6500 mil. sen har han kört den minst 2500 mil till.
Vet att några har fått vatten i oljan pga. en p-box som ger upp i vattenpumpen. Tror de flesta är åtgärdade vid det här laget. Ingen vare sej dyr eller svår reparation att fixa.
Ha lite koll på oljenivåröret bara. Oljan blir grå direkt om det kommer vatten i.

Åkte till Assen i somras på Ktm:en. 90 mil sträckkörning funkade det åxå. Men bäst är den på favoritvägen.
Skulle tro att man kan hänga med (Ev.köra ifrån) det mesta på vägen. Iaf när det gäller "riktig mckörning",
dvs. svängigt. (Jo, jag veeeet.....det finns många olika åsikter om detta.)
Vill man köra lite rakare och väldigt fort ska man nog överväga gixxern.

Lycka till med hojköpet :)

/S

Och min pappa är starkast och rikast... kommer kunna köpa er alla...

Varenda tråd verkar falla ner till en femårings nivå nu, antar att vi alla har lite abstinens...

Till TS, en twin är roligare än en radfyra, PUNGT!

Gamla hojar är inte värda helförsäkring.
För vid vagnskada så blir det inlösen av hojen.
Och det du får är Handlarinköpspriset-Självrisken.
Och det kan sluta med noll kr till dig.
Så det gäller att kolla självrisken vid vagnskada.
Exempel från Suzukis märkesförsäkring för några år sedan:
GSX-R 750 på blocket 40000kr.
Helförsäkring ca 13000kr/år
Självrisk vid vagnsskada 25000kr.
Blir det 5000kr vid en vurpa som ersättning så skulle jag kunna varit glad.
Välj trafikförsäkring. Ingen vill stjäla en gammal Suzuki. Och du väljer själv om du vill reparera eller skrota.
Vid vurpa.
För övrigt skulle jag idag ta KTM.
Och då kanske det är halvförsäkring som gäller, stöldbegärlig?

25000 i självrisk gäller om gixxern är yngre än 10 år, annars 5000. Nej du får inte handlarinköpspriset, du får det du får ge för en likvärdig hoj på blocket. (Sista punkten gällde iofs min försäkring hos trygg hansa, i mitt fall 26000 för en TL1000S -97 med nya däck och drivpaket, nytt batteri osv, och då menar jag nytt <30 mil)

Min gixxer kostade ca 1200kr extra per år för vagnskadan, så jag anser det värt med helförsäkring i detta fallet :)

Jag har bara kört KTM 690 som närmaste alternativet och var inte imponerad.

Japp, till gatsopare.. :tummenupp Pengar som gräs där serru
Skillnaden mellan en 2001 och en 2006 är obefintlig, precis som du säger! Lite som skalpell och motorsåg, men kirurg får vi hoppas att du inte kvalar in som. Eller?
Jag tror du skulle bli förbannat nöjd med oavsett hoj mot de du har/haft. Men tänker man ekonomiskt och vill ha en mer lättkörtTUSENKUBIKARE när man är van med? Så kändes valet inte så svårt och märker du inte skillnaden så ta mitt exempel från ovan :krama
Tidsnog får vi verkligen hoppas att du har råd med en finare hoj än en 1000K6, jag med efter 5år på högskola..

Något du däremot borde ha med som ni även är inne på. Hur mycket har du råd att skruva? Kan du skruva själv?

Hehe om du dyker upp på min framtida vårdenhet med benpipor som sticker ut ur skinnstället så lovar jag att stoppa undan motorsågen just för dig! ;)

Btw så har jag bestämt mig för 35 pix och tar den hoj som kvalar in till det priset. Inte helt omöjligt att det går att få tag på en k5 för det.

Råd att skruva kommer jag nog ha, men råd att lämna in - inte så troligt. Sådant som rör bromsar, däck, hjul/styr/sving-lager och tändning bör jag kunna läsa hyfsat obehindrat. Koppling bytte jag för ett tag sen på min nuvarande hoj och det var lite omständigt i början men blev ett utmärkt slutresultat. Så jag räknar med att kunna fixa det mesta själv. Får jag motorras byter jag nog ut hela motorn och även det tror jag mig vara kapabel till.

Varför är det ett måste med helförsäkring på en hoj som är över 10 år o kostar 35000? På 2-3 år har du betalat hela hojen igen?:va

Jag har också tänkt en del över det faktumet. Om jag pröjsar upp emot 2000kr/mån kommer jag på ett år att i princip ha betalat av hojen = fett ovärt. Lutar åt halvförsäkring, för jag har hojen på en plats väldigt nära ett busområde där det nog finns både en och två skithögar som tar chansen. Halvförsäkring skulle kosta runt tusenlappen/månad för hojen jag tänker mig, vilket får ses som överkomligt med tanke på omständigheterna.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!