GSXR 1000 eller KTM 950 SM

S
Hehe om du dyker upp på min framtida vårdenhet med benpipor som sticker ut ur skinnstället så lovar jag att stoppa undan motorsågen just för dig! ;)

Btw så har jag bestämt mig för 35 pix och tar den hoj som kvalar in till det priset. Inte helt omöjligt att det går att få tag på en k5 för det.

Råd att skruva kommer jag nog ha, men råd att lämna in - inte så troligt. Sådant som rör bromsar, däck, hjul/styr/sving-lager och tändning bör jag kunna läsa hyfsat obehindrat. Koppling bytte jag för ett tag sen på min nuvarande hoj och det var lite omständigt i början men blev ett utmärkt slutresultat. Så jag räknar med att kunna fixa det mesta själv. Får jag motorras byter jag nog ut hela motorn och även det tror jag mig vara kapabel till.



Jag har också tänkt en del över det faktumet. Om jag pröjsar upp emot 2000kr/mån kommer jag på ett år att i princip ha betalat av hojen = fett ovärt. Lutar åt halvförsäkring, för jag har hojen på en plats väldigt nära ett busområde där det nog finns både en och två skithögar som tar chansen. Halvförsäkring skulle kosta runt tusenlappen/månad för hojen jag tänker mig, vilket får ses som överkomligt med tanke på omständigheterna.


Det var väldigt vänligt av dig, isf kanske till och med jag kan tänka mig att krascha runt dina regioner! :)

Vänta lite för fan innan du ger dig ut med ett köp. Jag tror inte du blir missnöjd med en GSX-R och ett betydligt större användningsområde! Vet inte hur KTM är att skjutsa med förutom 690 och den vill man inte ha någon bakom dig. Den är garanterat kul men känns väldigt begränsad. Var ute med en i somras och så fort det blev lite transportsträcka sög den kuk. Och det händer ibland att man tar hojen som transport medel och där kapar GSXRen KTMen vid knäskålarna.

Sen skulle jag aldrig få för mig att skaffa en KTM heller, kan låna någon som gillar dem och leka med en stund.
 
Som "transportsträckehoj" rankar jag Ktm högre än Suzukin. Suzukin har ju en väldigt sportig körställning som lätt gör att man blir trött i överkroppen på längre sträckor. Ktm hade väl bara en nackdel och det var sadeln. Kåpan saknade jag aldrig på den.

Men som flera sagt, du lär försöka provköra lite för det är två rätt skilda hojtyper.
 
Ja får väl bli en tur till handlare innan köp och provköra båda hojarna, och kanske någon joker också. Men jag tror ändå att jag har bestämt mig. Har ett väldigt sug efter en ligghoj.
 
Har precis bytt min CBR1000RR till 990SMR! Har ju inte varit väder att köra KTMen nått vettigt ännu men jag ångrar inget! Prova tjockmotard!
 
Vilken är mest lättmekad och billigast/lättillgängligast delar? Känns ju spontant mer lättmekad med tvåcylindrigt och utan sidokåpor. Men GSXRen kanske har bättre hållbarhet, samt vanligare hoj så mer enkelt och billigt att få tag i reservdelar?
 
Vilken är mest lättmekad och billigast/lättillgängligast delar? Känns ju spontant mer lättmekad med tvåcylindrigt och utan sidokåpor. Men GSXRen kanske har bättre hållbarhet, samt vanligare hoj så mer enkelt och billigt att få tag i reservdelar?

Bara skruvat CBR innan GSX-R, Suzukin är mer genomtänkt och när man väl tagit en titt på hur det hänger ihop så känns den väldigt lätt mekad. På 954RR fick ja riva ena sidåkåpan för att plocka loss oljefiltret, suzukin får man ut det i ett hål i kåpan. Och är det något suzuki lyckats med är det bra motorer, tunga ord för en med mycke grönt i blodet.:rolleyes:
 
Vilken är mest lättmekad och billigast/lättillgängligast delar? Känns ju spontant mer lättmekad med tvåcylindrigt och utan sidokåpor. Men GSXRen kanske har bättre hållbarhet, samt vanligare hoj så mer enkelt och billigt att få tag i reservdelar?

Kan inte ktm men gsxr har jag haft två och motormässigt är dom väldigt skottsäkra så länge du sköter service och dylikt. Vill du ha mekhjälp så har jag haynes-manual liggandes till 04-07 som jag gärna blir av med...
 
Tycker min 990 är mer lättmekad än mina tidigare hojar (FZ1 och CBR600).
950 har ju förgasare dock och det kräver generellt sett mer underhåll än insprutning.
 
Vilken är mest lättmekad och billigast/lättillgängligast delar? Känns ju spontant mer lättmekad med tvåcylindrigt och utan sidokåpor. Men GSXRen kanske har bättre hållbarhet, samt vanligare hoj så mer enkelt och billigt att få tag i reservdelar?

Jag har skruvat en hel del med bägge och jag skruvar hellre alla dagar i veckan i Suzukin. När man lärt sig hur kåporna sitter så river man lös dom på några minuter, plus några minuter till för tanken, sen kommer man åt allt. V-twin generellt är ett h-vete eftersom de har fackverksram som omsluter hela motorn plus förgasar/insprutningsbrygga inklämd mellan cylindrarna. Det är vid dessa "sent-på-kvällen-mektillfällena" som man allvarligt börjar fundera på att såga av ramrör som sitter i vägen...:gnissla:)
 
Har personligen ingen erfarenhet av KTM 950 men väl av deras mindre modeller. Däremot gixxern som jag uppskattar som f-n. Som många säger är det två helt olika upplevelser och det finns säkert lika många uppfattningar som stjärnor i himlen på vad som är bäst och roligast.
Fundera på vad du vill ha ut av ditt åkande, vad du kommer att tillbringa den mesta av tiden på för vägtyper. När du gjort det och bestämt dig för gixxern kan du PM:a mig och lägga ett bud på min K3 :banana
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top