GSX750ES verkar gå snålt på mellanregistret

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Frågar väl om det är nåt speciellt att tänka på men jag förmodar att det är ett 4-1 system som spökar.

Har tagit första provturen med den nu uppdaterade GSX750ES:en och den startar fint och går jämt svarar på gasen (I alla fall motar den inte och verkar då ha bättre av en Thruxtonen) men på femman börjat den gå ojämt just över 80 km/h och detta håller i sig upp till ca 130 km/h och då verkar den gå jämt igen om man ligger runt 130-140 km/h. Den vill också på att smälla i avgassystemet på avslag, vilket jag som är omodern av mig inte gillar ;) Detta tyder ju också på att den går snålt.

Ligger man och kör i säg 90-100 och man ger lite gas svarar den direkt och riktigheten slutar till man når jämn fart igen. Testade att köra på pri läget på kranen men ingen skillnad mot att köra med vakuum öppningen.

Lutar åt att det är att justera upp nålarna eller shimsa dom, kommer inte ihåg om dom är justerbara.

Vad säger ni är det nåt annat som kan spöka, förgasarna är rengjorda så gott det går och synkade efter det.
 
Jag hade en sån hoj flera år. Var helt original och den gick alltid bra, så jag vet inte om jag kan dela med mig av så mycket erfarenhet. Jag tänkte också att det skulle hjälpa att höja nålarna, så jag instämmer vad du skrev!

Sen kan ju luftburk och filter påverka, om du ändrat det.
 
Det finns två orsaker, för fet eller för klen blandning. Går den bättre fesljummen är blandningen för fet - renovera isf förgasarna med nya emulsionsrör och nya trottelnålar och nytt luftfilter. Går den bättre fullt uppvärmd är blandningen för klen - shimsa upp nålarna med en eller två M3-brickor. Med öppet ausgepuff är blandningen förmodligen för klen.
 
Den går för snålt, den går bättre med choken (kallstarten) pådragen. Troligtvis så börjar väl huvudmunstycket börjar jobba mer i farter över 120 km/h, har för mig att huvudmunstycken är bytta till större då jag kollade upp dessa då jag hade isär förgasarna.

Tog mig samman och plockade av tanken igen och lossade ena ena yttre trotteln och konstaterade att det var justerbara nålar så då bestämde jag mig för att höja nålarna, höjde från mitten två hack till högsta läget.

Har u varit ute och kört ca 6 mil till och nu går hojen bättre men lite snålt vid 80-110 viss ryckighet finbs kvar men väldigt lite så det blir nog att shimsa under målen med brickor, var om på järnaffären men dom hade inga M3 brickor utan bara M4 som minst.

Tror hojen får vara nu till efter besiktningen på tisdag, sen kan man ju ta det lugnt och börja fixa till den lite grann.
 
Du har haft isär dem igen - utan att kolla flottörhöjden? Minst lika viktigt. Likaså ett eller två storlekar huvudmunstycke t.ex. från 130 till 132,5 eller 135 (de kommer i steg om 2,5) pga avgassystemet.
 
Har du ny och frisk bensin i den?

låter på din beskrivning att den både går fett och magert.
Även om du ger full gas i 120 lyfter inte trottlarna fullt. Mao inte huvudmunstycken.
Brukar vara vid 6-7000rpm trottlarna orkar lyfta fullt.
 
Japp har haft isär dom och kollade flottörhöjden då och den var bra på samtliga förgasare, nu kommer jag inte ihåg vilka munstycken som sitter i, dum som jag var skrev jag inte upp det. Men jag noterade att det satt större munstycken än vad som angavs i boken, är jag ganska säker på att det var 5 större om det nu ska sitta130 original så vad det 135.

Japp har frisk bensin köpt på torsdag, tanken har varit tömd då kranen är renoverad. Varvräknaren är död på hojen men jag tycker den varvar rätt bra men jag är ju van CB250, KLR650 och Thruxton 900 och dom väl ju lite annorlunda i motorkaraktären. Ska se om jag får igång varvräknaren men tanken är att byta instrumentering till en Koso RX2N som jag redan köpt.

Vet inte men enligt gearing commamder så ska hojen varva runt 6000 i 130 km/h och det är ju i de farterna som den börjar gå bättre i 120 märker man inte att den rycker och i 130 -140 km/h verkar den gå ännu bättre.

Ska besikta på tisdag och sen har jag planer på att löda in en svetsmutter för bredbandslambda och låna den från Hondan för att få bättre koll på vad som händer.
 
hej hej
jag tycker du ska öka lågfartsmunstycket , 15-20 procent . det är det som ger soppa jämnfart/lättlast typ 70-120, det som går att känna med lätt chockande/ försvinner problemet,,,
nålarna maskerar problemet ,(med det kanske behövdes också), symtom nålar, svarar inte bra på gaspådrag,,
så byt till större lågfart ,
,,höjer du nålarna för mycket kommer den gå fett när du gasar , men inte byter lågfart /problem kvar i jämnfart
 
Luft skruvarna? Var står dessa mer än 3 varv ut= för små lågfart mindre än 1,5 varv ut = förstora lågfart.
 
Original luftfilter sitter på hojen i alka fall sitter det ett skumfilter och snorkel är kvar i luftburken.

Luftskruvarna ät inställda som då jag plockade isär förgasarna, dom var är inställda enligt boken 1-1/4 eller om det var 1-1/2 varv.

Är nog läge att skruva ut dom ett varv och se vad som händer om den går jämnare då.
 
hej
ja jag förutsatte att de var nära oginalsetting på luftskruvarna, då du verkar serös i din förgasargenomgång.
mitt tips med större lågfatsmunstycke grundar jag på ,sämre soppa kvalitet nu än 80/90talet plus att det är 4/1 system på den , visst hjälper det till med mer bränsle på bränslekruvarna/tomgångsskruvarna, men återigen en maskering av problemet , visst går marginellt bättre i typ 70-80 , men problem med dålig start o tomgång när den är varm på grund av för fet tomgångsblandning,
(har pillat mycket med förgasare så det är inga gissningar),,kör med framgång på e85 exempelvis (105 oktan),,, (din tanke med lamdasensorn är en stor hjälp att se vad som händer)
 
Som det är nu får jag se hur jag gör om jag orkar riva loss bryggan nu eller om jag tar det i vinter, får jag bara besiktat hojen på tisdag så är jag nöjd, då är den besiktningsbefriad framöver.

Lågfartsmunstyckena påverkar väl också lite på avslaget då den smäller och det är ju också ett tecken på att den går för snålt.

Har försökt kolla upp förgasarna så gott jag kunnat efter mina kunskaper och med hjälp av verkstadshandboken.
 
:hihi ja man får välja sina strider efter rätt tider:hej

Japp visst är det så, speciellt då man knappt kan besikta hojar längre, är skitsvårt att få tider här omkring. Avregleringen av bilprovningen blev ju jättre bra?

Sen är väl frågan hur mycket krut man ska lägga på best täckningen nu med detta system? Det är ganska misshandlat på undersidan och jag skulle nog gärna byta till ett nytt eller annat beggat som är i bätte skick helst i rostfritt. Tanken är ju att bygga om denna hoj med inspriation från Suzukis XR69 med ny kåpa, ny instumentering (är redan köpta) ny egentillverkad tank, egen gjuten kuts i glasfiber så då skulle ett nytt avgassystem sitta fint.

Å andra sidan så är det ju väder för att lossa förgasarbryggan, med över +30 i garaget borde insugsgummina vara mjukare än undet vintersäsongen +12

Du har oljat in det enligt servicemanualen? Det får inte köras torrt då det isf fnasar sönder och filtrerar rackarns dåligt = klen blandning.


Det ska jag kolla upp, skadar ju inte att tvätta upp det och olja in filtret igen. Vad säger ni om att använda luftfilterolja istället för motorolja till detta filter?
 
Kollade nyss filtret, det är oljigt så det verkar vara okej. Nu ska jag inte pillra nåt mer i denna hoj till besiktningen är avklarad på tisdag.

En fråga till vad händer när det snart bara är E10 bensin? Är det läge att bestycka upp ännu mer för att slippa göra om det en gång till?
 
Kollade nyss filtret, det är oljigt så det verkar vara okej. Nu ska jag inte pillra nåt mer i denna hoj till besiktningen är avklarad på tisdag.

En fråga till vad händer när det snart bara är E10 bensin? Är det läge att bestycka upp ännu mer för att slippa göra om det en gång till?
Kör på 98.
 
Hur blir det med 98:an skulle inte den också bli E10?
 
Hur blir det med 98:an skulle inte den också bli E10?
Just nu verkar det som att 98 fortfarande ska få vara E5.


Det går att tillverka E0 själv av både E5 och E10 genom att tillsätta vatten och avskilja "sörjan" som uppstår - eller tanka alkylat - som också är etanolfri - eller modda det gamla liket att tåla etanol.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top