GSX750ES verkar gå snålt på mellanregistret

Jo jag har sett på Youtube då nån renade bort etanolen ur bensinen med vatten men då ska man ju slänga med det, är ju enkelt att tanka direkt från pumpen ;)

Mailade bra i gasen och han tyckte att två storlekar upp på lågfarten borde räcka, är det original i nu så sitter det #40 så då testar jag nog #45 vilket är två nummer större.

Nu är den besiktat för sista gången med blankt papper, när jag kom hem och motorn fått kallna lite rev jag förgasarna och jag mindes rätt #135 huvudmunstycken original enligt boken ska det vara #120 sitter, lågfarten är #40 vilket är original bestyckningen enligt boken.

Beställde nya lågfartsmunstycken tog 45 steg upp på inrådan av bra i gasen, lär väl få vänta till veckan innan jag får dom då han verkar skicka en gång i veckan då han har semester.

Nu sitter nya lågfartsmunstycken i och nu går hojen fint utan ryckningar upp till 120 km/h och utan smällar på avslag men över 110 vill den inte svara bra. Full gas på 5:an i 110-120 km/h så vill den inte öka utan börjar som hacka och rycka, gasar jag försiktigt så accelererar hojen någorlunda, innan ombestyckningen av lågfarten svarade hojen fint över 110-120 km/h och upp mot 150km/h då jag fegade ur.

Sänkte nålarna till mittenläget som de var tidigare men detta gjorde ingen märkbar skillnad. Frågan är vad dom händer nu varför den inte vill svara i högre farter som den gjorde tidigare. Kan lågfartsmunstyckena på nåt vis påverka övre registret, tycker att det inte gör de kunna göra det.

Din hojs symptom säger att den går för klent på full gas i 120 på femman - och med CV-förgasare är det viktigt att luftburk, dess filter och filterlock är i originalskick för att skapa korrekt insugsvakum som trottlarna kan reagera på.

Det konstiga är att jag upplever att hojen svarade bätte tidigare i farter övef 120 km/h, innan jag bestyckade om lågfarten. Luftburken, filter, snorkel är original och jag har kollat över allt en gång till och allt sitter på plats som det ska och jag kan inte se att nåt är konstigt. Både gummina till förgasare och luftburk är förvånansvärt mjuka för det går att få dit förgasarbryggan utan allt använda spännband eller liknande.

Jag upplever nästan symptomen mer som att hojen misständer, tänkte först att det var nåt med framhjulet, styrlager eller gaffeln då jag kom upp i 110-120 km/h det mer kändes som nåt sånt då hojen börjar skaka i dessa farter.

Nu kom jag på en grej. Varvräknaren var trasig så jag passade på att öppna den i vänta på nya lågfartsmunstycken, ett lite större 33R trådlindat motstånd hade avbrott och jag testade att byta detta och nu fungerar varvräknaren. Kan det vara nåt sånt som stör ut CDI boxen och tändningen? Väldigt långsökt men det är kanske idé att lossa kabeln från CDI boxen som går till varvräknaren.

Annars så är det nog klokt att ta loss avgassystemet och montera en svetsmutter för bredbandslambda och ta lambdan från Hondan till denna hoj för att få mer koll på vad som händer.

Talade med MC-Shopen i Karlstad då Postmord verkar har lyckats slarva ett andra paket med bromsbelägg bak för mig och nämnde mitt problem att hojen inte vill varva.

Han sa att jag ska kolla om hojen överladdar, ett tecken på överladdning är att varvräknaren går sönder och tydligen kan överspänning få CDI:n att bli knäpp och om man då tjurar på och kör kan den ibland gå sönder. Fick tipset att mäta spänningen och även att koppla ifrån statorn och köra utan laddning med ett nyladdat batteri. Kabeln till varvräknaren från CDI:n går egentligen bara från en tändspole och till varvräknaren och den trodde han inte kan störa ut CDI:n.

Nån som har fler idéer?

Tror du att det räcker för att den ska börja gå bra??
Som exempel, min VS1400... har två dagar i rad försökt besikta den. Igår kom jag aldrig iväg (rost som satt igen filter i tanken) utan fick besikta en annan hoj i förtid. Idag kom jag iväg på ett hårstrå efter att jag märkt att en soppaslang för reserven droppat över natten. Bytte den slangen och åkte 38 km in till Gävle för att notera att en soppaslang mellan pump och första förgasaren läcker. Ridå, bara att backa ut från besiktningen (halvlyset var okej!) och ringa efter brorsan som tog min kärra och sen hojen på släp. Besiktaren "raderade" i sin app så jag slapp pröjsa, kudos Opus Gävle Syd!

Annonstext: Bättre beggad VS1400, behöver lite kärlek.

Nya tester, bensinslangen så ut misstänkt vikt så den har bytts och fixats till.

Laddningen har jag kollat upp och här är jag lite undrande har 14,2V på tomgång men vid varv har jag bara 13,2V, i vilken fall så laddar ju hojen och en överladdar inte men frågan är om den reglerar ner spänningen för mycket vid varv? Men nog borde väl 13,2V räcka till för att tända på högre varv?

Kopplade ut kabeln som går från CDI boxen till varvräknaren men det var ingen skillnad.

Vad som är förbryllad är att hojen tidigare gick bra över 120 km/h och nu vill den inte alls vara med i dom farterna.

Har fortsatt testa mig fram, dock utan framgång.

Har kollat upp laddningen, statorn verkar okej ca 25VAC på tomgång och runt 60 VAC då man varvar till, ingen kortslutning till jord. Testade koppla bort laddningen och körde på bara batteriet men ingen skillnad då det tydligen kan bli fel att en tio går tänder så man får in växelspänning i likspänningen som kan störa CDI:n även om detta ska vara väldigt ovanligt enligt han i på MC-shopen i Karlstad.

Testade även att sänka nålarna om den går för fett nu med ökad lågfart men det borde ju knappast påverka men ingen märkbar siillnad att tala om. Kollade och synkade förgasarna men det var knappt nåt som skiljde. Nu har jag testat att varvar mer och på ettan börjar hojen hacka nånstans vid 9000 rpm, tvåan något tidigare kanske vid 6-7000, har problem med farten efter vägen där jag bor och 130 km/h är nog fort så redan på 2:an och 3:an börjar jag ha problem att det går fort.

Men det verkar ju vara nåt med förgasarna eftersom att jag kan varva runt 9000 på ettan men bara runt 4500-5000 på 5:an. Skulle tändningen vara knäpp borde den väl lägga av bid samma varvtal och inte påverkas av belastningen?

Är väl bara att riva loss förgasarna och kolla om jag kan se nåt fel om det var hänt nåt med gummina eller luftburken då jag monterat i och ur förgasarna. Det verkar ju som att det är nåt fel som gör att trottlarna inte lyfter eller om nån trottel spel så det är det som gör att hojen börjar rycka.

Kan man kolla brygga på nåt vis tänk er att om man skulle sätta lämpligt vakuum på samtliga fyra förgasare så borde väl trottlarna öppna hyfsat samma efter hur man ändrar vakuumet. Givetvis måste man ta det lugnt för annars lär ju menbranen gå åt skogen. På Hondan testade jag att trottlarna lyfte med damsugaren men dom förgasarna har bara kolvar inga membran till trottlarna så där kunde inget gå sönder.

För den symptomen skulle jag misstänka igensatt avluftning av tanken, igensatt kranfilter eller ett ditsatt inline-filter som inte pallar soppaflödet.

Tankluftningen är kollad och öppen, dränkte förövrigt ena foten med bensin igår via luftningen då det skvalpade runt i tanken och kom ut via luftningen då jag lyfte av tanken för femtioelfte gången. Inline filtret borttaget ska kolla kranen igen men det har strömmat bra i pri läget och inte tidigare gjort skillnad mellan pri och on, men är nog läge att kolla upp kranen igen för jag har nog inte testa på pri med detta symptom.

Kan det hänt nåt med vakuumkranen trots att den är renoverad så den inte öppnar som den ska? Om jag inte är ute och cyklar sjunker ju vakuumet då man accelererar, kan det vara problemet att kranen inte orkar hålla öppet?

Finns det nån kran som passar till denna hoj som inte har vakuum styrning? Hade varit befriande enkelt att slippa vakuumslangen.

Är inne på att hårdlöda dit en svetsmutter för bredvandslambdan för att se om det kan hjälpa mig att hitta felet. Tyvärr är avgassystemet lite misshandlat så det verkar vara en pytte liten läcka mitt under så den måste ju fixas annars lär ju lambdan visa galet.

Kan det hänt nåt med vakuumkranen trots att den är renoverad
På mina Banditer har jag satt vakumslangen på yttre högre förgasare så att det är enkelt att åtgärda ett eventuellt sprucket diafragma (dubbelvika slangen). Kranen har ju PRI som backup vid sådana tillfällen. När en av förgasarna flödade över förrförra året fick jag rycka vakumslangen och modulera med soppakranen för att ta mig hem 10 mil utan att sura ned en av cyllarna. Man kom ca 2 km innan man fick vrida på kranen för mer soppa.

Jag ska kolla upp pri läget men tyvärr försvann all motivation just nu, fick brev från tingsrätten att mitt ex stämt mig angående var barnen ska bo.

Jag ska kolla upp pri läget men tyvärr försvann all motivation just nu, fick brev från tingsrätten att mitt ex stämt mig angående var barnen ska bo.
Lycka till med det. Var nyligen i en sådan tvist. Jag ”vann”, om det nu kan finnas några vinnare i det spelet. Trots det var det enormt påfrestande och inget jag önskar någon. Igen, lycka till och håll dig lugn och saklig.

Hej, om du vill kan du få köpa min till specialpris just för dig så kan du åka istället för att skruva. Om du säljer din kanske du går plus på affären. Ber om ursäkt om du inte är intresserad.

Lycka till med det. Var nyligen i en sådan tvist. Jag ”vann”, om det nu kan finnas några vinnare i det spelet. Trots det var det enormt påfrestande och inget jag önskar någon. Igen, lycka till och håll dig lugn och saklig.

Nä är finns inga vinnare i detta och dom stora förlorarna är barnen, även om du vann. Är helt sinnessjukt hur en normal vettig människa kan tvär vända i allt gällande värderingar i livet och sånt, dra till ett annat land och konvertera till islam.

Hej, om du vill kan du få köpa min till specialpris just för dig så kan du åka istället för att skruva. Om du säljer din kanske du går plus på affären. Ber om ursäkt om du inte är intresserad.

Förmodligen är väl den hojen långt borta och gör dyr för att vara intressant? har ju inte brist på hojar då jag har tre kördugliga just nu utöver GSX:en. Sen råkade jag dra på mig två till objekt igår?

Är ganska övertygad om att det är nåt skit fel då hojen gått tidigare, ska testa köra på pri och se om det funkar bättre och kolla att kranen flödar som den ska. Annars blir det ur med förgasarbryggan och se om jag kan se nåt knas runt luftburken. Avgassystemet ska också lossas och få mutter för bredbandlambda för då borde man ju lättare få ett hum om vad som händer.

Fortsatte igår trots att jag inte hade nån större lust att skruva och det verkar ju gå troll i hojen att allt som kan jävlas ska småjävlas. Ingen skillnad om man kör på pri-läget på kranen, testade också spruta startgas runt förgaseriet och luftburken men det hände inget att motorn gick upp eller ner i varv.

För att få nån form av koll på vad som händer med bränsle luftblandningen så tog jag och lossade på 4-1 systemet och hårdlödde in en svetsmutter till bredbandslambdan och drog relästyrt kablage för spänningsmatningen av mätaren och allt var frid och fröjd till jag skulle tillbaka med avgasystemet. Det verkar svårt att få det tajt mot toppen utan nya packningar och efter jag lossat systemet en andra gång för att se om nåt kostigt syntes gick en gänga i toppen trots att jag knappt drog nåt, verkar vara korta skruvar till systemet så jag har köpt längre skruvar om det kan funka då det finns gänga kvar annars blir det att montera insatsgänga, nya packningar är också beställda.

Hoppas att snart få lite framgång med denna hoj, för det verkar ju bara småstrula med allt från att få tag på delar till att dom försvinner i posten och såna här små saker som hela tiden ska tjorva.

För att utesluta soppabrist genom tank filter vakumkran mm så provkör med extern tank. Jag brukar köra med 1,5l petflaska som jag borrar hål genom korken på. Borra trångt hål så en soppaslang går i trögt o tätar. Borra även ett litet lufthål genom korken. Du kan ha flaskan rakt upp,dvs med korken rakt upp fasttejpad i tanken eller på styre (ovan bränslenivå i tanken är såklart ett måste, Man kan hålla igen avluftshålet och klämma på flaskan för att få igång självrinngingen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT