GSX750ES verkar gå snålt på mellanregistret

hej har du kvar 135 munstyckena som satt monterat , eller bytte du till 120 "som det skulle vara"
 
Last edited:
Sitter i 45 lågfart och 135 huvudmunstycke, har inga 120 som det sitter i original.

Fick avgaspackningar igår men jag får fortsätta till veckan då jag kommer hem, just nu ligger jag på ett hotell i Lycksele efter att avverkat drygt 40 mil idag och ska fortsätta 30 mil till imorgon. Dock kör jag Thruxton på denna resa, där emot tror jag faktiskt av det lilla jag kört med GSX:en att GSX750ES är en bekvämare touring hoj än Triumph Thruxton 900.
 
Nu har jag i alla fall nån form av fakta att analysera, testkörde ikväll med bredbandslambda och hojen går lite fett på tomgång runt med AFR 10,5 sen ligger den åt det lite fetare hållet med AFR 11,2-12,5 i 80-120 km/h. Ger man då full gas så motar hojen och AFR går ner till 9 eller just under men släpper man då gasen och tar man det lungt med gasen kan man så kan man komma upp i 140-150 men då är AFR nånstans mellan 9-10. Hojen går alltså som det verkar fett på hög fart.

Nästa upptäckt var att laddningen inte funkar, körde ca 7 mil och stannade och köpte en glass och sen vägrade hojen starta men fick hjälp att kabla igång den, förmodligen har väl laddningsregulatorn gått åt skogen. Är ju så smart att man inte kommer åt batteriet utan nyckel så jag hade svårt att mäta hur den laddar då motorn var tvungen att stannas för att komma åt batteriet. Har batteriet på laddning så får jag kolla om den laddar nåt då jag kan starta den.

Undrar vad som händer om det skulle vara så att man får underspänning till cdi och tändspolar kan det vara detta som spökar och gör att hojen inte orkar tända på högre varv och som ger ett lågt AFR värde om den missar att tända lite då och då?
 
Ska vi sammfatta det lite, din 83'ans 750es med originalförgasare kommer med:
Main Jet: #120 (modell N100.604, braigasen säljer de med mindre huvud som inte är N100.604) Din kräver de stora OM du nu inte monterar en bricka som gör att munstycket kan låsa emulsionsröret till förgasarkroppen.
Pilot Jet: #40 (modell N151.067, utan hål på sidorna).

Är gummipluggen för pilotmunstyckena monterade? Artikel 1335744080


Det verkar iaf som att huvudmunstycket är mycket för stort - som också påverkar alla andra kretsar. För att utesluta batterispänning/cdi/spolar etc minskar du gapet på stiften från 0.7 mm ned till 0.4 mm. Återställ till 0.7 när du är färdig.
 
Har varit ute och kollat lite och det verkar som att jag helt saknar laddning, startade hojen och mätte spänningen men ingen skillnad i spänning då jag varvade eller står på tomgång. Mätte statorn och den här samma resistans mellan lindningarn och ingen kortis till jord och ger runt 24 VAC på tomgång och nånstans runt 55-60 VAC då man varvar till. Jag utgår att regulator gett upp för även om batteriet gett upp borde ju spänningen ändras något om hojen laddade.

Är också inne på att huvudmunstycket är för stort frågan är hur mycket man ska gå ner då man har 4-1 om man ska gå ner till 125 för 135 verkar ju helt galet stort. Funkar det med vanliga M5 brickor att ha under munstycken för att låsa emultionsröret?

Gummi pluttarna sitter på plats och verkar hyfsat mjuka.
 
Är också inne på att huvudmunstycket är för stort frågan är hur mycket man ska gå ner då man har 4-1 om man ska gå ner till 125 för 135 verkar ju helt galet stort. Funkar det med vanliga M5 brickor att ha under munstycken för att låsa emultionsröret?
Du märker om huvudmunstycket följer med emulsionsröret upp efter att du skruvat fast munstycket, med eller utan M5-bricka. #125 låter som en lagom kompromiss. Rör inget annat.

Stela gummipluttar håller jag på plats i brorsonens gsx600f (skrev över den i veckan, for free, numera hans problem) med hjälp av väldigt små självgängande skruv i gummit så att flottörkoppen håller emot och de kan omöjligt röra på sig.

Angående regulator finns det serieregulatorer som inte shuntar sönder statorlindingarna. Kika i andra trådar här på SH.
 
Ska beställa nya munstycken det får nog bli 125, hur var det med Mikuni munstycken är det dom som anger storleken efter hur mycket dom flödar? Finns det risk att 125 kan bli för litet? Fast det är kanske klokare att gå ner rejält och sen öka på munstyckena om det skulle visa sig behövas.

Funderar annars på om man skulle testa köra utan snorkeln om hojen lättare får i sig mer luft, bara för att. Det kostar ju inget att testa men risken är väl då att man inte får till lyftet på trottlarna.

MC-shopen har regulatorer som passar direkt så det får nog bli en sån, vet inte om det är serie regulator eller shunt inte men det ska vara nåt bättre enligt honom. Nu har jag inte studerat schemat men det finns väl inget annat som kan spöka om statorn är hel om man nu inte skulle ha ett kabelbrott. Även om batteriet gått så borde man ju få multimeter att ändras nånting om man hade laddning men den var helt blickstilla.
 
Finns det risk att 125 kan bli för litet?
Du har ju bredbandslamda och slipper gissa. Några enstaka sekunder med full skaft tål motorn definitivt med för klen blandning.

Du skiver att den blöddrar på fullt skaft och med lamda 9 är det våldsamt fett. Att gå från 135 till 130 är som att bestycka om lite från en yttertemperatur på 0 grader upp till 30 grader C.

mikuni-pocket-guide.jpg
 
Blir nog att beställa 125 munstycken, ska maila bra i gasen och höra om han har hemma rätta munstyckena till hojen annars får det bli brickor.

Dock känns det ju ut som att byte av laddregulatorn vore klokt att göra först om detta skulle påverka tändningen men det är väl föga troligt då den betedde sig samma med fulladdat batteri och bortkopplad laddning.
 
Då sitter 125 munstycken på plats, dom vanliga med lite skalle funkar då deg sitter en mässingbricka som låser emultionsröret. Nu blev det skillnad, ställde nålarna i mitten läget och nu går den lite fett på tomgång med AFR på runt 10,5 sen ligger den på runt 13-14 i AFR upp till 120 km/h och sen går den fett igen så där runt 10-11 i AFR i runt 140 km/h, dock har den en nu tendens att gå snålt just runt vid 100-110 om man ligger på jämn gas med AFR på 14-15 och motar lite då man ska öka.

Tror jag ska testa höja nålarna och sen kanske skruva in blandningsskruvarna lite kanske 1/4 varv för att snåla ner den på tomgången och lägsta registret.
 
Nästa förslag, ned till #122.5 på huvudmunstycke, upp 1 snäpp på piloten. Att den går lite fett på fullgas gör ju inget. Höja nålarna ett snäpp är kanske väl mycket, prova med 0.5mm M3-bricka först.
 
Undra hur stor skillnad E5 eller E10 gör? Tankade 98 E5 sist så kanske hojen skulle gå bättre med 95 nu, det ska ju snåla ner den lite och då.

Funderar också på hur man shimsar nålarna i detta fall? Trottelnålen trycks ju upp åt av en fjäder under clipset så man kan väl bara shimsa den åt ner för det som bestämmer läget måste ju vara var man har clipset i förhållandet mellan plastbrickan ovanför som i sin tur tar mot plastgrejen som sitter med en låsring i trotteln.

Testar nog först att höja ett hack på nålen och ser vad som händer.
 
Lägga brickan under C-clipset?
Jag men blir det rätt i detta fall? Nålen verkar ju tyckas uppåt av fjädern i trotteln. En bricka under clipset tror jag bara spänner fjädern mer, jag är lur på att man få höja ett hack och sen shimsas åt ner.

Normalt sätt är det ju bara att lägga brickan under clipset på nålen men i detta fall tror jag det blir tvärt om.
 
Statorn är hel och även laddregulatorn som är bytt i onödan, hade ju landsproblem på min med men det visade sig vara nåt i kablaget som gjorde spänningsfall. Finns en annan tråd om detta.
 
Höjde nålarna ett snäpp idag och tog ett kort på hur nålen hålls fast i trotteln den trycks uppåt av fjädern vilket som får set till inte då att shimsas åt upp bara åt ner tvärt i mot det andra förgasare jag skruvat i där nålen är fjäderbelastad åt ner.

Nu testkörning på gång snart20210826_082011.jpg
 
Har testat hojen nu och den går fett mellan 10 och 11 i AFR men den går i alla fall utan några konstigheter nu och jag varvade ut i alla fall på 1:an och 2:an och den svarade i alla fall upp till nånstans runt 150-160 km/h. Tankade idag 95 så den borde ju då gå något snålare men den gick ändå fett.

Dock så går den nu ganska jämt mellan med AFR på 10-11 genom hela registret upp till så fort jag som jag vågat köra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top