GSX400E, svårstartad, ingen tomgång.

  • Thread starter Thread starter /J
  • Start date Start date

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Skogen
Hoj
GSX400
Har precis införskaffat en gammal GSX400E att ha som övningshoj nästa år men det är några problem.

1. Den är lite svårstartad, kan ta 2-3 försök innan den hoppar igång.

2. Har den varit igång en liten stund så är den ännu jävligare att få igång igen innan den har kallnat.

3. Tomgång finns inte, släpper man den under ca 3000rpm så dör den, försöker man vrida lite på rullen så dör den ändå.

Har ni några bra tips eller kanske någon som vet direkt vad det beror på?

Hojen har stått ett bra tag så det jag tänkte göra snarast är att kolla/byta stift, rengöra förgasarna och kolla förgasargummina, byta olja.
 
Om den bara orkar gå på höga varv kan det bero på att den bara går på en cylinder. För den har väl bara två?

Cylindern behöver tre saker för att tända: Luft, bensin och en gnista. Saknas något, eller att blandningen mellan dem är felaktig, har du en cylinder som inte går.

Om förgasarna har kletat igen kanske det kommer luft men ingen bensin. Om luftfiltret är täppt kanske det kommer bensin men för lite luft. Om inte tändningen fungerar kommer bensinångorna inte antändas.

Går den bättre på startgas? Om den gör det så är tändningen antagligen ok. Annars behöver du kolla tändstift, spolar och kablar.

Behöver den choke när den är kall? Choken ökar bensinmängden i blandningen vilket behövs när motorn är kall. Om blandningen är för fet redan från början kanske den startar lätt utan choke när den är kall men inte alls går bra när den är varm.
 
Nja jag tror allt att den går på bägge burkarna, det låter då så iaf.

Att förgasarna har kletat igen är väl inte helt omöjligt direkt, skulle ha plockat isär och tittat igår men det blev inte så. Sabbar jag förgasarsynkningen när jag gör rent dom?

Choke behöver den absolut annars startar den inte. Igår startade den fint även när den var varm märkligt nog.
 
Nja jag tror allt att den går på bägge burkarna, det låter då så iaf.

Att förgasarna har kletat igen är väl inte helt omöjligt direkt, skulle ha plockat isär och tittat igår men det blev inte så. Sabbar jag förgasarsynkningen när jag gör rent dom?

Choke behöver den absolut annars startar den inte. Igår startade den fint även när den var varm märkligt nog.

Du har de klassiska symtomet att tomgångsmunstyckena är igensatta, den går bara igång på choke å man måste varva satan... det vill säga tomgångssystemet fungerar ej.
Ta bort föggarna å vänd upp å ner, öppna flottörhusena. Ta bort tomgångsmunstyckena å gör rent dessa. Observera att de e smååååå hål å kanaler som de kan sitta klegg å skit i som måste göras rent.

Rengör de övriga medans du har "koppen" borttagen.

Sätt ihop i omvänd ordning, släpp på bränsle å prova starta.
:)
 
Du har de klassiska symtomet att tomgångsmunstyckena är igensatta, den går bara igång på choke å man måste varva satan... det vill säga tomgångssystemet fungerar ej.
Ta bort föggarna å vänd upp å ner, öppna flottörhusena. Ta bort tomgångsmunstyckena å gör rent dessa. Observera att de e smååååå hål å kanaler som de kan sitta klegg å skit i som måste göras rent.

Rengör de övriga medans du har "koppen" borttagen.

Sätt ihop i omvänd ordning, släpp på bränsle å prova starta.
:)

Tack för ett utförligt svar, det var som jag tänkte då att det är rengöring som gäller.
Går det bra att lägga munstyckena i t-röd eller nåt en stund och sedan blåsa ur med kompressor eller ska man bara blåsa ur dom?

Vad ska den här hojen ha för olja? Tänkte köpa idag men har ju inte handboken med mig till jobbet. :(
 
Tack för ett utförligt svar, det var som jag tänkte då att det är rengöring som gäller.
Går det bra att lägga munstyckena i t-röd eller nåt en stund och sedan blåsa ur med kompressor eller ska man bara blåsa ur dom?

Vad ska den här hojen ha för olja? Tänkte köpa idag men har ju inte handboken med mig till jobbet. :(

Det är det bästa sättet. lägg dem i förgasarrengöring och blås dem med tryckluft. SAE10W40 är det suzuki nästan alltid rekomenderar till luftoljekylt. Personligen tycker jag om helsyntet OK/Q8 SBK 15W50 men biltemas fungerar också.
 
Det är det bästa sättet. lägg dem i förgasarrengöring och blås dem med tryckluft. SAE10W40 är det suzuki nästan alltid rekomenderar till luftoljekylt. Personligen tycker jag om helsyntet OK/Q8 SBK 15W50 men biltemas fungerar också.

Förgasarrengöring, brukar det finnas på närmsta mack?

Tack för svaret. :)
 
Innan du tar isär och börjar rengöra förgasarna. Prova med att tappa ur förgasarkopparna och återmontera. Blanda sedan i med ngn bra förgasar/injection-cleaner i tanken och fyll upp med ny bensin. En bra clenare är tex Kemetyls Ki-Akut. En grå flaska som ofta finns hos Shell. Den kan ofta lösa upp ev harts i tex tomgångskretsen.

Bra att låta medlet verka en natt efter att du kört ett tag så att medlet nått ända fram till förgasarna. Funkar inte det så följ råden du fått ovan.
 
Last edited:
Hur länge behöver den köras med rengöringen då? Hojen är ju både avställd, oförsäkrad och jag saknar körkort så jag är inte så pigg på att åka ut med den. :gnissla

Skulle väl vara en sväng eller två runt kvarteret då. Har ingen som kan köra åt mig heller. Farsan har visserligen körkort för hoj men han har aldrig kört.
 
Hur länge behöver den köras med rengöringen då? Hojen är ju både avställd, oförsäkrad och jag saknar körkort så jag är inte så pigg på att åka ut med den. :gnissla

Skulle väl vara en sväng eller två runt kvarteret då. Har ingen som kan köra åt mig heller. Farsan har visserligen körkort för hoj men han har aldrig kört.

För att få fram den till förgasarna tar skulle jag tippa på att du måste förbruka iaf en ½ liter bränsle
 
Då får det nog bli att skruva ändå, ½ liter borde väl innebära iaf 8-10km och det är nog inte så bra att köra olagligt men tack för tipset iaf. :)
 
Nu har jag inhandlat STP injector cleaner, ki-akut fick jag inte tag på men jag antar att det går lika bra med den här. Återkommer med rapport på söndag förhoppningsvis. :)
 
Nu har hällt i medlet jag köpte, besiktigat, ställt på, försäkrat samt provkört på inhägnat område. :rolleyes:

När jag skulle starta den dagen efter för att se om det hade gjort någon skillnad så upptäckte jag att soppakranen fortfarande var i läget "prime" och vart har soppan hamnat då, jo i oljan. :huvet

Till helgen blir det att inhandla biltemas racing-olja och byta olja...igen. *suck*

Nåja, har inte STP's dundermedel gjort nytta då så blir det att riva isär skiten för den ska gå bra innan snön kommer...hoppas jag iaf för annars får jag skruva i kallförråd och det är jag inte sugen på. :gnissla

Fortsättning följer...

Om det är någon som har avgassystem som passar så är jag intresserad om det inte handlar om några fantasisummor. Piporna är inte riktigt bra och börja svetsa i skiten är jag inte så sugen på.
 
Nu har hojen stått ett tag med färsk bensin och injector cleaner i och jag har bytt olja samt stift.

Glad i hågen vred jag om nyckeln, tryckte in choken, tryckte på start och se på fan den hoppade igång...men jag var lite för feg på gasen så den stannade.
Jaja, tänkte jag, tryckte in start igen och den gjorde bara något enstaka tändade. Ringde upp en polare (hade lovat att avlägga rapport) och sa som det var. Han var helt övertygad om att stiften var sura.

Nåja, ur med stiften och kontrollera, lite fuktiga var dom men inget allvarligt så jag torkade dom, körde lite på starten innan jag satte i stiften. Den gör fortfarande bara något enstaka tändande men den vill inte igång. Är helt och hållet övertygad om att den startar direkt om jag springer igång den men med tanke på att det ösregnar ute och jag är trött så orkar jag inte.

VAD FAN ÄR FEL? Suger den luft tro? :confused:

Ädit: Soppa får den ju eftersom den startar, batteriet är friskt, luftfiltret är rent och fint, förgasargummina ser oförskämt fina ut.
 
Last edited:
Nu har jag äntligen fått lite tid över och kollat igenom förgasarna också. Lågfarts/tomgångsmunstyckena var inte helt rena, man kunde dock se igenom dom om man ansträngde sig. Så nu har jag gjort enligt konstens alla regler, dvs slipat nålen med 5'ans sandpapper, smort in alla packningar med kaustiksoda och plockat ur dessa onödiga munstycken som bara sitter i vägen. ;)

Skämt åsido sa slaktaren och slängde ut kärringen, samtliga munstycken är rengjorda, alla kanaler är rengjorda och membranen såg bra ut. Nu ska jag bara hitta lite mer tid så jag kan skruva ihop hojen igen och provstarta :)

Håll tummarna nu att detta räckte så jag slipper riva allt. :)
 
Nu har jag äntligen fått lite mer tid över, den startar på startgas men den får ingen soppa. Tog ur stiften förut efter jag hade kört med startgas men dom var fan snustorra. Hittar inget som är tätt i förgasarna heller.

Den där roliga soppakranen, hur ska den fungera egentligen? Om jag har den på On eller Res och rycker slangen så kommer det inte en droppe, ställer jag den på Prime så flödar det. Är det riktigt eller är det nåt skumt med kranen?

Blir galen på det här snart, vill ju få den att gå bra nu när det börjar bli fint ute.
 
Nu har jag äntligen fått lite mer tid över, den startar på startgas men den får ingen soppa. Tog ur stiften förut efter jag hade kört med startgas men dom var fan snustorra. Hittar inget som är tätt i förgasarna heller.

Den där roliga soppakranen, hur ska den fungera egentligen? Om jag har den på On eller Res och rycker slangen så kommer det inte en droppe, ställer jag den på Prime så flödar det. Är det riktigt eller är det nåt skumt med kranen?

Blir galen på det här snart, vill ju få den att gå bra nu när det börjar bli fint ute.

Vacumkran, ställ den på prime och när du förvissat dig om allt funkar som det ska så gå över till on.
 
Vacumkran, ställ den på prime och när du förvissat dig om allt funkar som det ska så gå över till on.

Så jag ska alltså testa att starta och ha den igång på prime, får se om jag hinner med det idag då.

Om den går på prime men inte på on är det renovering av kranen som gäller?
 
Eller kolla så inte vacum slangen till kranen är skadad eller klämd.
Men om du nu har gjort rent förgasarna kan det vara så enkelt att det inte har hunnit rinna fram bensin ordentligt till dem.

Min CB 500 som jag hade kunde man höra i vilken ordning cylindrarna fick soppa för den som var längst bort i från bensintillförseln kom alltid igång en 5 sekunder senare om hojen hade stått en längre tid
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top