GSX400E, svårstartad, ingen tomgång.

• Thread starter Thread starter /J
  • Start date Start date
Så jag ska alltså testa att starta och ha den igång på prime, får se om jag hinner med det idag då.

Om den går på prime men inte på on är det renovering av kranen som gäller?

Kan vara så enkelt att motorn behöver gå för att ge vacuum till kranen. Så om förgasarna är torra öppnar inte kranen på det lilla vacuum som du får med bara starten.

Därav pri-läget.

Så jag ska alltså testa att starta och ha den igång på prime, får se om jag hinner med det idag då.

Om den går på prime men inte på on är det renovering av kranen som gäller?

Renovering och renovering, du plockar bort kranen, lägger den i exempelvis T-röd, låter den ligga där ett tag, sedan tar du upp den och låter den torka, sedan sätter du tillbaka den :tummenupp När du ändå är igång kan du alltid passa på att byta slangarna :tummenupp

Last edited:
Tack för svaren. :) Ska rycka soppaslangen och dra på starten så jag ser om det kommer någon soppa.
Synade slangarna när jag ändå hade isär allting och tyckte dom såg fina ut men man vet ju aldrig så det är kanske lika bra att byta dom, det skadar ju inte. :)

Eller så gör man rent den och hoppas på det bästa :tummenupp
Just (vakuum)kranen är väl en punkt där ev E10 (E85) kan skapa problem med all sprit där gamla materiel inte är tillräckligt resistenta mot alkohol...
Sprit skapar alltid problem..:D

Idag testade jag lite snabbt att ställa den i pri och kolla så det hade kommit soppa till förgasarna, ryckte sedan soppaslangen och drog på starten för att se om det kom någon soppa men icke. Till råga på allt så tog batteriet slut också så fler försök blev det inte.

Ska testa att rycka vakumslangen imorrn också och suga lite i den och se om kranen öppnar sig då.

Idag testade jag lite snabbt att ställa den i pri och kolla så det hade kommit soppa till förgasarna, ryckte sedan soppaslangen och drog på starten för att se om det kom någon soppa men icke. Till råga på allt så tog batteriet slut också så fler försök blev det inte.

Ska testa att rycka vakumslangen imorrn också och suga lite i den och se om kranen öppnar sig då.

Provat byta slangar?

Farsans hade torkat sönder

Provat byta slangar?

Farsans hade torkat sönder

Nej jag har inte gjort det än men jag tänkte göra det till veckan om jag hittar någon lämplig slang på jobbet, alternativet är slang från Biltema för det har jag någonstans i garaget men den slangen är ingen höjdare.

Idag fick jag lös tummen ur skithålet och skruvade bort förgasarna. Har nu plockat isär den ena och kollat igenom munstycken men det ser inte ut som att det är tätt men ska rengöra grundligt en gång till.

Kan någon hjälpa mig med vad som gör vad här? Vilket är till tomgång exempelvis?

1. Pilot jet
2. Pilot air jet
3. Needle jet
4. Main jet

Provade att suga i vacumslangen idag för att se om det kom soppa från kranen men det gjorde det inte, kanske inte orkade suga tillräckligt hårt och inget fruntimmer hade jag till hands heller som kunde prova att suga. :(

En gissning från min sida är att man inte ska behöva suga så hårt för att kranen ska öppna. Rätt eller fel?

Edit: Ska spjällen vara helt stängda vid tomgång eller ska dom vara lite öppna? Spjällen är nämligen helt stängda fick jag se nu. :va

Last edited:
Ingen som har svar på frågorna? Tänkte montera isär bensinkranen imorgon och sedan plocka ihop ihop hojen för att se om den startar och går som den ska men om någon har synpunkter så är det ju på tiden nu så jag slipper riva igen. :)

Vad jag har gjort idag:

Ställt spjällen så dom är öppna 0,05mm vid tomgång.

Gjort ren samtliga munstycken och kanaler igen och ställt in flottörnivån så när som på en tiondel.

Provtryckt bränsle/vacumslang.

Kontrollerat membranen noga.

Har jag missat något?

Ingen som har svar på frågorna? Tänkte montera isär bensinkranen imorgon och sedan plocka ihop ihop hojen för att se om den startar och går som den ska men om någon har synpunkter så är det ju på tiden nu så jag slipper riva igen. :)

Vad jag har gjort idag:

Ställt spjällen så dom är öppna 0,05mm vid tomgång.

Gjort ren samtliga munstycken och kanaler igen och ställt in flottörnivån så när som på en tiondel.

Provtryckt bränsle/vacumslang.

Kontrollerat membranen noga.

Har jag missat något?

Funkar hojen som den skall i pri-läge så rikta in dig på kranen.

Funkar hojen som den skall i pri-läge så rikta in dig på kranen.

Det gör den inte, dock startar den lite lättare på pri, full choke samt lite gas.
Hoppar igång lite lättare om man tillför startgas till ovan nämda procedur men inte så lätt som den bör.
Enligt ljudet att döma så gick den rätt hårt när jag använde startgas också, ungefär som den gick på 90% startgas.

Men likväl så kom det ingen soppa när jag sög i vacumslangen och nog borde väl membranet i kranen öppna ganska lätt?

Nämnas bör väl att kopparna var fulla med soppa när jag plockat lös förgasarna men ändå verkade det som den inte fick bränsle.

Last edited:
Nu är det konstaterat, den får inget bränsle.

Finns ingenting i förgasarna som är tätt, detsamma gäller bensinkranen och den öppnar ganska lätt. Vacumslangen är hel och fin.

Det tar sig bensin till flottörskålarna men inte in i cylindrarna.

Vad fan har jag missat? :mad:

Nu är det konstaterat, den får inget bränsle.

Finns ingenting i förgasarna som är tätt, detsamma gäller bensinkranen och den öppnar ganska lätt. Vacumslangen är hel och fin.

Det tar sig bensin till flottörskålarna men inte in i cylindrarna.

Vad fan har jag missat? :mad:

Vilken färg har tändstiften?

Stiften är helt nya så det går inte att utläsa något från dom.
Möjligen lätt sotiga efter att ha tänt på startgas.

Men det kommer inte in minsta lilla droppe soppa som den kan starta på.

Men skrev du inte att den gick att starta med choke fast den gick dåligt?

Men skrev du inte att den gick att starta med choke fast den gick dåligt?

Jo jag skrev det fast jag upptäckte igår att det är bara startgasen den går på. Blir tokig på det här, det finns ju ingenting som kan hindra soppan från att gå vidare från förgasarna och jag har ju gjort rent alla kanaler och munstycken så jag tycker att det borde fungera.

Finns en ställskruv tror jag på ovansidan av förgasarna, är inte helt säker för det står ingenting om dom skruvarna i mekhandboken men går att vrida åt bägge håll så dom bör ju reglera något, frågan är bara vad.

Jo jag skrev det fast jag upptäckte igår att det är bara startgasen den går på. Blir tokig på det här, det finns ju ingenting som kan hindra soppan från att gå vidare från förgasarna och jag har ju gjort rent alla kanaler och munstycken så jag tycker att det borde fungera.

Finns en ställskruv tror jag på ovansidan av förgasarna, är inte helt säker för det står ingenting om dom skruvarna i mekhandboken men går att vrida åt bägge håll så dom bör ju reglera något, frågan är bara vad.

Hur ser dina insugsgummin ut?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...