Gsx1100r 89

Jossa.w

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2013
Ort
Töreboda
Hoj
suzuki 1100r 89
Har blivit blåst av en handlare när jag köpte min gixxer 89 tyvärr så måste nog motorn renoveras.Motorn läcker olja på 1ans cylinder,den har tappat kompressionen ca 8kg.behöver både tipps och råd för att genomföra detta men nog ska jag försöka för jag tycker detta är värdens snyggaste hoj.Mvh Johan.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag hade nog försökt få ersättning för det först.
 

Jossa.w

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2013
Ort
Töreboda
Hoj
suzuki 1100r 89
För sent för det tyvärr. Den går bludrigt på låga varv och har fuktat olja på 1ans.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Om du är det minsta händig och har förstånd och disciplin nog att följa en reparationshandbok, så kan du fixa biffen själv. De motorerna är oerhört lätta att meka med och det är enkelt att lyfta toppen och byta toppackning. Säg till om du tänker ge dig på jobbet så kan du få lite tips.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Hade liknande symptom på en av mina, det visade sig att när den borrats om (till 1216) av förre ägaren blev honingen undermålig och olja trycktes upp i förbränningsrummen. Jag vill inte avskräcka, men av de motorer jag har (1100R-1127:eek:r) så är det flera som har skruvats av folk som tror att det är så himla lätt men inte har helkoll (dvs de motorerna är mer eller mindre ärrade). Det mesta är lätt när man kan det, men har man inga färdigheter och rätt prylar så kan det bli trassel. Hur många utan mekvana tror du tex innehar en momentnyckel? Allt går inte att läsa sig till vill jag påstå. Som sagt, det kanske inte är "bara" för gemene man att plocka isär topp/cylinder, utan att låta neggig. (Är själv ingen klippa på motormek men får hjälp.) Lycka till hursomhelst !
 

Jossa.w

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2013
Ort
Töreboda
Hoj
suzuki 1100r 89
Motorn är urplockad så jag hoppas jag kan börja med den snart.Och jag tackar för all hjälp som jag kan få.Mvh Johan.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
När du ändå har ur den, har du något ljud från växellådan på högsta växeln och hur håller 2:an på fullgas?
Jag har beställt dessa grejor till min som motor som står upp o ner på garage golvet. Beställt packningssats från tyskland igår.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Motorrenovering är ju lite pyssligt, men inte omöjligt för en GDS:are.
Kom ihåg att sortera skruvar osv i uppmärkta påsar, det som är självklart när du plockade isär kan vara en gåta när det ska ihop igen...:va
Lämna bort valda delar till en vettigt verkstad för att spara på tålamodet och blodvitet...t.ex genomgång av topplocket, som kräver många specialverktyg.
Men det första du ska göra är att skaffa en mek-handbok! Mycket välinvesterade slantar.
Lycka till!:tummenupp
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Jo...
Om du söker på Gixxer forum(.com) så finns verkstadshandböckerna inskannade och pdfade.
380 sidor för slingshot.
Lycka till!
 

Jossa.w

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2013
Ort
Töreboda
Hoj
suzuki 1100r 89
Jag tror att topppackning har gått.hHar pratat med en firma i Karlstad som sa att det är sällsynt att topppackningen går sönder men så långt har jag inte kommit än.Jag tackar för alla tips.Mvh Johan
 

Jossa.w

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2013
Ort
Töreboda
Hoj
suzuki 1100r 89
Nu är den isär plockad och inte ser jag några synliga fel tyvärr. Har inte lyft cylindern eller plockat några ventiler. så jag vet inte vad jag ska leta efter riktigt mer än att den fuktar och har ca 8 kg på 1ans
 

Bifogat

  • 20130219332.jpg
    20130219332.jpg
    235.7 KB · Visningar: 202

Jossa.w

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2013
Ort
Töreboda
Hoj
suzuki 1100r 89
Blev även sugen på att vässa rovan lite och undrar om någon som har grejor på hyllan eller vet vart man ska vända sig utan att det kostar skjortan.:)
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Verkar som om cylinderraden inte är orginal. Gsx-r har inte Suzuki PAIR (Pulsed Air Injection)

Det kom till Gsf bandit årsmodell 2001 och fram

Ett tips, var rädd om o-ringarna som sitter runt dragstängerna mellan toppen och cylinderraden. lätt att man skadar dessa när man lägger på toppen
 

Jossa.w

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2013
Ort
Töreboda
Hoj
suzuki 1100r 89
Jaha blåst igen alltså, är det cylinder raden eller hela motorn? Ska köpa packnings sats bra om man köper till rätt motor.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Pair utgångarna är pluggade, se bild

Kolla motor nummret så ser du vilken motor det är. Om du skickar ett pm med din mail adress så kan jag skicka Suzuki manualen.

Ett tips innan du lyfter cylinderraden, tvätta rent så du inte får ner skit i vevhuset
 

Bifogat

  • Pair.jpg
    Pair.jpg
    228.1 KB · Visningar: 98

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Vilken typ av kamkedja sitter det monterad? Hur ser kopplingskorgen ut? Bilder! Då är det lätt att bedöma vilken motor det sitter monterad.

mvh Wibbe
 

Jossa.w

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2013
Ort
Töreboda
Hoj
suzuki 1100r 89
Nu cylinderraden ur plockad med ska iväg med i morgon för exakt mätning. Men vad jag kommit fram till när jag har mätt så är allt korrekt även ringarna. En o-ring till en pinnbult var platt och stel om den har något med kompressionen att göra det vet inte jag. Sa se om jag kan ordna bilder projektet:)
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top