Gsx1100r 89

Jossa.w

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2013
Ort
Töreboda
Hoj
suzuki 1100r 89
Har blivit blåst av en handlare när jag köpte min gixxer 89 tyvärr så måste nog motorn renoveras.Motorn läcker olja på 1ans cylinder,den har tappat kompressionen ca 8kg.behöver både tipps och råd för att genomföra detta men nog ska jag försöka för jag tycker detta är värdens snyggaste hoj.Mvh Johan.
 
Jag hade nog försökt få ersättning för det först.
 
För sent för det tyvärr. Den går bludrigt på låga varv och har fuktat olja på 1ans.
 
Om du är det minsta händig och har förstånd och disciplin nog att följa en reparationshandbok, så kan du fixa biffen själv. De motorerna är oerhört lätta att meka med och det är enkelt att lyfta toppen och byta toppackning. Säg till om du tänker ge dig på jobbet så kan du få lite tips.
 
Hade liknande symptom på en av mina, det visade sig att när den borrats om (till 1216) av förre ägaren blev honingen undermålig och olja trycktes upp i förbränningsrummen. Jag vill inte avskräcka, men av de motorer jag har (1100R-1127:or) så är det flera som har skruvats av folk som tror att det är så himla lätt men inte har helkoll (dvs de motorerna är mer eller mindre ärrade). Det mesta är lätt när man kan det, men har man inga färdigheter och rätt prylar så kan det bli trassel. Hur många utan mekvana tror du tex innehar en momentnyckel? Allt går inte att läsa sig till vill jag påstå. Som sagt, det kanske inte är "bara" för gemene man att plocka isär topp/cylinder, utan att låta neggig. (Är själv ingen klippa på motormek men får hjälp.) Lycka till hursomhelst !
 
Motorn är urplockad så jag hoppas jag kan börja med den snart.Och jag tackar för all hjälp som jag kan få.Mvh Johan.
 
När du ändå har ur den, har du något ljud från växellådan på högsta växeln och hur håller 2:an på fullgas?
Jag har beställt dessa grejor till min som motor som står upp o ner på garage golvet. Beställt packningssats från tyskland igår.
 
Motorrenovering är ju lite pyssligt, men inte omöjligt för en GDS:are.
Kom ihåg att sortera skruvar osv i uppmärkta påsar, det som är självklart när du plockade isär kan vara en gåta när det ska ihop igen...:va
Lämna bort valda delar till en vettigt verkstad för att spara på tålamodet och blodvitet...t.ex genomgång av topplocket, som kräver många specialverktyg.
Men det första du ska göra är att skaffa en mek-handbok! Mycket välinvesterade slantar.
Lycka till!:tummenupp
 
Jo...
Om du söker på Gixxer forum(.com) så finns verkstadshandböckerna inskannade och pdfade.
380 sidor för slingshot.
Lycka till!
 
Jag tror att topppackning har gått.hHar pratat med en firma i Karlstad som sa att det är sällsynt att topppackningen går sönder men så långt har jag inte kommit än.Jag tackar för alla tips.Mvh Johan
 
Nu är den isär plockad och inte ser jag några synliga fel tyvärr. Har inte lyft cylindern eller plockat några ventiler. så jag vet inte vad jag ska leta efter riktigt mer än att den fuktar och har ca 8 kg på 1ans
 

Bifogat

  • 20130219332.jpg
    20130219332.jpg
    235.7 KB · Visningar: 202
Blev även sugen på att vässa rovan lite och undrar om någon som har grejor på hyllan eller vet vart man ska vända sig utan att det kostar skjortan.:)
 
Verkar som om cylinderraden inte är orginal. Gsx-r har inte Suzuki PAIR (Pulsed Air Injection)

Det kom till Gsf bandit årsmodell 2001 och fram

Ett tips, var rädd om o-ringarna som sitter runt dragstängerna mellan toppen och cylinderraden. lätt att man skadar dessa när man lägger på toppen
 
Jaha blåst igen alltså, är det cylinder raden eller hela motorn? Ska köpa packnings sats bra om man köper till rätt motor.
 
Pair utgångarna är pluggade, se bild

Kolla motor nummret så ser du vilken motor det är. Om du skickar ett pm med din mail adress så kan jag skicka Suzuki manualen.

Ett tips innan du lyfter cylinderraden, tvätta rent så du inte får ner skit i vevhuset
 

Bifogat

  • Pair.jpg
    Pair.jpg
    228.1 KB · Visningar: 98
Vilken typ av kamkedja sitter det monterad? Hur ser kopplingskorgen ut? Bilder! Då är det lätt att bedöma vilken motor det sitter monterad.

mvh Wibbe
 
Nu cylinderraden ur plockad med ska iväg med i morgon för exakt mätning. Men vad jag kommit fram till när jag har mätt så är allt korrekt även ringarna. En o-ring till en pinnbult var platt och stel om den har något med kompressionen att göra det vet inte jag. Sa se om jag kan ordna bilder projektet:)
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top