GSX-R 1100/750 + och - med hojen

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Funderar på att skaffa en GSX-R och bygga om till streetfigheter.
Ett måste är billig trafikförsäkring så jag antar att det är 10år och äldre som gäller.

Vad tycker är en lämplig hoj? En 1100 motor är ett måste.
Vet en 89ans 750 med 1100motor i. Hur är dom i övrigt? Framgaffel och frambroms t.ex. Hänger grejerna med om man pressar dom lite?

Fjädringen då? Dom verkar ju vara riktigt svampiga och bara gunga fram. Kan man styva upp dom?

Kan man byta pump på dom för att få en bättre frambroms?

Vilka fel och brister brukar en 1100 GSX-R motor ha?

Edit /
Ändrade ämnes raden och lyckades shabbla bort ditt inlägg bmwjohan. Tack för svaret

WestW skrev:
Funderar på att skaffa en GSX-R och bygga om till streetfigheter.
Ett måste är billig trafikförsäkring så jag antar att det är 10år och äldre som gäller.

Vad tycker är en lämplig hoj? En 1100 motor är ett måste.
Vet en 89ans 750 med 1100motor i. Hur är dom i övrigt? Framgaffel och frambroms t.ex. Hänger grejerna med om man pressar dom lite?

Fjädringen då? Dom verkar ju vara riktigt svampiga och bara gunga fram. Kan man styva upp dom?

Kan man byta pump på dom för att få en bättre frambroms?

Vilka fel och brister brukar en 1100 GSX-R motor ha?

Edit /
Ändrade ämnes raden och lyckades shabbla bort ditt inlägg bmwjohan. Tack för svaret

Frambromsen är ju bara att byta rakt av till nyare 750 R ok (sexkolv)

Du kan även byta till motsvarande framgaffel om du byter styrstolpen till den som sitter på 1100 gaffeln, blir lite pul med tändningslåset och instrument fästen. Bara o byta hjullagren i 1100 hjulet så att 26mm axeln går i. Sen blir det väl enklast o byta till cykeldator för hastighjeten...

felen på motorn brukar vara nerslitna kamnockar, i övrigt skottsäker!

Re: Re: GSX-R 1100/750 + och - med hojen

Wibbe skrev:
Frambromsen är ju bara att byta rakt av till nyare 750 R ok (sexkolv)

Du kan även byta till motsvarande framgaffel om du byter styrstolpen till den som sitter på 1100 gaffeln, blir lite pul med tändningslåset och instrument fästen. Bara o byta hjullagren i 1100 hjulet så att 26mm axeln går i. Sen blir det väl enklast o byta till cykeldator för hastighjeten...

felen på motorn brukar vara nerslitna kamnockar, i övrigt skottsäker!

Ett riktigt guld tips :tummenupp

Fick gåshud när jag hörde sexkolvsok :D
Är det någon vits med en värre pump till frambromsen?

Men vad tror du om framgaffeln är det värt jobbet? Det ska ju bli en billig streetfigher som kommer misshandlas till max när det gäller bakhjulsåkning. Instrument och sånt är inget problem. Den kommer ju bli rensad på det mesta.

Tror du en nyare GSX-R gaffel håller bättre för detta ändamål?

Har du någon aning om vilka årsmodeller på ok som passar rakt av utan modifieringar?

Kan man enkelt kolla kamnockar eller märker man det på någotvis?

Re: Re: Re: GSX-R 1100/750 + och - med hojen

WestW skrev:
Ett riktigt guld tips :tummenupp

Fick gåshud när jag hörde sexkolvsok :D
Är det någon vits med en värre pump till frambromsen?

Men vad tror du om framgaffeln är det värt jobbet? Det ska ju bli en billig streetfigher som kommer misshandlas till max när det gäller bakhjulsåkning. Instrument och sånt är inget problem. Den kommer ju bli rensad på det mesta.

Tror du en nyare GSX-R gaffel håller bättre för detta ändamål?

Har du någon aning om vilka årsmodeller på ok som passar rakt av utan modifieringar?

Kan man enkelt kolla kamnockar eller märker man det på någotvis?

Har kikat lite på olika orginalpumpar och inte märkt nån större skillnad, just nu har jag '98:ans GSX-R 750 både fram o bak, och det funkar fint. Bakpumpen fick man öka på c-c måttet mellan hålen lite grann, jag filade upp dom bara.
Oken som passar är väl 1100 tom '98, 750 tom '98 (kanske 99 oxo,eller gick dom tebax till 4 kolv då?). Jaja, 90 mm mellan fästhålen på oket så ska det passa.

Helt klart värt att byta framgaffel, bara att pressa ur och i styrstolparna med en press. Mycket bättre gaffel i dom flesta avseendena, ca 3,5 kg lättare oxo! mera bakhjulsåka....hehe
Tyvärr har jag inte ekonomi till det bytet nu...

Kamnockarna är nog lite svårt att avgöra utan att lyfta på ventilkåpan, om inte det hörs ett kraftigt ventilspel. Har föregående ägare åkt med helsyntetsolja kan du nog räkna med att kammar/vippor är dåliga...

Re: Re: Re: Re: GSX-R 1100/750 + och - med hojen

Wibbe skrev:
Har kikat lite på olika orginalpumpar och inte märkt nån större skillnad, just nu har jag '98:ans GSX-R 750 både fram o bak, och det funkar fint. Bakpumpen fick man öka på c-c måttet mellan hålen lite grann, jag filade upp dom bara.
Oken som passar är väl 1100 tom '98, 750 tom '98 (kanske 99 oxo,eller gick dom tebax till 4 kolv då?). Jaja, 90 mm mellan fästhålen på oket så ska det passa.

Helt klart värt att byta framgaffel, bara att pressa ur och i styrstolparna med en press. Mycket bättre gaffel i dom flesta avseendena, ca 3,5 kg lättare oxo! mera bakhjulsåka....hehe
Tyvärr har jag inte ekonomi till det bytet nu...

Kamnockarna är nog lite svårt att avgöra utan att lyfta på ventilkåpan, om inte det hörs ett kraftigt ventilspel. Har föregående ägare åkt med helsyntetsolja kan du nog räkna med att kammar/vippor är dåliga...

Då vet jag vad jag ska skaffa till hojen om jag köper en :D

Att tvåans växel är svår att få i brukar väl vara vanligt?
Vad kan det gå på om man ska lämmna iväg till verkstad? Vet inte om man vågar hålla på med sånt själv.

Lammeler och kopplingskorg m.m är sånt dyrt/svårt att byta? Man vill ju ha friska grejer när man ska börja leka. :rock

Re: Re: Re: Re: Re: GSX-R 1100/750 + och - med hojen

WestW skrev:
Då vet jag vad jag ska skaffa till hojen om jag köper en :D

Att tvåans växel är svår att få i brukar väl vara vanligt?
Vad kan det gå på om man ska lämmna iväg till verkstad? Vet inte om man vågar hålla på med sånt själv.

Lammeler och kopplingskorg m.m är sånt dyrt/svårt att byta? Man vill ju ha friska grejer när man ska börja leka. :rock

Tvåans svår o få i? Näää, har åtminstone inte jag råkat ut för. Det vanligaste är ju slitna ingrepp på växeldreven för tvåans växel, och då får man byta (eller undercutta) 2 drev och byta växelgaffeln. Jag brukar ta ca 1500:- plus delar för en växellådsrenovering (brukar sluta på ca 4500:-) om det bara är 2 drev som måste bytas, ca 7-8000 på firma.

Lammeller o korg är skit enkelt att byta!

Men det är som sagt hållbara grejjor, sen '99 har jag bytt en växelgaffel i min motor, samma koppling/lammeller och jag plockar ur ca 220 hk 175Nm på bakhjulet med lustgas...

Jag byggt min streetfighter på en modifierad -91 750 ram med gaffel, sving, fälgar från en -89 1100. Borrade 2st 10mm hål i kronan och monterade styrklämmor från en cr500 och ett rentalstyre. Fram sitter en lite Arebis kåpa och bakpartet är en omplastad -98 zx7r bakdel på den hembyggda bakramen. Motorn är en -89 1100R ombestyckad med helsystem och ett 68 kustars lustgassystem. Den är är drevad 13/52 och det är som att köra en körskolehoj som helst vill gå på slangen. Vad jag vet så är 1100R motorn(den oljekylda) den mest trimtåliga hojmaskin som finns?, såvida man inte gör som jag och kör med för lite olja i. :( Stå bygg på du en gixxer streetfighter är bland det ballase som finns!. Du läster väl "Streetfighter magazine" där får man ju massor av inspiration. :tummenupp

Hightuned skrev:
Jag byggt min streetfighter på en modifierad -91 750 ram med gaffel, sving, fälgar från en -89 1100. Borrade 2st 10mm hål i kronan och monterade styrklämmor från en cr500 och ett rentalstyre. Fram sitter en lite Arebis kåpa och bakpartet är en omplastad -98 zx7r bakdel på den hembyggda bakramen. Motorn är en -89 1100R ombestyckad med helsystem och ett 68 kustars lustgassystem. Den är är drevad 13/52 och det är som att köra en körskolehoj som helst vill gå på slangen. Vad jag vet så är 1100R motorn(den oljekylda) den mest trimtåliga hojmaskin som finns?, såvida man inte gör som jag och kör med för lite olja i. :( Stå bygg på du en gixxer streetfighter är bland det ballase som finns!. Du läster väl "Streetfighter magazine" där får man ju massor av inspiration. :tummenupp

Bilder *dräggel*

Har du gjort något åt bromsarna?

WestW skrev:
Bilder *dräggel*

Har du gjort något åt bromsarna?

Nää, jag fick en obehaglig överaskning när jag provkörde den sist då jag vant mig vid duccens Brembobromsar så kändes Nissinskrotet som att försöka stanna med hjälp av träskor i backen!. :eek: Den står tyvärr med nedriven motor och väntar på lackering men jag lovar att lägga upp bilder när det är klart.

Hightuned skrev:
Här är en från bygget så det ser stuket i alla fall.

Helt rätt stuk :tummenupp

Skulle också vilja ha nått sånt om jag skaffar en GSX-R. Vill rensa all onödig vikt och göra nått åt den fula originalbakändan. Vill även där få bort mkt vikt.

En liten kompromiss blir att jag vill fortfarande ev kunna låta nån åka bakpå.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back