GSX-R 1000 K7-tråden

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Sen tror jag inte PC3 råder bot helt & hållet på baktändningen, jag är ingen guru men vad man kommer göra med PC3an är ju att öka mängden soppa som sprutas in. Då kan man tycka att det kan också bli mer oförbränd soppa som kommer ut i avgassystemet som sedan tänder? Nåja, jag lämnar det där till alla gurus men baktändning är kul :tungan
:mattias Inte på pinkys hoj, fan va de låter med devilpiporna som riktar pangen rätt upp på ryggen :4skrämd

Nej, gissar väl på att den kan fortsätta knalla efter en bänkning också som vissa aftermarket prylar kan göra. Fast om den pangar lite grand, men att jag vet till 100% det det inte är för att den går för snålt så gör det inte mig något med några knallar, men vill bara veta att det inte är pga av för snål blandning då det som sagt kan vara rätt skadligt. Knallarna kan ju vara att det inte är helt tätt hela vägen också, men det blir nästa sak att kolla om den fortsätter skrämma mig varje gång jag slår av på gasen.

Det jag har lyckats märka efter att ha bokstavligen talat legat på tanken långt bak för att kunna höra är att knallen kommer ganska exakt vid 6000rpm efter gasavslag. Alltså, jag varvar upp och står på till kanske 10-12k, släpper av gasen och varven minskar. Sedan när nålen paserar 6000rpm på väg ner så låter det PANG KABOM och sedan kommer det inte igen. :va Håller jag mig över 6k så får jag inga knallar, heller inte under 6000. Lite konstigt tycker jag att det är vid bara ett exakt varvtal och bara på väg ner, men jag är ju inte direkt heller någon guru :D


Sedan har jag precis blivit färdigt med att installera en Hotbodies Undertail med integrerad ledbelysning och därmed också hängt på skylten långt bak. Blev riktigt snyggt faktiskt :D Är ju inte jättestor skillnad på den undertailen och originalet, mer än att man slipper de gamla infästningshålen, men så här i efterhand så skulle jag nog inte köpa ett undertail igen. Fästningsdelarna som följde med till skylten var ett skämt... Inga instruktioner för att koppla in belysningen blev det heller så fick hitta på en egen lösning. Vet i fan om det blev "rätt" men lyste gjorde det i alla fall :)

Äntligen börjar hojen så ut som en "riktigt" cykel och inte ett övningskörningsfordon :)
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Sedan har jag precis blivit färdigt med att installera en Hotbodies Undertail med integrerad ledbelysning och därmed också hängt på skylten långt bak. Blev riktigt snyggt faktiskt :D Är ju inte jättestor skillnad på den undertailen och originalet, mer än att man slipper de gamla infästningshålen, men så här i efterhand så skulle jag nog inte köpa ett undertail igen. Fästningsdelarna som följde med till skylten var ett skämt... Inga instruktioner för att koppla in belysningen blev det heller så fick hitta på en egen lösning. Vet i fan om det blev "rätt" men lyste gjorde det i alla fall :)

Äntligen börjar hojen så ut som en "riktigt" cykel och inte ett övningskörningsfordon :)


En oskriven regel men come on...pictures ffs :D
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
En oskriven regel men come on...pictures ffs :D

Blev klar 21:30 i ett mörkt jäfla garage och min ficklampa, ja ficklampa har jag fått använda för att se vad fan jag har gjort :huvet , så var inte ljus nog för foton. Tog några, men blev inge bra. Ska smälla lite bilder på hela hojen nästa gång den ska ut och rastas, kan lägga till det då :D


Fortsatte min shopping spree idag också, så fick bli en Arai Viper GT också att "matcha" hojen med :rolleyes: Kan ju inte ha allt nytt, men gammal hjälm :D
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Blev klar 21:30 i ett mörkt jäfla garage och min ficklampa, ja ficklampa har jag fått använda för att se vad fan jag har gjort :huvet , så var inte ljus nog för foton. Tog några, men blev inge bra. Ska smälla lite bilder på hela hojen nästa gång den ska ut och rastas, kan lägga till det då :D


Fortsatte min shopping spree idag också, så fick bli en Arai Viper GT också att "matcha" hojen med :rolleyes: Kan ju inte ha allt nytt, men gammal hjälm :D

Jag väntar olidligt, det ska bli grymt att se :D
 

Motocicletta

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
DUCATI
tja!
hämtar min blåvita k7a på lördag:tummenupp
hur har ni löst det med skylthållaren där bak? jag vill
ju hellst ta bort hela skiten och trycka upp skylten
i hjulhuset snabbt och lätt...
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
tja!
hämtar min blåvita k7a på lördag:tummenupp
hur har ni löst det med skylthållaren där bak? jag vill
ju hellst ta bort hela skiten och trycka upp skylten
i hjulhuset snabbt och lätt...




På tal om skylten...är det nån här med "erfarenhet" som kan tala om vad polisen säger om att sätta skylten mot själva stjärten?

Formulerar om frågan...nån som har lust att berätta vad polisen sagt? För ni finns...I know it :tummenupp
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
På tal om skylten...är det nån här med "erfarenhet" som kan tala om vad polisen säger om att sätta skylten mot själva stjärten?

Formulerar om frågan...nån som har lust att berätta vad polisen sagt? För ni finns...I know it :tummenupp

Ja, den sitter inte bakom hjulaxeln & den är ej synlig. Böter.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
tja!
hämtar min blåvita k7a på lördag:tummenupp
hur har ni löst det med skylthållaren där bak? jag vill
ju hellst ta bort hela skiten och trycka upp skylten
i hjulhuset snabbt och lätt...

Finns flera trådar om just den här frågan, men om du orkar läsa så har du hela eu-direktivet här

2. PLATS FÖR MONTERING

2.1. Monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på en motorcykel, motorcykelkombination eller trehjuling skall vara belägen på fordonets bakre del på ett sådant sätt att

2.1.1. skylten kan sättas inom de längsgående plan som går genom fordonets yttre konturer.

3. LUTNING

3.1. Den bakre registreringsskylten

3.1.1. skall sitta vinkelrätt mot fordonets längsgående mittplan,

3.1.2. får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,

3.1.3. får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.

4. HÖGSTA HÖJD

4.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.

5. MIN STA HÖJD

5.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.

6. GEOMETRI SK SYNBARHET

6.1. Monteringsplatsen skall vara synbar inom hela det utrymme som begränsas av två tvåplansvinklar: den ena med en horisontell kant som bestäms av de två plan som går genom de övre och lägre horisontella kanterna på monteringsplatsen på plåten vars vinklar i förhållande till horisontalen visas i figur 1; den andra med en märkbar vertikal kant som bestäms av två plan som går genom vardera sidan på plåten vars vinklar i förhållande till fordonets längsgående mittplan visas i figur 2.

. [pic]

Figur 1

Vinkeln på den geometriska synbarheten (tvåplansvinkel med horisontell kant)

[pic]

Figur 2

Vinkeln på den geometriska synbarheten (tvåplansvinkel med märkbar vertikal kant)

Eller om man vill läsa texten själv.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2006:0478:FIN:SV:HTML
 

Trass

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Ronneby
Hoj
Ktm 990sm -08. Gixxer 1000 k7 såld
Tjena...

Fick hem min K7 igår och blev lite fundersam över tempen? körde inte lång sträcka men jag tycker att den gick upp i temp för mycket!
hur mycket är normal tempen på den efter en liten rundas körning och sedan står på 1-2 min typ?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Tjena...

Fick hem min K7 igår och blev lite fundersam över tempen? körde inte lång sträcka men jag tycker att den gick upp i temp för mycket!
hur mycket är normal tempen på den efter en liten rundas körning och sedan står på 1-2 min typ?

Kör man normalt så kan den ligga runt 100-110 när du står still.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Kör normalt när man står still? :va

Sålänge tempen inte överstiger 110 så är det lugna puckar. Fläkten går väl igång vid 100 eller strax därefter.

Jag menar ju givetvis att man kör och sedan står still typ 1min. Tror det stod att normal temp var 80-130 grader på min R1 -00.
 

Robz

Guest
tja!
hämtar min blåvita k7a på lördag:tummenupp
hur har ni löst det med skylthållaren där bak? jag vill
ju hellst ta bort hela skiten och trycka upp skylten
i hjulhuset snabbt och lätt...

Recept för skylthållare:

Skaffa först en skylt med Nicket på:
http://www.supergrafik.se/default.aspx
Mycket bra kvalle :tummenupp Glöm ej att ta den MED plats för skattemärke!

Flärpen med skylt sitter med 4 skruvar, ta av och klipp skyltbelysningskabeln.

Skaffa 2st små vinkeljärn (tog själv något litet som kom från IKEA), rostskydda och skruva fast med de 2 yttre skruvarna

Borra hål i barnvagnsskylten och skruva fast på vinkeljärnen.

Överkurs: Skaffa en platt high power LED (1W), löda fast till ledningen du klippte med ca 200 ohm/1W emellan och limma upp ovanför skylten (EDIT: Egentligen räcker 30 ohm för en 350mA diod, men det lyser så förbannat mycket då).
Reflexen har jag skippat för att vara liiite outlaw, men den kan med fördel pop-nitas fast under skylten...:D

Resultat:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3420977&postcount=391
 
Last edited:

kackerlackan

Med lem
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
Mt-01, Honda Shadow, Ktm-250
En mycket intressant fråga... För min gör precis likadant :(

Är det någon som har några idéer?

Jag var lite inne på om det satt någon typ av spärr i "boxen" som gör att den inte vill varva som den ska tills den är inkörd.. Var tvungen att läsa instruktionsboken om det stod något vilket det inte gjorde. Stod bara att man inte skulle varva den mer än 6500varv dom första 80milen. Vilket för mig är helt otänkbart, jag gillar att köra in mina hojar aktivt :yoparty

Har du fått reda på vad det var för fel på din hoj än?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
AAAAAAAAaaaaaaaahhhhh!

Slängde på mitt yoshirör på surgixxern och fy satan vad den lät! Snackade med Lelles på Din-Mc och han sa att den går snålt redan från fabrik för att kunna klara alla gay-krav från EU så med yoshit på gick den sjukt snålt. Körde in den till honom för att få lite soppa påställt och FY SATAN vad den lät!

Jag sa till honom att Jag nästan skämdes att åka runt på den men han sa "NEJ" " man ska ALDRIG skämmas när man sprider sån ljuv sång omkring sig":D

Sen plockade han hem en silencer till den men när jag hämtade ut den i dag med fullt soppapåställ så brummade den underbart som den var och hemfärden i solskenet var fantastisk! Jevvlar vilken hoy!:yoparty
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Slängde på mitt yoshirör på surgixxern och fy satan vad den lät! Snackade med Lelles på Din-Mc och han sa att den går snålt redan från fabrik för att kunna klara alla gay-krav från EU så med yoshit på gick den sjukt snålt. Körde in den till honom för att få lite soppa påställt och FY SATAN vad den lät!

Jag sa till honom att Jag nästan skämdes att åka runt på den men han sa "NEJ" " man ska ALDRIG skämmas när man sprider sån ljuv sång omkring sig":D

Sen plockade han hem en silencer till den men när jag hämtade ut den i dag med fullt soppapåställ så brummade den underbart som den var och hemfärden i solskenet var fantastisk! Jevvlar vilken hoy!:yoparty


Har inte original bränslestyrning någon adaption alls då? Snackade med en Suzukimekaniker för några dagar sedan som menade att PC var rätt onödigt då lambdan mäter syrenivån och reglerar bränsletillförseln via originalboxen. Någon som har en AFR-kurva innan och efter byte av blås samt ommmappning i bänk? Har själv aldrig mappat om någon hoj med slipon, och aldrig haft några problem. Verkar till o vara delade meningar i ämnet.:va
 
Last edited:

Robz

Guest
Har inte original bränslestyrning någon adaption alls då? ....
Brukar generellt vara smärre justeringar boxen klarar, mest som lufttryck och temperaturvariationer, möjligen "halvsystem". Suzukiboxen går som original att justera +/-10% i tre steg (Low, Med, High rpm)... PC3:an har en h-es massa varvtalsparametrar (värde var 100:ade varv tror jag) vilket gör att man kan fixa en jämnare kurva - i teorin iaf.
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Brukar generellt vara smärre justeringar boxen klarar...


Min går jämnt och fint tills helvetet brakar lös efter 10000rpm:D , så jag kan leva utan finjusteringarna. Om blandningen är helt off bör ju lambdan varna boxen, och kan den inte justera tillräckligt bör den ju larma o ge felkod. Verkar vara folk som bänkar och säljer PC som säger att det är ett måste att mappa om med PC vid byte av blås, har aldrig hört en mekaniker utan säljintresset säga det. Lär ju inte försämra något om dom gör sitt jobb bra förvisso. Med helsystem och filter hade jag nog inte chansat utan o mappa.
 
Last edited:

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Recept för skylthållare:

Skaffa först en skylt med Nicket på:
http://www.supergrafik.se/default.aspx
Mycket bra kvalle :tummenupp Glöm ej att ta den MED plats för skattemärke!

Flärpen med skylt sitter med 4 skruvar, ta av och klipp skyltbelysningskabeln.

Skaffa 2st små vinkeljärn (tog själv något litet som kom från IKEA), rostskydda och skruva fast med de 2 yttre skruvarna

Borra hål i barnvagnsskylten och skruva fast på vinkeljärnen.

Överkurs: Skaffa en platt high power LED (1W), löda fast till ledningen du klippte med ca 200 ohm/1W emellan och limma upp ovanför skylten (EDIT: Egentligen räcker 30 ohm för en 350mA diod, men det lyser så förbannat mycket då).
Reflexen har jag skippat för att vara liiite outlaw, men den kan med fördel pop-nitas fast under skylten...:D

Resultat:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3420977&postcount=391

Precis så min skylter sitter efter montering av Hotbodies Undertail :tummenupp Deras undertail kommer ju med färdig integrerad led belysning som är mycket liten, men mycket stark. Gjorde 2 hål i plåten och dunkade fast med medföljande 2 vinkeljärn. Blev skitsnyggt :) 1000 spän för en undertail ink belysning och skyltbläck var inte så farligt heller
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top