GSX-R 1000 K7-tråden

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Tjena gixxernördar ^^
Tänkte ställa en liten fråga till er...Någon som vet om K7ans bak passar rakt av på K6, eller behövs några mods, vilka isåfall? fästen?

//Förmodligen-ägare-till-en-K6-inom-en-snar-framtid ;)


Tjenna CAS. Kul att du åxå sett ljuset nu och skaffar dig en RIKTIG hoj... :tummenupp

Ang. rumpan. Tror inte det ska vara några större probs att byta. Kanske lite småjusteringar på klassiskt Suzuki manér.

Varför byta rumpa föresten?
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Är det någon mer än jag som sprutar eld (ja, vi snackar en brasa!) vid motorbroms över 7k rpm? Känner av tryckvågorna i ryggen när det sker, love it!

Orginal förutom Devil slip-on samt mellanrör.




EDIT: Ja, det är alltså hojen som sprutar eld, inte jag. :gnissla
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tjenna CAS. Kul att du åxå sett ljuset nu och skaffar dig en RIKTIG hoj... :tummenupp

Ang. rumpan. Tror inte det ska vara några större probs att byta. Kanske lite småjusteringar på klassiskt Suzuki manér.

Varför byta rumpa föresten?

Antagligen för att K5-K6:ans häck ser ut som en svårartad cancertumör.
 

Robz

Guest
Antagligen för att K5-K6:ans häck ser ut som en svårartad cancertumör.
:rofl

EDIT:
Är det någon mer än jag som sprutar eld (ja, vi snackar en brasa!) vid motorbroms över 7k rpm? Känner av tryckvågorna i ryggen när det sker, love it!
Orginal förutom Devil slip-on samt mellanrör.
EDIT: Ja, det är alltså hojen som sprutar eld, inte jag. :gnissla
Om du har bytt allt, bör du bänka och låta dem ändra bränsle/luftblandningen!
Den bör nog inte spruta eld vid "normal" körning.
Kan bli dyrt annars....
 
Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Om du har bytt allt, bör du bänka och låta dem ändra bränsle/luftblandningen!
Den bör nog inte spruta eld vid "normal" körning.
Kan bli dyrt annars....

Men det är ju coolt med flames :(.

Du får gärna tipsa mig om vad det är som kan tänkas ta skada av detta.
 

kackerlackan

Med lem
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
Mt-01, Honda Shadow, Ktm-250
min gsx-r 1000 k8 dör vid ca 7000 varv när jag ger fullt gaspådrag, nån som har haft liknande problem eller som vet vad det kan vara:confused:
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Är det någon mer än jag som sprutar eld (ja, vi snackar en brasa!) vid motorbroms över 7k rpm? Känner av tryckvågorna i ryggen när det sker, love it!

Orginal förutom Devil slip-on samt mellanrör.




EDIT: Ja, det är alltså hojen som sprutar eld, inte jag. :gnissla

Kolla att ditt slipon inte släpper in luft vid anslutningen. Gör det det kan den börja avgasknalla. Det hände för mig då jag hade ett hål i röret.
 

Robz

Guest
Men det är ju coolt med flames :(.
Du får gärna tipsa mig om vad det är som kan tänkas ta skada av detta.

För tunn blandning (som man kan få när "motståndet" i avgassystemet försvinner och dessutom kanske kombineras med ett KN-filter) ger högre temperatur... ökar ofta självantändningstendenser i blåset vid gasavslag (då mer oförbrända gaser kommer ut i blåset). För hög temperatur i förbränningsrummet ökar risken för knackningar som skadar kolvar och lager...

Skit samma - byter man blås i större omfattning än endast slip-on bör man bänka och justera sprut o tändning. Tunn blandning = ej bra.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
För tunn blandning (som man kan få när "motståndet" i avgassystemet försvinner och dessutom kanske kombineras med ett KN-filter) ger högre temperatur... ökar ofta självantändningstendenser i blåset vid gasavslag (då mer oförbrända gaser kommer ut i blåset). För hög temperatur i förbränningsrummet ökar risken för knackningar som skadar kolvar och lager...

Skit samma - byter man blås i större omfattning än endast slip-on bör man bänka och justera sprut o tändning. Tunn blandning = ej bra.

Om man gör tvärt om då?

Jag har ett helsystem på min k7. Men har gjort adaptrar så jag enkelt kan slänga på bara originalburken. dvs fortfarande race grenrör. enl din utsago så får man fetare blandning???? men vad händer. går den bara sämre men det är inte skadligt?
 

Nicotin

Guest
fast i många fall av sk avgasknallar så är det det systemet sukka har att skicka in frisk luft i avgassystemet.
min poppade lite med m4gp rör och jag pluggade helt sonica slangen som trycker in frisk luft från luftburken till systemet så slutade den poppa..
 

Bifogat

  • slangblocksuzukikop.jpg
    slangblocksuzukikop.jpg
    161.9 KB · Visningar: 327

Robz

Guest
Om man gör tvärt om då?
Jag har ett helsystem på min k7. Men har gjort adaptrar så jag enkelt kan slänga på bara originalburken. dvs fortfarande race grenrör. enl din utsago så får man fetare blandning???? men vad händer. går den bara sämre men det är inte skadligt?
Fet blandning ryker lite, men är inte "farlig". I bägge fall tappar man effekt... står lite om detta tidigare i denna tråd.

EDIT: Inlägg #443 och #447

fast i många fall av sk avgasknallar så är det det systemet sukka har att skicka in frisk luft i avgassystemet.
min poppade lite med m4gp rör och jag pluggade helt sonica slangen som trycker in frisk luft från luftburken till systemet så slutade den poppa..
Japp också rätt - läckande system/friskluft in i systemet ökar risken för knallar, men oavsett bör man justera blandningen om helsystem monteras och dessutom annat luftfilter.
Friskluftinblåsning har väl med avgasreningen att göra.
 
Last edited:

S4power

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Bör man ha...
min gsx-r 1000 k8 dör vid ca 7000 varv när jag ger fullt gaspådrag, nån som har haft liknande problem eller som vet vad det kan vara:confused:

En mycket intressant fråga... För min gör precis likadant :(

Är det någon som har några idéer?

Jag var lite inne på om det satt någon typ av spärr i "boxen" som gör att den inte vill varva som den ska tills den är inkörd.. Var tvungen att läsa instruktionsboken om det stod något vilket det inte gjorde. Stod bara att man inte skulle varva den mer än 6500varv dom första 80milen. Vilket för mig är helt otänkbart, jag gillar att köra in mina hojar aktivt :yoparty
 

kackerlackan

Med lem
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
Mt-01, Honda Shadow, Ktm-250
En mycket intressant fråga... För min gör precis likadant :(

Är det någon som har några idéer?

Jag var lite inne på om det satt någon typ av spärr i "boxen" som gör att den inte vill varva som den ska tills den är inkörd.. Var tvungen att läsa instruktionsboken om det stod något vilket det inte gjorde. Stod bara att man inte skulle varva den mer än 6500varv dom första 80milen. Vilket för mig är helt otänkbart, jag gillar att köra in mina hojar aktivt :yoparty

tror inte det är nån spärr i boxen för jag hade en k7 innan å den gick å varva ur innan den var inkörd.
funderar lite på om det kan ha nått med den där avgasventilen att göra???
 

S4power

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Bör man ha...
tror inte det är nån spärr i boxen för jag hade en k7 innan å den gick å varva ur innan den var inkörd.
funderar lite på om det kan ha nått med den där avgasventilen att göra???

Hmm.. Spännande :(

Har du köpt din hos Funbike?

Är det några fler som haft samma problem?
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Tjenna CAS. Kul att du åxå sett ljuset nu och skaffar dig en RIKTIG hoj... :tummenupp

Ang. rumpan. Tror inte det ska vara några större probs att byta. Kanske lite småjusteringar på klassiskt Suzuki manér.

Varför byta rumpa föresten?

Antagligen för att K5-K6:ans häck ser ut som en svårartad cancertumör.


Tjena ^^
Ja vi får väl se vad det blir, egentligen vill jag åt en svart best, men då får jag gå upp till K7, så vi får se...Sneglar lite på R1 -06 Raven också *host* (sry för hädelsen:D) Förstår mig inte på K6ans blåa färgsättning heller, två olika nyanser, en mörk (tank och bak?) och en ljusare på kåporna.

Jo saken är, precis som Teo säger...K5-K6s bak ser knas ut, som en böld. Tycker K7ans har mycket skönare linjer och former. Det är "modda-om-nerverna" som alltid kommer fram när det nalkas nya projekt vet du väl:gnissla
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Kolla att ditt slipon inte släpper in luft vid anslutningen. Gör det det kan den börja avgasknalla. Det hände för mig då jag hade ett hål i röret.

Jag och Fabbe har redan klurat ut att den "läcker" avgaser någonstans i systemet eftersom motorn inte dör då man helt enkelt täpper för avgasrören.

Undertill hojen (alltså där mellanröret som ersätter katen går ihop med orginalröret) har jag tätat med kopparpasta så där läcker den iaf inte.

Slutsatsen blir att det läcker där pilarna pekar på bilden, 2:an är alltså det område där slip-onröret går ihop med mellanröret (sån där stålull ring sitter där som den ska). Jag kan ju börja med att testa att täta dessa anslutnignar så får vi se om den slutar knalla som den gör nu, är ju lite dumt om kolvar och lager tar skada. :gnissla
 

Bifogat

  • DSC02217wwwwww.jpg
    DSC02217wwwwww.jpg
    195.1 KB · Visningar: 159

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
För tunn blandning (som man kan få när "motståndet" i avgassystemet försvinner och dessutom kanske kombineras med ett KN-filter) ger högre temperatur... ökar ofta självantändningstendenser i blåset vid gasavslag (då mer oförbrända gaser kommer ut i blåset). För hög temperatur i förbränningsrummet ökar risken för knackningar som skadar kolvar och lager...

Skit samma - byter man blås i större omfattning än endast slip-on bör man bänka och justera sprut o tändning. Tunn blandning = ej bra.

Tack för info.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Tack för info.

Hämtade ju min svarta skönhet i fredags och fick på slipon och katt ersättare i lördags och fick tid över till en tur i lördags och har inte exakt samma problem som din med eld, men skiten knallar vid motorbroms på 2an från 6-7k rpm.

Kommer en enda knall och sedan inget mer. Lyckades inte återskappa knappar på andra växlar utom en enda på 1an vid ungefär samma varv.

Blandningen som är fel eller har jag missat att få tätt även jag. Vad är er gissning?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top