GSX 750ES 1984 turbo resurection

Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Hej på er!
Jag är en nygammal medlem som suttit som en gädda i vassen och läst olika trådar och blivit inspirerad. Nu har jag bestämt mig för att ta tjuren vid hornen och tvångsmata mitt lilla hobby projekt. Det är en gammal GSX 750-84 som jag köpte i låda i somras.

Jag har skruvat en del i mina dagar så jag har inte tummen i handen men jag har aldrig pysslat med turbo. Därför tänkte jag att det kunde vara kul att testa detta när jag väcker den gamla klenoden till liv. Den ska även byggas om och bli någon hybrid mellan en streetfighter och scrambler kind of... vi får se inte klar över detta ännu.

Till att börja med så behöver jag hjälp att hitta en passande turbo för detta. Motorn har 84 hästar orginal och varvar 9500. Kompressionen är 9:6 och den har 4 mikuni 32 gasare. Jag har redan en turbo från en polaris 750 FST men jag vet inte om det blir för klent vad säger ni? Jag har även tittat lite på td04. (Känns som att man vill göra det ordentligt på en gång).

Fråga 2 handlar om bestyckning, jag tänkte trycktäta org förgasare men jag antar att jag behöver bestycka om den en del eller? I så fall vad kan vara en fungerande setup för ett laddtryck runt 0,5? Har även övervägt att etanolkonvertera och då borde jag väl kunna ladda mer inte sant?

Fråga 3 tips på en billig och bra bränslepump samt tryckregulator. Var hittar jag detta till vettiga pengar?

Tacksam för svar.
 
750FST verkar prångla ut 135 hk så den låter alldeles lagom som ett insteg.

Den grova och generella uppskattningen är att 1 Bar laddtryck ger dubbla effekten mot sugmotorversionen.

TD04 finns i en himla massa utföranden. TD04-13 fixar ca 220-250 hästar. Finns på Volvo och Saab.

Kompsänka från 9.6:1 till 8:1 är att rekommendera om du nu inte går på E85-spåret då du kan klara dig utan intercooler om du inte laddar mer än 1 bar - vilket borde ge ca 170 hästar på bakhjulet.

Angående bestyckning, en perfekt turbosetup kräver ingen ombestyckning alls. Att trycktäta krävs inte om du använder nya fräscha o-ringar överallt. En bredbandslambda eller tillgång till dynobänk är ett måste för att slippa döda kolvar, kolvbultar eller ventiler eller ALLT.

Soppapump, vilken insprutarpump som helst. Finns lämpliga från saab/volvo. Regulator, Malpassi köpt från t.ex. MC-Express https://www.mcx.se/ eller från vilken biltrimmare som helst. Du lär modifiera dess tryckfjäder genom att korta av den så att den inte leverar mer än ca 1 hg utan laddtryck. Förgasarna flödar annars lätt över.
 
Malpassi har regulator för förgasare som klarar av 0,1 bar i grundtryck.

Malpassi Article Number: FPR009

Heter den och den finns med olika antal utgångar. Ex en utgång till förfasar brygga ex 2 2 utgångar till weber/delortto.
Eller 3-4 utgångar om man kör separata förgasare.

Just denna använde jag på mitt twinturbo bygge med Delorto förgasare 550hp på driven 2,5 bar ladd
 
Last edited:
Malpassi har regulator för förgasare som klarar av 0,1 bar i grundtryck.
Det är just den man lär anpassa. Fast det märks ju när den flödar över på tomgången. Det beror även på hur passa känsliga förgasarna är och man kan behöva mindre tryck än så. Mina jag använt har legat på ca 0.2 bar från fabrik.
 
Tack så mkt för era svar! Det är otroligt tacksamt att få ta del av er kunskap inom detta område. Dom här förgasarna tänkte jag använda, slipper jag trycktäta är det ju kanon! När det gäller plenum så tänkte jag göra det så stort det går. Men hur viktigt är det att det är lika långt till varje förgasare? Behöver jag styra flödet via väggar inuti?

Som ni ser så är det lite jobb innan den är ihop. Dessutom är det inte jag som monterat ner den vilket försvårar ännu mer?
 

Bifogat

  • 20220107_120212.jpg
    20220107_120212.jpg
    1 MB · Visningar: 45
  • 20220107_120141.jpg
    20220107_120141.jpg
    2.3 MB · Visningar: 45
"750FST verkar prångla ut 135 hk så den låter alldeles lagom som insteg"
Då testar jag att köra på den då den är gratis och redan finns hemma. Som du säger polaris 750 fst har runt 140 hk och borde ju funka. Den turbon har inte gått mkt heller, vilket är bra.

"Kompsänka från 9.6:1 till 8:1 är att rekommendera om du nu inte går på E85-spåret då du kan klara dig utan intercooler om du inte laddar mer än 1 bar - vilket borde ge ca 170 hästar på bakhjulet"
Jag tänker att det kan vara klokt att satsa på etanol så jag slipper intercooler (åtminstone från början). Målet är 150hk till att börja med. Tanken är att den ska vara körbar på alla sätt. Tänkte nästan dubba den för att kunna köra på vintern med?? (den är dock tung 206kg så vi får se).
 
Hmm läste just nu i en annan tråd att det inte var så lätt att få till etanolkonvertering. Kanske får satsa på en IC istället....
 
Du har väl läst den klistrade tråden längst upp i den här avdelningen?

Leta även på ”Johansson” som byggt en jetmotorcykel. Han började lite försiktigt med att bygga en 750 turbo.
 
Jag körde 8,5 i komp o 2,5 bar på 95 oktan så att etanol konvertera för 0,3-0,5 bar finns absolut ingen anledning.
Dubbla topplockspackningar med en 1mm stålplåt imellan duger mer än gott som komp sänkning.

Men sänker du kompen för mycket påverkar det att den blir orkeslös utan laddtryck o därmed jätte tråkig.
 
Intressant, bygg turbo och gör misstagen så kan jag sen turbomata min 83:a GSX750ES ?

Vid kompsänkning åker man väl på att slipa om hålen i kamdrevet för att kunna vrida det på kammen för få ventiltiderna rätt då man höjer toppen.

Ska bli kul att följa, stanna nu inte vid tanken utan kör på. Räkna med att ett tar tid och kostar pengar, för mig tog det tre år att få ihop mitt kompressorbygge den är körbar och ännu fattas det en hel del finjustering av den. Trodde det skulle gå att bygga den på en vinter.
 
Intressant, bygg turbo och gör misstagen så kan jag sen turbomata min 83:a GSX750ES ?
Haha japp jag tar one for the team! Kul att du också har en likadan?
Vid kompsänkning åker man väl på att slipa om hålen i kamdrevet för att kunna vrida det på kammen för få ventiltiderna rätt då man höjer toppen.

Ska bli kul att följa, stanna nu inte vid tanken utan kör på. Räkna med att ett tar tid och kostar pengar, för mig tog det tre år att få ihop mitt kompressorbygge den är körbar och ännu fattas det en hel del finjustering av den. Trodde det skulle gå att bygga den på en vinter.
Nä jag har byggt en del tidigare men det var mest skoter och jag vet att det drar iväg både tid och pengar. Planen är att fullfölja, eller set finns inget val. Grannen piskar på och det är väl tur det för han är en jävel på att svetsa. Sen har jag en brorsa som har tillgång till fräs osv och det underlättar.

Just nu väntar jag på att få grejerna lackade så jag kan börja sätta ihop den. Men som sagt den köptes i lådor så det blir ett pussel utan beskrivning för att få den besiktningsklar. När det är gjort då kommer turbon så jag har en bit kvar innan dess. Tänkte passa på att köpa lite delar till dess så man inte tar hela ekonomiska smällen på.en gång.

Såg att bara lambda och boost mätarna är rätt dyra och sen regulator soppapump, rör klämmor ja you name it. Sen ska jag nog köra på en munit för elen då det förmodligen blir enklast. Som sagt mkt jobb men jag har ingen brådska igång då jag har Harleyn som daily driver?
 
Om du ändå tänkerbygga turbo och hojen är i bitar så skulle jag I detta läget kolla med SFRO vad som behövs för att regga den med turbo. Förlängd sving för ökat axelavstånd och byte till 17 tums framhjul med kraftigare bromsar bör nog räcka utöver turbokonverteringen.

Då har du en helt laglig hoj som ingen kan säga nåt om vid en kontroll eller om du skulle bli inblandad i en olycka.
 
Tack Anders! Jag ser plenumet som den helt klart största utmaningen. Ska bli kul att sätta tänderna i det. Som ni ser så är det en bit kvar tills den rullar men tro mig den kommer på rull ?
 

Bifogat

  • 20220108_121446.jpg
    20220108_121446.jpg
    905.4 KB · Visningar: 30
  • 20220108_121340.jpg
    20220108_121340.jpg
    2.7 MB · Visningar: 27
  • 20220108_121208.jpg
    20220108_121208.jpg
    875.1 KB · Visningar: 26
  • received_338415891463458.jpeg
    received_338415891463458.jpeg
    48.1 KB · Visningar: 27
Om du ändå tänkerbygga turbo och hojen är i bitar så skulle jag I detta läget kolla med SFRO vad som behövs för att regga den med turbo. Förlängd sving för ökat axelavstånd och byte till 17 tums framhjul med kraftigare bromsar bör nog räcka utöver turbokonverteringen.

Då har du en helt laglig hoj som ingen kan säga nåt om vid en kontroll eller om du skulle bli inblandad i en olycka.
Intressant tanke.... Inte funderat på det men du har ju helt klart en poäng. Men blir det inte svårt att inte överstiga org. grundeffekt?
 
Intressant tanke.... Inte funderat på det men du har ju helt klart en poäng. Men blir det inte svårt att inte överstiga org. grundeffekt?
 
Tack så mkt för era svar! Det är otroligt tacksamt att få ta del av er kunskap inom detta område. Dom här förgasarna tänkte jag använda, slipper jag trycktäta är det ju kanon! När det gäller plenum så tänkte jag göra det så stort det går. Men hur viktigt är det att det är lika långt till varje förgasare? Behöver jag styra flödet via väggar inuti?

Som ni ser så är det lite jobb innan den är ihop. Dessutom är det inte jag som monterat ner den vilket försvårar ännu mer?

Det ser ut som ett gammalt projekt påbörjat av en kille i Strängnäs, som hade en firma ett tag som hette DeathMachine
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top