GSX 1400-tråden

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Jag kör med Dunlop Roadsmart. Har inte hunnit testa dom ordentligt men hittills så är man nöjd. Roadsmart är liknande däck som Pilot Road 2 med hårt gummi i mitten och mjukare på kanterna. Tänkte först köpa PR2 men efter lite läsande på nätet så kunde tydligen PR2 framdäcket få gsx 1400'an att bli lite nervös i styrningen så jag bestämde mig för Dunlop. Både RoadSmart och Pilot Road 2 har fått jäkligt bra betyg i tester. Tror nog att RS och PR2 däcken duger gott till 1400'an. Ramen och fjädringen säger nog ifrån innan däcken gör det, fast detta är ju bara en gissning då jag inte varit på bana och provat dessa.
 
Last edited:

banditen73

Medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Vidunge city
Hoj
DKW 250rt-52 Kawasaki zx9r-00 Bansmiskaren Suzuki gsx 1400-03
Nu har man kört årets första bkk kändes bra men märkte att bakdäcket blev märkbart mer slitet än pilot road däcken ja hade på banditen.
Kör på nå battlax däck dom verkar va mjuka slits mycke i mitten
men de kan också ha me högerhanden o göra med.
Funderar på att köpa pilot power nån som kört på dessa?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag tror jag har bestämt mig för PR2:eek:rna. Tack för förenklandet av valet i frågan. Blir till att lägga en beställning på hojdäck.se tror jag. Vilken skillnad i pris det är på olika ställen. Ett bakdäck på 24mx kostar lika mycket som en komplett uppsättning på hojdäck.se. Inget svårt val mao.

Jag köper däck här: http://www.busters-accessories.co.uk/
De brukar ha fina erbjudanden och pundet är billigt. Tog 5 dagar att få däcket jag beställde sist.
 

Marre_82

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Oslo
Hoj
Aprilia SL 1000 Falco -00
Ingen frid i sinnet...

Sitter å funderar starkt på att byta tillbaka till en GSX 1400 igen. Om någon är inne på att sälja så är jag intresserad. Måste dock göra mig av med en Aprilia SL Falco först, om ingen är intresserad av att byta.
Är svag för den blå/vita men andra är intressanta, gärna med lite extra godis på som höjer effekten lite.

Väl mött!
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Marre, jag har en blå/vit -02 som jag kan tänka mig att släppa för rätt peng.
Mycket godis :) Både effekthöjande och utseende.

Jag vet, hemskt, men ska köpa hus om 1 1/2 månad och ska bli pappa i september, så känns inte som att jag kommer hinna åka något...
 

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Marre, jag har en blå/vit -02 som jag kan tänka mig att släppa för rätt peng.
Mycket godis :) Både effekthöjande och utseende.

Jag vet, hemskt, men ska köpa hus om 1 1/2 månad och ska bli pappa i september, så känns inte som att jag kommer hinna åka något...

App App!! Inte sälja. Har blivit pappa i februari och har nyss beställt ett nytt hus men vägrar sälja moppen :yoparty
 

Marre_82

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Oslo
Hoj
Aprilia SL 1000 Falco -00
Marre, jag har en blå/vit -02 som jag kan tänka mig att släppa för rätt peng.
Mycket godis :) Både effekthöjande och utseende.

Jag vet, hemskt, men ska köpa hus om 1 1/2 månad och ska bli pappa i september, så känns inte som att jag kommer hinna åka något...

Kan absolut vara intressant. Vad har du før utrustning? Vad har du tænkt dig før pris? Mil på den?
Sålde min førra till en som kraschat sin men søker jag på min så ægs æven den av en mc-skrot nu. Antingen har han kraschat igen eller så har han pusslat/fuskat...

Som sagt, mycket intresserad till rætt pris men har en Falco som jag nog måste krænga ivæg først...
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag vet, hemskt, men ska köpa hus om 1 1/2 månad och ska bli pappa i september, så känns inte som att jag kommer hinna åka något...

:va

Jag KÖPTE min då trillingarna föddes (och då var jag inte direkt barnlös innan heller)!? Vi hade i och för sig redan hus.
 

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Ryckning

En fundering, ni som är med i 1400 org, har det aldrig diskuterats något om problemet där? (Har kollat lite där men hur mycket är det o gå igenom).
Annars finns det en annan intresant grej IgniJet lite dyrare än PC3 men med lite mer inställningar tex tändning.
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
En fundering, ni som är med i 1400 org, har det aldrig diskuterats något om problemet där? (Har kollat lite där men hur mycket är det o gå igenom).
Annars finns det en annan intresant grej IgniJet lite dyrare än PC3 men med lite mer inställningar tex tändning.

Nja kanske inte på forumet men jag dryftade problemet med Paul Watson som bänkade min hoj i London :Bugar (han har bänkat en hel del hojar även en hel del GSX1400 allt från standard till kompressor matade:banana).
O det finns ett litet problem med ecu'n med så kallade störningar som blir värre när man trimmar typ kompressor ,då förstärks detta beteende o nu när jag provat att logga hojen på landsväg så ser jag en del ryckningar i loggen som jag får ut.
Har provat att ändra bränsle mängden på pc3'an o då kan man mildra effekten av ryckningarna men det är svårt att helt ta väck dom:gnissla.

/Maveric
 

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
Nja kanske inte på forumet men jag dryftade problemet med Paul Watson som bänkade min hoj i London :Bugar (han har bänkat en hel del hojar även en hel del GSX1400 allt från standard till kompressor matade:banana).
O det finns ett litet problem med ecu'n med så kallade störningar som blir värre när man trimmar typ kompressor ,då förstärks detta beteende o nu när jag provat att logga hojen på landsväg så ser jag en del ryckningar i loggen som jag får ut.
Har provat att ändra bränsle mängden på pc3'an o då kan man mildra effekten av ryckningarna men det är svårt att helt ta väck dom:gnissla.

/Maveric

I tråden från 1400 org pratar man om att kopplingen och sidostället
skulle orsaka dessa ryckningar, hur kopplingen skulle påverka ryckningarna förstår jag inte, att sidostödet kan göra det via svitchen som känner av om stället är nere eller uppe kanske jag kan köpa, men varför då bara på låga varv, eller också är det min dåliga Engelska som gör att jag översätter fel

Vad det gäller ECUn
Skall man i så fall tolka det som ett fabrikationsfel på ecu som våra cyklar har varit behäftigade med från början, verkar ju dessutom inte vara någon skillnad på vilken årsmodell det gäller, utan ryckningarna finns ju på alla årsmodeller, lite svårt att tro att dom som köpte cykel ny (vilket jag inte gjorde) inte reklamerat detta som ett rent fel, det hade jag i alla fall gjort om jag köpt cykel ny, eller är det så att felet med ecun kommer efter några år, i så fall borde ju det vara den man byter ut (hemska tanke pengamässigt) faktum kvarstår ju att det finns cyklar som inte går ojämnt på låga varv, jag har själv kört en K5 som inte gör det, vore också intressant att veta hur många av medlemarna här på forumet som inte har detta fenomen, synd på en så suverän cykel i övrigt med det här problemet.
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
I tråden från 1400 org pratar man om att kopplingen och sidostället
skulle orsaka dessa ryckningar, hur kopplingen skulle påverka ryckningarna förstår jag inte, att sidostödet kan göra det via svitchen som känner av om stället är nere eller uppe kanske jag kan köpa, men varför då bara på låga varv, eller också är det min dåliga Engelska som gör att jag översätter fel

Vad det gäller ECUn
Skall man i så fall tolka det som ett fabrikationsfel på ecu som våra cyklar har varit behäftigade med från början, verkar ju dessutom inte vara någon skillnad på vilken årsmodell det gäller, utan ryckningarna finns ju på alla årsmodeller, lite svårt att tro att dom som köpte cykel ny (vilket jag inte gjorde) inte reklamerat detta som ett rent fel, det hade jag i alla fall gjort om jag köpt cykel ny, eller är det så att felet med ecun kommer efter några år, i så fall borde ju det vara den man byter ut (hemska tanke pengamässigt) faktum kvarstår ju att det finns cyklar som inte går ojämnt på låga varv, jag har själv kört en K5 som inte gör det, vore också intressant att veta hur många av medlemarna här på forumet som inte har detta fenomen, synd på en så suverän cykel i övrigt med det här problemet.

Hej !

Vad det gäller ecu'n så på en helt orginal hoj ska dessa sk störningar inte märkas normalt däremot om man börjar trimma rejält kan dom bli mer påtagliga.
vet att Paul hade rejäla problem med sin och två andra hojar som dom kompressormatade :banana vet att bara en av dom fick någolunda ordning på sin dock inte Paul (han la mer tid på sin turboladdade busa istället :Bugar).

Men på dom flesta hojar märks det inte dock finns ryck problemet på en hel del min 07:a oxå mest vid cirka 3000varv o svag gaspådrag.
Provade att ändra på blandningen o då går det att minimera det en hel del dock inte helt.

Bifogar en bild på nämda varvtals område innan jag magrade ut den .

En sak som kan påverka om hojen är ryckig precis över tomgång är om trottel positions sensor'n inte är korrekt justerad, är värt att kontrollera:).

Apropå Kopplings sensorn så vad jag har hört så kan den påverka gången om kontakten inte bryter när man släpper ut kopplingen utan har den sluten hela tiden, så om man tillfälligt behöver förbikoppla sensorn ska man ta bort bygeln innan man kör iväg :tummenupp .
/Maveric
 

Bifogat

  • logg.JPG
    logg.JPG
    137.4 KB · Visningar: 77

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04
Hej !

Vad det gäller ecu'n så på en helt orginal hoj ska dessa sk störningar inte märkas normalt däremot om man börjar trimma rejält kan dom bli mer påtagliga.
vet att Paul hade rejäla problem med sin och två andra hojar som dom kompressormatade :banana vet att bara en av dom fick någolunda ordning på sin dock inte Paul (han la mer tid på sin turboladdade busa istället :Bugar).

Men på dom flesta hojar märks det inte dock finns ryck problemet på en hel del min 07:a oxå mest vid cirka 3000varv o svag gaspådrag.
Provade att ändra på blandningen o då går det att minimera det en hel del dock inte helt.

Bifogar en bild på nämda varvtals område innan jag magrade ut den .

En sak som kan påverka om hojen är ryckig precis över tomgång är om trottel positions sensor'n inte är korrekt justerad, är värt att kontrollera:).

Apropå Kopplings sensorn så vad jag har hört så kan den påverka gången om kontakten inte bryter när man släpper ut kopplingen utan har den sluten hela tiden, så om man tillfälligt behöver förbikoppla sensorn ska man ta bort bygeln innan man kör iväg :tummenupp .
/Maveric

Skulle varit intressant att se bild på hur insprutningskurvan (blandningen) ser ut då man minimerat problemet, i jämförelse med hur kurvan ser ut på en rejält ryckig cykel utan just, i övrigt trodde jag faktiskt den fick för mycket bränsle i stället för för lite.
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
I tråden från 1400 org pratar man om att kopplingen och sidostället
skulle orsaka dessa ryckningar, hur kopplingen skulle påverka ryckningarna förstår jag inte, att sidostödet kan göra det via svitchen som känner av om stället är nere eller uppe kanske jag kan köpa, men varför då bara på låga varv, eller också är det min dåliga Engelska som gör att jag översätter fel

Vad det gäller ECUn
Skall man i så fall tolka det som ett fabrikationsfel på ecu som våra cyklar har varit behäftigade med från början, verkar ju dessutom inte vara någon skillnad på vilken årsmodell det gäller, utan ryckningarna finns ju på alla årsmodeller, lite svårt att tro att dom som köpte cykel ny (vilket jag inte gjorde) inte reklamerat detta som ett rent fel, det hade jag i alla fall gjort om jag köpt cykel ny, eller är det så att felet med ecun kommer efter några år, i så fall borde ju det vara den man byter ut (hemska tanke pengamässigt) faktum kvarstår ju att det finns cyklar som inte går ojämnt på låga varv, jag har själv kört en K5 som inte gör det, vore också intressant att veta hur många av medlemarna här på forumet som inte har detta fenomen, synd på en så suverän cykel i övrigt med det här problemet.


En annan liknande tråd på GSX.ORG :va:gnissla

http://www.gsx1400.org/gsx1400_board/index.php?/topic/42376-engine-stops-on-low-revs/
 

Gigator

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki GSX1400 04

Hej Jodix!
i den tråden verkar han mer prata om hans cykel dör på tomgång
iof så verkar ju det som cyklar som är väldigt ryckiga även har detta fenomen, men tror att det ändå är mindre vanligt. (jag med min dåliga Engelska undrar vad "tickover" betyder)
ser att han fått det vanliga tipset med injektorcleaner samt att justera
spelet på gaswiren och returen, vad det nu skulle ha för betydelse att spelet är stort på wiren om det finns riktig tomgång i lägsta läget på wiren, vad det gäller nijektorrengöring har jag provat och fler med mig, kanske hjälpt någon, men det jag kunnat läsa mig till är det fler det inte hjälpt.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
154hk 154Nm

Bänkoperatören sa att det var lägre än normalt pga temp och luftfuktighet. Borde vara något högre... detta i samma "snålbänk" som jag kört tidigare. Andra bänkar ger som regel ca 8-10hk mer men det spelar ju mindre roll.

Är nöjd!
 

Bifogat

  • 1550_kurva_small_webcams.jpg
    1550_kurva_small_webcams.jpg
    90 KB · Visningar: 95
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top