GSX 1400-tråden

Ja tanken kom sej som sagt av att jag trodde att 1400kubikaren var baserad på GSX-R spisen, men eftersom så inte är fallet så blir ju förutsättningarna anorlunda förstås.Har varit lite sugen på en Bandit 1200 också, och dom spisarna ska väll topp/kamar och förgasarbrygga från GSX-R passa om jag fattat rätt?Fast sen när jag råkade se en GSX 1400 så blev jag heltänd på den, såg ju mycket brutalare ut än Banditen!
Men nu har jag ju råkat sätt Yamaha XJR 1300 också, så nu blir ju beslutsångesten ändå större...haha Kanse är som att svära i kyrkan att fråga om en sån i denhär tråden, men hur tycker ni att en sån står sej mot en GSX?Har läst tråden om det, men vill gärna höra eran åsikt i ämnet.Det jag har lyckats googla mej till så värkar det vara lättare/billigare att få ut mera pulver ur XJR:en än GSX:en?Jag är helt grön på motorcycklar och har bara hålit på med trimmade jänkare förut, men har börgat inse att det blir mera åka för mindre pengar med MC...Tycker att nakna retrohojjar är mycket ballare och snyggare än sporthojjar, desutom tror jag att det är en bra livsförsäkring att den är kåplös, man kan ju inte gärna åka allt för fort några längre sträckor.
Just nu har jag en liten kåplös Kawazaki Ninja som jag köpte billigt av en kompis som får duga att övningsköra på, så det är väll till nästa sommar det är intresant med nått bättre.

Då får man köpa kåpa?
 

Bifogat

  • Imag0014.jpg
    Imag0014.jpg
    224.9 KB · Visningar: 115
Ja tanken kom sej som sagt av att jag trodde att 1400kubikaren var baserad på GSX-R spisen, men eftersom så inte är fallet så blir ju förutsättningarna anorlunda förstås.Har varit lite sugen på en Bandit 1200 också, och dom spisarna ska väll topp/kamar och förgasarbrygga från GSX-R passa om jag fattat rätt?Fast sen när jag råkade se en GSX 1400 så blev jag heltänd på den, såg ju mycket brutalare ut än Banditen!
Men nu har jag ju råkat sätt Yamaha XJR 1300 också, så nu blir ju beslutsångesten ändå större...haha Kanse är som att svära i kyrkan att fråga om en sån i denhär tråden, men hur tycker ni att en sån står sej mot en GSX?Har läst tråden om det, men vill gärna höra eran åsikt i ämnet.Det jag har lyckats googla mej till så värkar det vara lättare/billigare att få ut mera pulver ur XJR:en än GSX:en?Jag är helt grön på motorcycklar och har bara hålit på med trimmade jänkare förut, men har börgat inse att det blir mera åka för mindre pengar med MC...Tycker att nakna retrohojjar är mycket ballare och snyggare än sporthojjar, desutom tror jag att det är en bra livsförsäkring att den är kåplös, man kan ju inte gärna åka allt för fort några längre sträckor.
Just nu har jag en liten kåplös Kawazaki Ninja som jag köpte billigt av en kompis som får duga att övningsköra på, så det är väll till nästa sommar det är intresant med nått bättre.


Apropå xjr1300 jag var helt inne på att handla en sån till o med provkört en 4-5 gånger oxå:näsblod
Sen provade jag gsx1400'an holy f**k vilken skillnad vridet jag säger vridet hmmmm:yoparty:yoparty Bromsarna o sittställningen:D, blev frälst med en gång :D.
Tog bara 2mån sen hade jag handlat besten:Bugar.
Utseende mässigt gillade jag gsx'n redan när jag såg den -02 men var inte läge då att handla (kidsen).
Apropå kåpa så hade jag nog samma ide ang. livhanken:rolleyes:.
Om du velar provkör både en xjr o en gsx så känner du själv vilken som passar dig bäst:).



/Maveric
 
Apropå xjr1300 jag var helt inne på att handla en sån till o med provkört en 4-5 gånger oxå:näsblod
Sen provade jag gsx1400'an holy f**k vilken skillnad vridet jag säger vridet hmmmm:yoparty:yoparty Bromsarna o sittställningen:D, blev frälst med en gång :D.
Tog bara 2mån sen hade jag handlat besten:Bugar.
Utseende mässigt gillade jag gsx'n redan när jag såg den -02 men var inte läge då att handla (kidsen).
Apropå kåpa så hade jag nog samma ide ang. livhanken:rolleyes:.
Om du velar provkör både en xjr o en gsx så känner du själv vilken som passar dig bäst:).



/Maveric

Instämmer till 100%
 
Apropå xjr1300 jag var helt inne på att handla en sån till o med provkört en 4-5 gånger oxå:näsblod
Sen provade jag gsx1400'an holy f**k vilken skillnad vridet jag säger vridet hmmmm:yoparty:yoparty Bromsarna o sittställningen:D, blev frälst med en gång :D.
Tog bara 2mån sen hade jag handlat besten:Bugar.
Utseende mässigt gillade jag gsx'n redan när jag såg den -02 men var inte läge då att handla (kidsen).
Apropå kåpa så hade jag nog samma ide ang. livhanken:rolleyes:.
Om du velar provkör både en xjr o en gsx så känner du själv vilken som passar dig bäst:).



/Maveric

Jag får göra det (provköra båda altså).Hittade föresten en XJR på blocket som är helt i min smak.Lite dyr kanse, men förjävla ball!
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_xjr_1300_sp_20622705.htm?ca=10&w=3
Men jag får väll vänta tills jag har körkortet kanse...:rolleyes:
 
Klåparen Jonas har varit i farten igen... Kollade ventilerna och gjorde rent bränslefiltret. Monterade samman allt och nu vill den inte starta. FI lampan blinkar och displayen visar FI. Plockade av tanken för att kolla så att alla slangarna satt där de skulle och de verkade ok. MEN när jag plockade av bränsleslangen så var där ett väldigt högt tryck i den.
Sen släckte jag i garaget och tog kväll.

Vad ska jag kolla efter imorgon, något tips?
 
Kom på de själv, hjärnan behöver bara gå igenom allt så poppar de till.

Kontakterna till tändspolarna...
 
Monterade Givi topp och sid väskor idag! F.. det blir inte så mycket till race loock, men vad göra om man ska på semester! Va i dalarna i helgen 97 mil på 2 dagar, det kändes i häcken kan jag medela. Nu är bara fråga. Norr eller söder ut, vi får se vad vädret lovar...
Någon som vet någon tråd här på SH med bra väg val, gärna så man bara kan "plugga" in i Garmin...?
 
Gsx 1400 med lite PULVER!!!....

Tjena Boys!
Ville bara dela med mig lite info om kanske sveriges hårigaste sugtrimmade Gsx 1400....

Jag fick låna hojen ett dygn, grymt imponerande drag! 194hk på hjulet och strax över 180nm i VRID!.....Vart grymt sugen på att köpa den!

Hojen är mappad med E85 så det luktade som värsta spritfabriken när monstret ståg och "rullade" på tomgången...
 

Bifogat

  • IMG_1742.JPG
    IMG_1742.JPG
    90.4 KB · Visningar: 181
  • IMG_1743.JPG
    IMG_1743.JPG
    90.7 KB · Visningar: 133
  • IMG_1741.JPG
    IMG_1741.JPG
    97.9 KB · Visningar: 216
  • Svenssons 1400.jpg
    Svenssons 1400.jpg
    84.8 KB · Visningar: 130
Tjena Boys!
Ville bara dela med mig lite info om kanske sveriges hårigaste sugtrimmade Gsx 1400....

Jag fick låna hojen ett dygn, grymt imponerande drag! 194hk på hjulet och strax över 180nm i VRID!.....Vart grymt sugen på att köpa den!

Hojen är mappad med E85 så det luktade som värsta spritfabriken när monstret ståg och "rullade" på tomgången...

Såg väldans trevlig ut!
Det finns massor att ta av i en GSX.
Problemet är de yttepyttiga ventilerna samt begränsningen om man skall fortsätta att använda sprut och original spjällhus.
På denna ser det ut som att det sitter förgasare vilket inte alls är ovanligt i tex Japan. Förlängd sving är också ballt. Ser dock inte om den är bultad eller svetsad.
Själv var jag och kollade på en ny Busa idag.... men jag vet inte om jag kan skiljas från min GSX. Och tydligen kan man plocka ur mer pulver ur den om man nu vill det. :yoparty
Borde teoretiskt kunna komma upp i 155-160hk med kamaxelbyte.
 
Här får ni specen på motorn om det är intressant:

* Gasportade 1700cc kolvar
* moddad koppling
* Carrillo stakar
* Hayabusa insprutning med moddade insugsrör ifrån 750R
* PC3
* Topp med standard ventiler
* Web kammar (tror jag)
* Egentillverkat steppat 2.5" grenrör med en HD propipe megafon
* Mappad med E85
 
Peter svensson heter han som äger och har byggt hojen, Han är även ägaren/mekanikern på Alviks mc service (Suzuki handlare).

Jag kommer inte riktigt ihåg vad han har som bästa ET jag tror att det var en mitten nia,Han körde i supergas bike klassen i fjol. Han hade lite problem med det kraftiga vridet.
Hojen ville gärna sticka upp i skyn om han laddade på i starten,gick inte att varva mer en 3500 annars stog hojen rätt upp!!...

I år så har han klassat upp sig till Pro street bike sedan han köpte Fredrik Fredlunds snabba 1100R.

Så nu är hans 1700cc hoj till salu för 100 000kr för den som är intresserad.
Tyvärr så har jag inte dom pengarna nu, annars har jag köpt den!
 
1700cc betyder rimligtvis strokervev!
Coolt!
1620cc har Australiensarna fått upp den till med bara borr men då är det lövtunna stålfoder.
100000kr för en GSX av den kalibern är billigt!
 
Det är faktiskt bara borrat, så foderna syns lite grann mellan kylflänsarna.
100000kr kan tyckas vara mycket pengar, men ska man köpa en 1400:a och sen sätta igång och trimma till dom där hästarna, då passerar man 100000kr ganska lätt!

Bara Carillo stakarna kostar 20032kr på Motospeed!!!....
 
Se där ja helgen räddad:).
Nåt du undrar så hör gärna av dig:tummenupp.



/Maveric

Hur visste du! tre, 3 mm nitar på plats efter ett litet h.....e, pga av nitarna inte ville gå av, eller att brickorna inte låg tillräckligt bak mot fölängaren, den fjärde på gång!
lite knepigt med rund övergång, man vill ju ha de så tajt som möjligt utan att den ligger för nära däcket.
 
Hur visste du! tre, 3 mm nitar på plats efter ett litet h.....e, pga av nitarna inte ville gå av, eller att brickorna inte låg tillräckligt bak mot fölängaren, den fjärde på gång!
lite knepigt med rund övergång, man vill ju ha de så tajt som möjligt utan att den ligger för nära däcket.


Ska man vara fin får man lida pin :D.
Skämt åtsido är bara till att vara envis så blir det bra :tummenupp o sen belöna sig själv med en kall... ja du vet:rolleyes::yoparty.


/Maveric
 
Ok! tar dig på orden, så får de bli till kvälla:gnissla:Bugar:banana
 

Bifogat

  • Imag0001.jpg
    Imag0001.jpg
    214.6 KB · Visningar: 86
  • Imag0004.jpg
    Imag0004.jpg
    227.3 KB · Visningar: 74
  • Imag0007.jpg
    Imag0007.jpg
    210.1 KB · Visningar: 77
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top