GSX 1400-tråden

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hoj. Har varit ner till dalarna en sväng i helgen, där nere köpte jag ett crossstyre av aluminium. När jag sen skulle fara hem så va det mycke vibrationer i styret, någon som har nått tips hur man får bort dom. Sen blev det lite trångt i ändarna så handtagen sticker ut ca: 1 cm utanför styret, funderar på att gänga i styret o sätta en distans som når ut till handtagsändarna och sen borra hål i distanserna och dit med ändpluggarna. Har nån något bra tips på detta så dela gärna med er. Och sen vänster handtag..... hur ska man få fast det riktigt?? Tack på förhand.

Lingen

Styrändspluggarna är viktiga.
På mina alustyren har jag satt dit original! En försänkt skruv, en mutter och en bit 6mm bränsleslang (den är 13mm utvändigt).
Sen så brukar jag använda hårspray för att fästa handtagsgummin. Funkar kanonbra och finns alltid hemma. Sist så kom frugan på mig och frågade om jag fjollat till mig ute i garaget eller vad var det frågan om.
Har dock monterat värmehandtag, Oxford HotGrips, som liksom är "hylsor" och då fick jag banka dit det vänstra och det högra fick limmas fast på gasrullen (efter att anti slip ribborna Dremlats bort) med medföljande superlim.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur är den här hojen som uppkörningshoj?
Jag har faktiskt testkört den på både högfarts- och lågfartsbanorna.

På lågfartsbanorna känns den lite otymplig men det finns helt klart sämre hojar. Den är bättre där än t.ex. sporthojar och glidare.

Högfartsbanorna, tja, det går ju. Men det blir lite brottningsmatch.

Slutsats: det finns helt klart sämre hojar att köra upp på, och bättre. Är man t.ex. van en Z1000 så riskerar man att den känns stor och otymplig.
 

lingen

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Stugun
Hoj
GSX 1400
Jo, en bit bränsleslang o en mutter.... får inte riktigt ihop det. Kan du specifisera lite tack :rolleyes:



Styrändspluggarna är viktiga.
På mina alustyren har jag satt dit original! En försänkt skruv, en mutter och en bit 6mm bränsleslang (den är 13mm utvändigt).
Sen så brukar jag använda hårspray för att fästa handtagsgummin. Funkar kanonbra och finns alltid hemma. Sist så kom frugan på mig och frågade om jag fjollat till mig ute i garaget eller vad var det frågan om.
Har dock monterat värmehandtag, Oxford HotGrips, som liksom är "hylsor" och då fick jag banka dit det vänstra och det högra fick limmas fast på gasrullen (efter att anti slip ribborna Dremlats bort) med medföljande superlim.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jo, en bit bränsleslang o en mutter.... får inte riktigt ihop det. Kan du specifisera lite tack :rolleyes:

Är dålig på att förklara så jag tog lös den och tog lite bilder istället.
Notera att muttern bara går på några få gängor. På så vis hamnar det i "spänn" och muttern snurrar inte då man skruvar på skruven.
 

Bifogat

  • barend1.jpg
    barend1.jpg
    31.9 KB · Visningar: 62
  • barend2.jpg
    barend2.jpg
    29.1 KB · Visningar: 55
  • barend3.jpg
    barend3.jpg
    26.9 KB · Visningar: 60
  • barend4.jpg
    barend4.jpg
    27 KB · Visningar: 57
  • barend5.jpg
    barend5.jpg
    17.5 KB · Visningar: 62

lingen

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Stugun
Hoj
GSX 1400
Ok. Då är jag med på noterna, ska fixa med det imorrn o kolla om jag får till det. Tack för tipset. MVH Lingen :yoparty


Är dålig på att förklara så jag tog lös den och tog lite bilder istället.
Notera att muttern bara går på några få gängor. På så vis hamnar det i "spänn" och muttern snurrar inte då man skruvar på skruven.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Det var ett tag sedan någon skrev i denna tråd.
Jag har lagt tillbalka mina Michelin Pilot Road då Michelin bestämt sig för att återkalla mitt Michelin Pilot Power 2ct framdäck. Inget fanns att byta till så det var ju tur att man hade en sjysst begad omgång.
Och jösses vilken skillnad på hojen!
Med Michelin Pilot Road känns den smidig som en ångvält jämfört med Power 2CT.
Slitstyrka har sitt pris.:näsblod

Blir inget annat än "racedäck" på den hojen mer. Det kostar mer men det är det banne mig värt!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har Avon Azaro bak på min och det är nog det sista Avon jag någonsin kommer att köpa. Det är slitstarkt till tusen, men våtgreppet är nästintill obefintligt. :huvet
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Har hört att det går att få till känslan på bromsfronten en del med spunna slangar.

Så jag har beställt röda slangar med svarta banjosar av fabrikatat HEL ifrån Storbritannien.
Tre framslangar, en kopplingsslang och en bakbromsslang för £100 (ca 1410kr) inklusive frakt.
Dröjer ett tag innan jag får dem då jag valt lite "konstiga" färger.
 
Last edited:

Suzuki TL1000R

WWJD- What Would Jesus Do?
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
[Äin kåmma fewra leyters bleau auk woeet Seuwseuwkee gee äss äxx]
Tankskydd och väska.

Hejsan. Var ett tag sen man besökte denna tråden.
Tänkte höra om någon har ett heltäckande tankskydd och en tillhörande väska till salu. Blå hade varit fint =)
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hejsan. Var ett tag sen man besökte denna tråden.
Tänkte höra om någon har ett heltäckande tankskydd och en tillhörande väska till salu. Blå hade varit fint =)

Det är en Bagster du är ute efter då... tyvärr sprudlar det inte av begagnade tillbehör till GSX i sverige.
Mitt tips är ebay.co.uk och ebay.de
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har hört att det går att få till känslan på bromsfronten en del med spunna slangar.

Så jag har beställt röda slangar med svarta banjosar av fabrikatat HEL ifrån Storbritannien.
Tre framslangar, en kopplingsslang och en bakbromsslang för £100 (ca 1410kr) inklusive frakt.
Dröjer ett tag innan jag får dem då jag valt lite "konstiga" färger.
Stålomspunna slangar är stabilare så att man inte riskerar att slangen flexar när man bromsar. Det stålomspunna håller ihop den. Det känns alltså en aning mindre svampigt.

Ska man inte ha udda färger så brukar det billigaste alternativet vara att kolla med någon hydraulikfirma. En del av dem pressar stålomspunna bromsslangar till humana priser. :tummenupp
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Stålomspunna slangar är stabilare så att man inte riskerar att slangen flexar när man bromsar. Det stålomspunna håller ihop den. Det känns alltså en aning mindre svampigt.

Ska man inte ha udda färger så brukar det billigaste alternativet vara att kolla med någon hydraulikfirma. En del av dem pressar stålomspunna bromsslangar till humana priser. :tummenupp

Visst är det så... men för 1400kr får man ändå bara framslangar här i Svea rike!
Och skall man ha med rostfria banjos blir det ÄNNU dyrare.
Dröjer några veckor att få dem men mina nuvarande slangar funkar säkert så länge. :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Visst är det så... men för 1400kr får man ändå bara framslangar här i Svea rike!
Och skall man ha med rostfria banjos blir det ÄNNU dyrare.
Dröjer några veckor att få dem men mina nuvarande slangar funkar säkert så länge. :)
Det som gör det dyrt på en GSX1400 är nog mest att det är tre slangar fram och att man gärna även vill ha en stålomspunnen kopplingsslang när man ändå är i farten. Skulle man ha en hoj som har bara en skiva fram och vanlig kopplingswire så blir det ju en aning billigare.

Du får se det lite positivt: det behövs iaf inga små slangbitar för att knyta ihop frambromsen med anti-dive eller något annat liknande otyg. :tummenupp
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Vad har hänt med alla mina inlägg i denna tråd?

Jag ser inte mina egna inlägg!? Har fler råkat ut för detta i trådar de startat?
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad har hänt med alla mina inlägg i denna tråd?

Jag ser inte mina egna inlägg!? Har fler råkat ut för detta i trådar de startat?
Hela Sporthoj.com är mer eller mindre uppochner just nu. Inlägg sorteras en fel ordning och så vidare.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
nybliven gsx 1400 ägare

Hej alla

Har precis köpt en så gott som ny k7:a hade endast gått 121 mil innan jag körde hem den (lägg till 44mil):tummenupp .
Har varit sugen på denna modellen sen jag såg den -02 och nu blev suget för stort:D .
Efter att jag har haft den en vecka så har mina funderingar på att det enda jag vill ändra på (utöver att jag jag kortade bakskärmen) är den enorma ljuddämparen och då undrar jag vilken dämpare passar bäst o behöver man mappa om den ?

Mvh maveric
 

lusch

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Motala
Hoj
Suzuki GSX 1400 K5
Hej alla
Det är dags för mig att köpa nytt bakdäck. Vad har ni för erfarenheter? Vad är bästa däcket för "vår" hoj?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR

Efter att jag har haft den en vecka så har mina funderingar på att det enda jag vill ändra på (utöver att jag jag kortade bakskärmen) är den enorma ljuddämparen och då undrar jag vilken dämpare passar bäst o behöver man mappa om den ?

Grattis till hojköpet!
För bara ett slipon måste man inte mappa om den.
Men den går bättre om du gör det... vilket svar då... både ja och nej.:tungan

Hej alla
Det är dags för mig att köpa nytt bakdäck. Vad har ni för erfarenheter? Vad är bästa däcket för "vår" hoj?

Jag skulle köpa Michelin Pilot Road 2 pga slitstyrkan, våtegenskaper samt att själva profilen gör att det blir mer lättsvängt.
Har kört med Michelin Pilot Power 2ct på min och den blev helt underbar!
Dessvärre återkallade Michelin framdäcket så jag lade tillbaka min gamla Pilot Road (inte road 2) och jisses vad trögstyrt det blev.
Pilot Road 2 skall ha liknande profil som på Pilot Power 2ct vilket låter bra med tanke på slitstyrkan och hanterbarheten.
Säljer mitt 2ct och köper nya road 2 då mitt road är slut.:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top