GSX 1100e refresh

sikalfex 291 kan inte rekomenderas att limma med, som tätningsmassa är den säkert OK men inte som lim.

Så det blev till att plasta ihop sitsen och även cutsen som kapades, så nu sitter det som berget!
Innan jag limmar på skummet så ska jag finlira lite.
IMG_0246.jpgIMG_0247.jpgIMG_0248.jpgIMG_0249.jpg
Ihopplockat men inget fastskruvat därför ser det lite skevt ut
IMG_0250.jpg
 
jahapp här har det inte hänt mycket under sommaren mer änn att ramen står färdig för pulverlack. Men shit vad svårt det ska vara att bestämma sig för färg!
Jag har kladdat lite i PS på en idee som hela tiden har plågat mig men frågan är om det blir för mycket
suz.jpg
tanken är att köra Ral2009 på ramen notera att den oranga som jag kladdat på bilden är inte RAL2009, tank och kåpor ska vara i typ denna blå
Base_Metallic_Blue_Custom_paint.jpg
och orange metallic i samma mörka nyans. Suzuki text i vit och fälgarna antingen vita eller samma färg som ramen.
 
Mmm håller med Katanapilot, kör lite klassiska Sukkafärger! :tummenupp
 
:gnissla Nej å jag som hade precis släppt dessa tankar, jag har funderat mycket på vad man kan göra så att inte baken sticker ut så mycket. Men jag hade tänkt att låta den vara, men nu börjar tankarna gå igen!

Jag gillar inte riktigt ditt förslag, jag vill inte ha en streetfighter. jag gillar baken men har funderat på att korta sitsen typ 10 cm och dra in baken istället. det är nog ganska enkelt, då skulle det se ut typ så här.
View attachment 385841

Din lösning funkar riktigt bra, det blir liksom originalstuk fast en liten diskret twist. Men jag måste verkligen rösta starkt emot kawa-arnolds förslag. Inget illa ment, men grundidén med en muskelhoj med originalstuk och motor samt bättre chassi är fasen så fet i sig sälv så man behöver inte börja pilla med en massa runtikringgrejer sådär. Bara min personliga åsikt :)

Skitcoolt bygge by the way, ska följas som fan! Keep it up! :tummenupp
 
Last edited:
Äntligen är ramen, motorfästen, svingen och fälgarna pulverlackerade!! :banana:banana
bild 9.jpgbild 10.jpgbild 3.jpgbild 6.jpgbild 7.jpgbild 8.jpg
Jag passade på att pulverlacka styret som satt på, men det kommer nog inte att användas.
Så nu kan man äntligen börja montera, efter en heldel funderande så blir det nu till att demontera toppen för portning och lite större ventiler. så detta blir väl helgens aktivitet!
 
Last edited:
Snyggt som fan Lilja !

Inga "bubblor" på fälgarna ? Pulverlack på alu brukar fälla ut lite gaser o skit, fick några på mina.

Ones you go black...there is no turning back :D
 
Snyggt som fan Lilja !

Inga "bubblor" på fälgarna ? Pulverlack på alu brukar fälla ut lite gaser o skit, fick några på mina.

Ones you go black...there is no turning back :D

Nej inga luftblåsor, det blev helt perfekt resultat! jag tror att dom körde värme behandling före, man ska iallfall göra det när det är gjutämne för att öppna upp innesluten luft.

ja nu går tankarna i att gå al in på svart, får se var det slutar!
 
Jävligt fränt bygge alltså:yoparty

//Panos

Tack ska du ha :)

Då fick man av toppen, inga större överaskningar som tur är:tummenup. Kamsidan ser fint ut men förbränningsrummen var inte lika snygga, rätt så rejält tjockt sotlager på allt. Funderar på om jag har oljeläckage in i förbränningsrummen, inte mycket men. ventilerna ska ut sen blir det portning, större ventiler och nya ventilskaftstätningar så får man hoppas att det löser oljeläckaget. Detta har jag inte tänkt att göra själv utan överlämnar det till proffsen!
Man är ju sugen på att borra upp cylindrarna också och in med nya kolvar, men det känns som att projektet spårar ur dåom det nu inte redan har gjort det.
Här kommer några bilder från demontaget.
bild 2.jpg
bild 3.jpg
bild 4.jpg
 
Grymt !

Jag borrade upp min med 100 cc...men portade ej toppen. Gick på ca 5000 kr för klovar + borrning.
Vad går du ge för att prota ?
 
Är så sugen på GSX nu alltså:yoparty
Får jag bara min xr såld eller kan byta med en gammal gsx så :tummenupp
 
Grymt !

Jag borrade upp min med 100 cc...men portade ej toppen. Gick på ca 5000 kr för klovar + borrning.
Vad går du ge för att prota ?

Jag vet inte vad det kommer att gå på, det är en vän som jag hoppas kan hjälpa till med det!

Är så sugen på GSX nu alltså:yoparty
Får jag bara min xr såld eller kan byta med en gammal gsx så :tummenupp
Det är bara att slå till :yoparty

Vid en närmare titt på kolvarna så var det lite slagmärken på treans kolv, även repor i cylinderväggen :huvet
troligen nått skit som åkt in i förbränningsrummet!
Så nu kanske det blir till att passa på och borra upp också.
IMG_0597[1].jpg
IMG_0599[1].jpg
IMG_0600[1].jpg

Nu blir det lite enklare att få in i ramen :)
IMG_0602[1].jpg
 
Blir en jäkligt schysst hoj som du jobbar på ska bli intressant att följa.
Jag själv går just nu igenom min egen 1100e 1982 och tänkte höra om du har tips på något bra rengöringsmedel för att få bort sot/gegg från kolvar och motorn i övrigt. Jag har kört avfettning/motortvätt och borstat men det tar ju för fan en evighet att få loss skiten. Cyllen ställde jag i en hink med avfettning/motortvätt blandning några timmar och den 30-åriga skiten börjar släppa lite granna.:yoparty
 
Är svingen kortare än org?Sen kortare framgaffel och annat offset...
 
Blir en jäkligt schysst hoj som du jobbar på ska bli intressant att följa.
Jag själv går just nu igenom min egen 1100e 1982 och tänkte höra om du har tips på något bra rengöringsmedel för att få bort sot/gegg från kolvar och motorn i övrigt. Jag har kört avfettning/motortvätt och borstat men det tar ju för fan en evighet att få loss skiten. Cyllen ställde jag i en hink med avfettning/motortvätt blandning några timmar och den 30-åriga skiten börjar släppa lite granna.:yoparty


Tack! kolvarna tvättade jag med enbart gamal hederlig bensin, löstes upp fint. förbränningsrummen hälde jag lite bensin i och körde med en roterande zink borste. det funkade för mig.
Utvändigt körde jag riktigt varmt vatten, avfettning. löste upp en tablett maskindiskmedel i en hink med varmt vatten som jag använde för att skrubba med borste och svamp.
Maskindiskmedel är jäkligt effektivt!




Är svingen kortare än org?Sen kortare framgaffel och annat offset...

Svingen är lika lång som orginal, framgaffeln är kortare. har inte kunnat mäta försprång och gaffelvinkel då jag itne haft motorn i med den nya framgaffeln. jag känner mig rätt säker på att det inte ska bli något problem.
 
Jag får väll slänga upp en bild också på skapelsen nu när vevade liv i tråden!
bild 1.jpg
bild 2.jpg
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top