För ett par veckor sedan hade jag loss förgasarna en gång till och rengjorde efter konstens alla regler.
Monterade tillbaks och startade och den gick!
Har varit ut några vändor på ett par km och den går jämt och fint så den sista rengöringen gjorde nog susen.
Men…
Det faktum att jag plockat av tanken så många gånger och i detta moment gjorde att packningen gett sig och idag kom renoveringskitet så jag har renoverat kranen och den blev tät.
Men det visade sig att bränsle tar sig ut någon annan stans också. Det är här gissningarna börjar för jag har inte systematiskt hunnit felsöka detta än.
Förgasarbryggan blir blöt närmast motorn, den lutar ju mot motorn så det kanske inte är så konstigt. På undersidan. Det droppar lite där då och då i en jämn takt. Min första tanke var att packningarna i förgasarna också skulle ha varit bytt, de har ju varit upp några gånger vid det här laget.
Men så lyste jag lite och såg att det på vänster sida sitter en liten gummihatt på en nippel på ovansidan av förgasaren och där verkade det vara lite blött. Plockade av den och det stod ju bensin i den.
Jag har ju haft kranen både på ON och PRI om vartannat och här kommer min egentliga fråga;
Hur fungerar prime-läget? Släpper det ner så mycket bensin att förgasarna till slut flödar? Kan det vara så att anledningen till att jag haft blöta förgasare är att jag kört kranen i prime?
Tusen tack!