GSF600 S -00 som inte startar efter vintern

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
För ett par veckor sedan hade jag loss förgasarna en gång till och rengjorde efter konstens alla regler.

Monterade tillbaks och startade och den gick!

Har varit ut några vändor på ett par km och den går jämt och fint så den sista rengöringen gjorde nog susen.

Men…

Det faktum att jag plockat av tanken så många gånger och i detta moment gjorde att packningen gett sig och idag kom renoveringskitet så jag har renoverat kranen och den blev tät.

Men det visade sig att bränsle tar sig ut någon annan stans också. Det är här gissningarna börjar för jag har inte systematiskt hunnit felsöka detta än.

Förgasarbryggan blir blöt närmast motorn, den lutar ju mot motorn så det kanske inte är så konstigt. På undersidan. Det droppar lite där då och då i en jämn takt. Min första tanke var att packningarna i förgasarna också skulle ha varit bytt, de har ju varit upp några gånger vid det här laget.

Men så lyste jag lite och såg att det på vänster sida sitter en liten gummihatt på en nippel på ovansidan av förgasaren och där verkade det vara lite blött. Plockade av den och det stod ju bensin i den.

Jag har ju haft kranen både på ON och PRI om vartannat och här kommer min egentliga fråga;

Hur fungerar prime-läget? Släpper det ner så mycket bensin att förgasarna till slut flödar? Kan det vara så att anledningen till att jag haft blöta förgasare är att jag kört kranen i prime?

Tusen tack!
Primeläget bypassar endast vakuumventilen. Den ska gå att köra med i prime utan att den flödar över.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om kranens O-ring mot tanken är okej (se upp, rost under tankens lack kan ställa till det!) så kan det vara sliten flottörnål och dess säte eller dess O-ring. Soppslangens anslutning mot kranen är inte "möglig"?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hade detta med en kvinnas GSX600 nyligen. Blev tokig på hur den betedde sig med läckande bränsle ibland och soppan tog sig konstiga vägar. Rev soppakran etc. Köpte till slut en ny soppakran och passade på att byta lite slang. Case closed.
 

Ninetio

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2021
Hoj
GSF600 S
Om kranens O-ring mot tanken är okej (se upp, rost under tankens lack kan ställa till det!) så kan det vara sliten flottörnål och dess säte eller dess O-ring. Soppslangens anslutning mot kranen är inte "möglig"?
Tack! Nålens oring känns ju inte som en omöjlighet då de övriga oringarna och packningarna jag bytt varit ganska torra.
 

Ninetio

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2021
Hoj
GSF600 S
Hade detta med en kvinnas GSX600 nyligen. Blev tokig på hur den betedde sig med läckande bränsle ibland och soppan tog sig konstiga vägar. Rev soppakran etc. Köpte till slut en ny soppakran och passade på att byta lite slang. Case closed.
Tack för info. Jag bytte ju allt i kranen förutom membranet, baserat på filosofin ”if it aint broke, dont fix it” och det enda problemet fram till dess var att kranen läckte vid infästning i tanken. Men då ska jag kanske ta och byta det också. Om det inte åtgärdar problemet beställer jag ett renoveringskit till förgasarna per Anders förslag.

Fortsättning följer….
 

Ninetio

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2021
Hoj
GSF600 S
Jag renoverade kranen och bytte stift och nu går den som en dröm!

STORT tack till all hjälp jag fått i tråden, ingen nämnd ingen glömd!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top