GSF600 S -00 som inte startar efter vintern

För ett par veckor sedan hade jag loss förgasarna en gång till och rengjorde efter konstens alla regler.

Monterade tillbaks och startade och den gick!

Har varit ut några vändor på ett par km och den går jämt och fint så den sista rengöringen gjorde nog susen.

Men…

Det faktum att jag plockat av tanken så många gånger och i detta moment gjorde att packningen gett sig och idag kom renoveringskitet så jag har renoverat kranen och den blev tät.

Men det visade sig att bränsle tar sig ut någon annan stans också. Det är här gissningarna börjar för jag har inte systematiskt hunnit felsöka detta än.

Förgasarbryggan blir blöt närmast motorn, den lutar ju mot motorn så det kanske inte är så konstigt. På undersidan. Det droppar lite där då och då i en jämn takt. Min första tanke var att packningarna i förgasarna också skulle ha varit bytt, de har ju varit upp några gånger vid det här laget.

Men så lyste jag lite och såg att det på vänster sida sitter en liten gummihatt på en nippel på ovansidan av förgasaren och där verkade det vara lite blött. Plockade av den och det stod ju bensin i den.

Jag har ju haft kranen både på ON och PRI om vartannat och här kommer min egentliga fråga;

Hur fungerar prime-läget? Släpper det ner så mycket bensin att förgasarna till slut flödar? Kan det vara så att anledningen till att jag haft blöta förgasare är att jag kört kranen i prime?

Tusen tack!
Primeläget bypassar endast vakuumventilen. Den ska gå att köra med i prime utan att den flödar över.
 
Om kranens O-ring mot tanken är okej (se upp, rost under tankens lack kan ställa till det!) så kan det vara sliten flottörnål och dess säte eller dess O-ring. Soppslangens anslutning mot kranen är inte "möglig"?
 
Hade detta med en kvinnas GSX600 nyligen. Blev tokig på hur den betedde sig med läckande bränsle ibland och soppan tog sig konstiga vägar. Rev soppakran etc. Köpte till slut en ny soppakran och passade på att byta lite slang. Case closed.
 
Om kranens O-ring mot tanken är okej (se upp, rost under tankens lack kan ställa till det!) så kan det vara sliten flottörnål och dess säte eller dess O-ring. Soppslangens anslutning mot kranen är inte "möglig"?
Tack! Nålens oring känns ju inte som en omöjlighet då de övriga oringarna och packningarna jag bytt varit ganska torra.
 
Hade detta med en kvinnas GSX600 nyligen. Blev tokig på hur den betedde sig med läckande bränsle ibland och soppan tog sig konstiga vägar. Rev soppakran etc. Köpte till slut en ny soppakran och passade på att byta lite slang. Case closed.
Tack för info. Jag bytte ju allt i kranen förutom membranet, baserat på filosofin ”if it aint broke, dont fix it” och det enda problemet fram till dess var att kranen läckte vid infästning i tanken. Men då ska jag kanske ta och byta det också. Om det inte åtgärdar problemet beställer jag ett renoveringskit till förgasarna per Anders förslag.

Fortsättning följer….
 
Jag renoverade kranen och bytte stift och nu går den som en dröm!

STORT tack till all hjälp jag fått i tråden, ingen nämnd ingen glömd!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top