GSF600 S -00 som inte startar efter vintern

Ninetio

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2021
Hoj
GSF600 S
Hej,
Har en GSF600 S som stått några år sedan barnen kom.

Den vägrar nu starta.

- Nytt batteri
- Ny bensin
- Vacum till bensinkranen finns
- Kommer bensin ur slangen mellan kran och förgasare när man har kranen på prime
- Har blåst genom bränslefiltret och det går ganska lätt.

Trots detta verkar bensinfiltret torrt och jag skruvade den insexskruven som sitter längst ner på varje förgasare. Antar att det kommer soppa där om förgasaren är fylld, men där var det tomt.

Startmotorn drar hur fint som helst, och jag har gnista. Så det är bränslerelaterat men mina idéer har nog tagit slut.

Varför rinner inte bränslet ner i förgasarna?
Tusen tack!
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag tror, lite säker är jag allt, att du åker på att ta isär och rengöra förgasarna.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Den där har väl vacuumpump till soppan?
Kör lite startgas med kranen på prime innan du börjar riva något.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Håll till utomhus. Ta bort dräneringsskruvarna på flottörhusen. Ställ soppkranen på PRI, inte ON, inte RES. Ta en hammare/gummiklubba och slå lätt på sidan av förgasarna vid skarven mellan förgasarhuset och flottörkoppen. Om du trots det inte ser att det FLÖDAR soppa från de fyra skruvhålen är det bara att bita ihop och börja ta bort förgasarbryggan för rengöring.
 

Ninetio

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2021
Hoj
GSF600 S
Håll till utomhus. Ta bort dräneringsskruvarna på flottörhusen. Ställ soppkranen på PRI, inte ON, inte RES. Ta en hammare/gummiklubba och slå lätt på sidan av förgasarna vid skarven mellan förgasarhuset och flottörkoppen. Om du trots det inte ser att det FLÖDAR soppa från de fyra skruvhålen är det bara att bita ihop och börja ta bort förgasarbryggan för rengöring.
Toppen! Tack. Är det dessa skruvar? Alltså den i mitten av bilden?image.jpg
 

Ninetio

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2021
Hoj
GSF600 S

Ninetio

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2021
Hoj
GSF600 S
Ja, position #39 på sprängskissen

Största problemet är rostgegga.
View attachment 461881
Förgasarna är av. Är det nertill som på din bild jag ska öppna och rengöra eller upptill eller bägge?
Med vad ska jag rengöra? Bensin?EDF9169B-76BB-4385-878D-5128705F23A0.jpeg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Se till att använda en JIS-skruvmejsel på alla "stjärnskruvar". Använder du annan mejsel förstörs skruvarna väldigt lätt. Mejsel i medföljade verktygssats är av korrekt typ. Lysfotogen/tändvätska eller alkylatbensin funkar att göra rent med. Vanlig bensin om du står ut med lukten. Inga stålverktyg för munstyckena. Kopparkardel från strömsladd för de minsta kanalerna/hålen. Gamla tandborstar är bra för mycket.
 

Ninetio

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2021
Hoj
GSF600 S
Se till att använda en JIS-skruvmejsel på alla "stjärnskruvar". Använder du annan mejsel förstörs skruvarna väldigt lätt. Mejsel i medföljade verktygssats är av korrekt typ. Lysfotogen/tändvätska eller alkylatbensin funkar att göra rent med. Vanlig bensin om du står ut med lukten. Inga stålverktyg för munstyckena. Kopparkardel från strömsladd för de minsta kanalerna/hålen. Gamla tandborstar är bra för mycket.
Stort tack!
 

Ninetio

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2021
Hoj
GSF600 S
Se till att använda en JIS-skruvmejsel på alla "stjärnskruvar". Använder du annan mejsel förstörs skruvarna väldigt lätt. Mejsel i medföljade verktygssats är av korrekt typ. Lysfotogen/tändvätska eller alkylatbensin funkar att göra rent med. Vanlig bensin om du står ut med lukten. Inga stålverktyg för munstyckena. Kopparkardel från strömsladd för de minsta kanalerna/hålen. Gamla tandborstar är bra för mycket.
Nu har jag rivit ner förgasarna och rengjort enligt konstens alla regler.
Tog loss två munstycken per förgasare och rengjorde dessa med koppar från strömsladd och tryckluft. Det blev väldigt rent och fint.

Allt är tillbakamonterat och den är startad, men går inte bra. Skulle gissa att den inte går på alla cylindrar, kanske 3 av fyra. Den vill inte varva till mer är 4000 varv. Antigen får man släppa där eller så dör den.
Förgasarna blev verkligen rena, men tror ni att de fortsatta problemen ändå är relaterade till dessa?

Jag har testat alla stift och har gnista på alla. Men kan de ändå vara dåliga?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tog loss två munstycken per förgasare och rengjorde dessa med koppar från strömsladd och tryckluft. Det blev väldigt rent och fint.
Du glömde ett munstycke, det som sitter fast monterat och sticker ned i flottörhuset från förgasarkroppen och sitter tillsammans med de två som går att skruva loss. Likaså har du ställskruvarna för tomgången som kan vara gömd under en bronsplugg (som du kastar bort) du lär göra rent. Består av o-ring, bricka, fjäder, ställskruv med nålspets - monteras i den ordningen. Dvs du trär på fjäder, bricka och o-ring på ställskruven efter att du gjort rent.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror att felet fortsatt ligger på förgasarsidan. Får du ut soppa ur alla förgasarna när du dränerar?

Tändstift och luftfilter kan lika gärna bytas så vet du att grejerna är 100%
 

Ninetio

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2021
Hoj
GSF600 S
Du glömde ett munstycke, det som sitter fast monterat och sticker ned i flottörhuset från förgasarkroppen och sitter tillsammans med de två som går att skruva loss. Likaså har du ställskruvarna för tomgången som kan vara gömd under en bronsplugg (som du kastar bort) du lär göra rent. Består av o-ring, bricka, fjäder, ställskruv med nålspets - monteras i den ordningen. Dvs du trär på fjäder, bricka och o-ring på ställskruven efter att du gjort rent.
Jag glömde nog att skriva att jag rengjorde ventilen som styrs av flottörerna om den är den du menar? Den satt ju helt fast.
Får öppna upp igen och titta efter att jag bytt stift. Gick inte att få tag i på en söndag så det får bli i morgon.
Stort tack för engagemanget så här långt!
 

Ninetio

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2021
Hoj
GSF600 S
Jag tror att felet fortsatt ligger på förgasarsidan. Får du ut soppa ur alla förgasarna när du dränerar?

Tändstift och luftfilter kan lika gärna bytas så vet du att grejerna är 100%
Hej,
Jag får dubbelkolla det i morgon när jag byter stift, men det är jag ganska säker på att jag fått.
Tack för tipset!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag glömde nog att skriva att jag rengjorde ventilen som styrs av flottörerna om den är den du menar?
Det är inte den jag menade. Nålventilen är allt för uppenbar att ens nämna. Närmast de två munstyckena, huvud och pilot finns en snarlik öppning (utan gänga och som saknar skruvbart munstycke) som är väldig liten. Öppningen i röret är i storleksordningen 0,3 mm.
 

Ninetio

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2021
Hoj
GSF600 S
Du glömde ett munstycke, det som sitter fast monterat och sticker ned i flottörhuset från förgasarkroppen och sitter tillsammans med de två som går att skruva loss. Likaså har du ställskruvarna för tomgången som kan vara gömd under en bronsplugg (som du kastar bort) du lär göra rent. Består av o-ring, bricka, fjäder, ställskruv med nålspets - monteras i den ordningen. Dvs du trär på fjäder, bricka och o-ring på ställskruven efter att du gjort rent.

Idag ska jag ta och ta loss förgasarna igen.

Jag har tittat på sprängskissen och ser tomgångsskruven och bronspluggen. Men det fast monterade munstycket syns inte på skissen. Är det just för att det är fast monterat och är en del av förgasarkroppen tro?

Att få tag på tändstift tog lite längre tid än jag hoppats på. Men jag har ju gnista på alla stift. Utesluter det problem med stiften eller kan gnistan vara för klen? Stiften ser ut att vara i OK skick rent visuellt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur gnistan beter sig under kompression är en helt annan sak än ute i fria luften. Istället för att köpa nya stift brände jag bort kolet från mittelektrodens isolator. Gjordes på den tiden jag rejsade och hade RS40 med ax-pump som surade ned stiften för minsta lilla. Har en låda liggandes med 30-talet "nya" tändstift som är fixade - så till mina banditer har jag fräscha stift tills jag dör.

Man beskriver "starter jet" som #2. Är de igensatta kommer inte choken att fungera korrekt och hojen blir väldigt svår att starta utan startgas.
 

Ninetio

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2021
Hoj
GSF600 S
För ett par veckor sedan hade jag loss förgasarna en gång till och rengjorde efter konstens alla regler.

Monterade tillbaks och startade och den gick!

Har varit ut några vändor på ett par km och den går jämt och fint så den sista rengöringen gjorde nog susen.

Men…

Det faktum att jag plockat av tanken så många gånger och i detta moment gjorde att packningen gett sig och idag kom renoveringskitet så jag har renoverat kranen och den blev tät.

Men det visade sig att bränsle tar sig ut någon annan stans också. Det är här gissningarna börjar för jag har inte systematiskt hunnit felsöka detta än.

Förgasarbryggan blir blöt närmast motorn, den lutar ju mot motorn så det kanske inte är så konstigt. På undersidan. Det droppar lite där då och då i en jämn takt. Min första tanke var att packningarna i förgasarna också skulle ha varit bytt, de har ju varit upp några gånger vid det här laget.

Men så lyste jag lite och såg att det på vänster sida sitter en liten gummihatt på en nippel på ovansidan av förgasaren och där verkade det vara lite blött. Plockade av den och det stod ju bensin i den.

Jag har ju haft kranen både på ON och PRI om vartannat och här kommer min egentliga fråga;

Hur fungerar prime-läget? Släpper det ner så mycket bensin att förgasarna till slut flödar? Kan det vara så att anledningen till att jag haft blöta förgasare är att jag kört kranen i prime?

Tusen tack!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top