Grymmast V-twin??

gthyni skrev:
- Främst att motoroljan lr växellådsoljan kan optimeras för att smörja
och inte behöver ta hänsyn till kopplingsslir.

- lättservat
- lättjusterat
- kylning

sen är det koolare för entusiaster med racingteknik än Repsoldekaler :5peta

Jo men varför måste man serva så ofta?
Jag som svenssonåkare märker väl ingen skillnad på våt och torrkoppling eller?
 
Well skrev:
954:an är ju lite snyggare men enligt säkra källor så är sp2:an bland det grymmaste man kan köra. den har gruuuumt bottenvrid vilket 954:an saknar.
men som sagt...dom kunde ha gjort fronten snyggare på sp2:an.

Enligt säkra källor drar en Sp1/2 grymt med soppa också... (Över litern)Alltså mer än vad Honda brukar göra. Men dem är ju rätt råa till utseendet iaf.
 
elliott3 skrev:
Jo men varför måste man serva så ofta?
Jag som svenssonåkare märker väl ingen skillnad på våt och torrkoppling eller?

1. För allt som är rejsigt måste servas ofta..

2. troligen inte, förutom ljudet..
 
elliott3 skrev:
Jo men varför måste man serva så ofta?
Jag som svenssonåkare märker väl ingen skillnad på våt och torrkoppling eller?

Jo, när du provar en ny olja och kopplingen slirar.

Min Guzzi har torrkoppling och separat växellåda
så man kan hälla vad som helst i den utan problem.
Kör RedLine Shockproof i min, skulle aldrig funka med
våtkoppling.
 
eftersom jag själv åker Aprilia måste jag även slå ett slag för denna eminenta maskin... grymt ljud och utseende... jag tycker även att den är mycket trevlig att köra på... sedan är det ett plus att man kan komma över en R/factory till rimliga priser där man får med Öhlins dämpare samt smidda fälgar... godis... :drool
 
Felix skrev:
Såg ni repotaget om Guzilla i senase PB. Mäktig hoj... och dyr!

lite för tysk för min smak:
guz2005udo1.jpg


föredrar MGS/1 alla dagar
 
En fördel med twin är att konstruktionen kan göras smal. De hojar som diskuterats i denna tråd, och då tänker jag främst på Sp1/2, RSV Mille och SV/TL, är allt annat än smala. Jag upplever t.o.m. dessa som större än vissa radfyror från Suzuki & Honda. Men det är kanske bara jag?

En Ducati Hypersport (748-998) eller Superbike (749/999)
är betydligt smalare. Finns det någon anledning till att de andra är bredare?

Har ingenjören Luigi på ducatifabriken kommit på något som fortfarande, efter 12 år, inte nått andra tillverkare?

En lite fundering bara (är ingen maskiningenjör)...
 
Fakkverk skrev:
En fördel med twin är att konstruktionen kan göras smal. De hojar som diskuterats i denna tråd, och då tänker jag främst på Sp1/2, RSV Mille och SV/TL, är allt annat än smala. Jag upplever t.o.m. dessa som större än vissa radfyror från Suzuki & Honda. Men det är kanske bara jag?

En Ducati Hypersport (748-998) eller Superbike (749/999)
är betydligt smalare. Finns det någon anledning till att de andra är bredare?

Har ingenjören Luigi på ducatifabriken kommit på något som fortfarande, efter 12 år, inte nått andra tillverkare?

En lite fundering bara (är ingen maskiningenjör)...

tja.. vet inte allt då men... på sp1/2 an har de satt kylarna på sidan om motorn = bredare...

fler ideer ?
 
Kör en TLR med bos bolt-on pipor. Låter alldeles lagomt. Orginal piporna ligger undangömda i en kartong, och där får dom stanna.
 
eller en TLS 1000, " mycket ljud för pengarna"" :)
 

Bifogat

  • Belas hoj.JPG
    Belas hoj.JPG
    51 KB · Visningar: 86
Back
Top