Grym hoj som jag missat

Först med egenutvecklad V5:a som aldrig fungerade pålitlig, till en KTM(v4:a?) som funkade bättre men sedan drog sig KTM ur och för att till slut husera en RC211V om jag inte är helt ute och cyklar.

Med småtjock KRj på pallen något race even?
122_0703_08_z+kenny_roberts_kr211v+wheelie.jpg

Grym hoj ja, grymt förvånande att du av alla har missat den också, det får vi reda ut imorrn :-)

86030_proton+v5+chassis_1+dec+02-1280x960-dec11.jpg..slideshow_169.jpg

Weight: 148kg
Engine: Liquid-cooled four-stroke V-5(V-angle 60 degree)
Firirng order: Even firing order
Valve type: DOHC, 4 valves per cylinder
Valve control: Not announced
Capacity: 990cc
Maximum power: Over 200ps at 15,000rpm
Maximum torque: Not announced
Transmission: Six-speed cassette-type gearbox
Wheel: MARCHESINI
Suspension: Front OHLINS/ Rear PENSKE
Brakes: NISSIN

Klåparen Roland Sands bygge senare nån sorts hoj med den motorn.
3168422461_bc2b7b7333_o.jpg

Svedberg skrev:
En misslyckad MotoGP-hoj som dock är riktigt jäkla grymt snygg. Kände knappt till att den fanns.
Misslyckad? :va

Det är den mest lyckade av alla privatbyggda GP-hojar och sista säsongen körde Kenny Roberts lika snabbt eller snabbare än fabriksförarna. Men vad beträffar läcker vet jag inte – den ser ju ut en som GSX-R 1000 ungefär.

Misslyckad? :va

Det är den mest lyckade av alla privatbyggda GP-hojar och sista säsongen körde Kenny Roberts lika snabbt eller snabbare än fabriksförarna.

Sista säsongen (2007) körde Kenny Roberts Jr bara halva av, sen tog lillebror Kurtis över. De var inte alls lika framgångsrika den säsongen som de var året innan - 2006 - vilket är säsongen jag tror du tänker på. 2006 kom de på pallen två ggr (och sexa i förartotalen), medan 2007 kom de som bäst på 12:e plats.
Dock så kördes de två sista säsongerna med leasade Honda-motorer, vilket kan ha gjort sitt till gällande framgången. Bästa placering med Proton-motor var 6:e plats med Jeremy Mcwilliams 2003.

Mnja... Det luftintaget får mig att tänka på ett vidöppet anus (ursäkta min svenska). Inte snyggt någonstans.
Motorn gillar jag däremot!

2006 kom de på pallen två ggr (och sexa i förartotalen)...
Ja, det var det resultatet jag tänkte på. Härligt med folk som har koll på detaljerna. :)

Men det var ju ännu fränare med KR3:an (som Gustav har på bild några inlägg tidigare) som Harada och McWilliams körde så jäääävla fint. Vilken hoj. Som en gepard. Perfektion.

Jag gillade ju den här, Aprilia RS3 Cube som Colin Edwards körde. Fly by wire som inte funkade och 240 hästar gjorde en hoj som var något "lynnig"... :tungan

Colin Edwards beskrivning av hojen:

"You take one angry bull, cut his balls off, wave 'em in his face... then climb on his back."

2004_cube_lhs_1024.jpg

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...