Grusbushoj max 50 K

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Nånting måste ju ha blivit fel då. Dom där ringarna kring kolven är noga med ska sitta rättvända och allt. Kan det vara något där han missat?

Jag har snart ett toppdelsbyte på min EXCF 350, nu blir jag kallsvettig.
Alltså jag tror ju att det byts lite för ofta på sådana hojar. Men du kanske är grym på enduro och ligger på max hela tiden. Då kan jag tänka mig att det behövs.
Nånting måste ju ha blivit fel då. Dom där ringarna kring kolven är noga med ska sitta rättvända och allt. Kan det vara något där han missat?

Jag har snart ett toppdelsbyte på min EXCF 350, nu blir jag kallsvettig.
Jag ska försöka komma ihåg ta med mig en såndär endoskopkamera farsan har liggande(Som han aldrig använt pga den är för fin att använda...)så vi kan göra en undersökning utan att riva den. Kanske ger en fingervisning.
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Så här ser "Fantic XEF Rally 450" ut.

View attachment 499627

Det kan vara värt att nämna att bilden ovan visar Fantic XEF 450 Rally med Rebel X Sports rallykit. Från fabrik ser Fantic XEF 450 Rally ut så här i standardutförande:

fantic std.jpeg

Och så här i factoryutförande:

fantic factory.jpeg

Fanticen kanske är bra
På pappret är den helt fantastisk, men för att tillverkarens tvååriga garanti ska gälla måste den servas hos auktoriserad verkstad, och om jag inte tolkar handboken helt fel innebär det kontroll av ventilspelet var 15:e timme. Hos auktoriserad verkstad. Det blir nog ingen storsäljare...
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vad för "toppdelsbyte" menar du? Hur många timmar har den gått?
Min KTM 350 har gått nu över 100 timmar. Jag ska kolla när manualen säger att man ska renovera kolven och toppen på motorn. Vet inte riktigt var den servicen heter, men det ska tydligen göras för att kolven börjar bli "slut".

På tvåtaktare gör man denna service oftare då motorn slits mer.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Alltså jag tror ju att det byts lite för ofta på sådana hojar. Men du kanske är grym på enduro och ligger på max hela tiden. Då kan jag tänka mig att det behövs.
Jag tror det med. Det skadar inte att öppna och kolla först, så klart. Jag kör ganska lugnt egentligen, ger aldrig riktigt järnet.

men för att tillverkarens tvååriga garanti ska gälla måste den servas hos auktoriserad verkstad, och om jag inte tolkar handboken helt fel innebär det kontroll av ventilspelet var 15:e timme. Hos auktoriserad verkstad.
Enligt konsumentlagen, om hojen servas enligt manualen av ägaren/föraren så gäller 3 års konsumentgaranti (eller om det var 2 år). Alla säljare säger att man måste serva hojen hos dom, eller hos en verkstad "annars gäller inte garantin". Men det stämmer inte.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Min KTM 350 har gått nu över 100 timmar. Jag ska kolla när manualen säger att man ska renovera kolven och toppen på motorn. Vet inte riktigt var den servicen heter, men det ska tydligen göras för att kolven börjar bli "slut".

På tvåtaktare gör man denna service oftare då motorn slits mer.

Tror att du tänker på kontroll av ventilspelet du behöver inte "renovera" toppen.
Jag har en likadan som du och den har precis gått 100 timmar. Kommer att köra ett bra tag till innan kolvbyte. Kör man enduro på motion nivå så varvas det inte mycket. Skillnad om man kör dom som motard och ligger långa sträckor på landsväg med högt varv.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag tror det med. Det skadar inte att öppna och kolla först, så klart. Jag kör ganska lugnt egentligen, ger aldrig riktigt järnet.


Enligt konsumentlagen, om hojen servas enligt manualen av ägaren/föraren så gäller 3 års konsumentgaranti (eller om det var 2 år). Alla säljare säger att man måste serva hojen hos dom, eller hos en verkstad "annars gäller inte garantin". Men det stämmer inte.
Men en exc 350 räknas väl som tävlingsfordon? Dom har väl knappast garanti det är ju en enduro även om den är lv-reggad
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Enligt konsumentlagen, om hojen servas enligt manualen av ägaren/föraren så gäller 3 års konsumentgaranti (eller om det var 2 år). Alla säljare säger att man måste serva hojen hos dom, eller hos en verkstad "annars gäller inte garantin". Men det stämmer inte.
Absolut, men hos vem ligger bevisbördan? :va
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Enligt konsumentlagen, om hojen servas enligt manualen av ägaren/föraren så gäller 3 års konsumentgaranti (eller om det var 2 år). Alla säljare säger att man måste serva hojen hos dom, eller hos en verkstad "annars gäller inte garantin". Men det stämmer inte.

Det får vara hur det vill med den saken, men att kontrollera ventilspelet var 15:e timme på en motorcykel som inte är avsedd för tävling tror jag är en deal breaker för många.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Min KTM 350 har gått nu över 100 timmar. Jag ska kolla när manualen säger att man ska renovera kolven och toppen på motorn. Vet inte riktigt var den servicen heter, men det ska tydligen göras för att kolven börjar bli "slut".

På tvåtaktare gör man denna service oftare då motorn slits mer.

Man byter kolven å i ditt fall kan du säkert köra upp till 500 timmar.. Har du varvat ur den till typ varvtals stoppet någon gång??
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det får vara hur det vill med den saken, men att kontrollera ventilspelet var 15:e timme på en motorcykel som inte är avsedd för tävling tror jag är en deal breaker för många.
Vad kostar sånt på en verkstad för en stånka egentligen? Ta fram hojen, och lite verktyg, 1h, ta av ventilkåpan och mäta lite, 1h, ställa tillbaka hoj och hänga undan verktyg, 1h, pappersarbete, 1h, summa 4500kr?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
en exc 350 räknas väl som tävlingsfordon? Dom har väl knappast garanti
Precis. Jag menade väl egentligen vanliga hojar.

Absolut, men hos vem ligger bevisbördan?
Jag tror att lagen främjar konsumenten lite mer, dessvärre. Dock inte säker då jag aldrig varit med om något.

kontrollera ventilspelet var 15:e timme på en motorcykel som inte är avsedd för tävling tror jag är en deal breaker för många.
Ok, men bara för att det står så i manualen behöver det inte vara så. Om du använder hojen som dom flesta hobbyäventyrarna så kan du säkert vara lugn. Liknande gäller oljebytet i min KTM 350 där manualen säger "var 10e timme", men om jag bara utflyktar lite bland åkrarna mellan Farsta och Nynäs så kommer oljan inte ens bli svart om 20 timmar. Då skulle jag nog gå på km-antal istället och säga att olja bör bytas var 5000 km, eller så. Men, jag är ingen hojdoktor så ha en nypa salt klar.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Man byter kolven å i ditt fall kan du säkert köra upp till 500 timmar.. Har du varvat ur den till typ varvtals stoppet någon gång??
Jag tänkte väl det, tackar JPT, det får mig att verkligen slappna av ;)

Och nej, jag har väl inte direkt toppvarvat den annat än möjligtvis nång gång i början av min 'karriär', och då kanske 1-2 sekunder när jag bekantade mig med fenomenet "whisky trhottle" 😜 Jag råkade dra på lite mer än avsett över några rötter, och helt plötsligt märkte jag att jag inte längre satt på sätet utan höll i hojen som försökte flyga ur händerna på mig. I mitt försök att parerar gasade jag bara på mer, tills jag nån tiondels sekund insåg att jag måste klämma ner kopplingen. Då stannade hojen med mig hängandes efter ca 20 meter bort över blåbärsriset.. Dagen efter kom träningsverken :LOL:
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det får vara hur det vill med den saken, men att kontrollera ventilspelet var 15:e timme på en motorcykel som inte är avsedd för tävling tror jag är en deal breaker för många.
Det beror ju på konstruktion, hur simpelt det är att komma åt, har man cyllarna ut i brisen som en Guzzi så går det väl bra. Har man justerbart med skruv, eller vippor som går att putta åt sidan av shimsen, ja då är det ju ingen sak att justera heller.
Jag förstår varför man sätter kamaxeln direkt på ventilen, men det är inge skoj att skruva på inte.

15 timmar körning är ganska mycket egentligen, många kör nog inte så mycket mer än det per år, eller kanske gånger två. Iaf om man bor som mig att en 20 minuters repa tar en vart man än behöver.
Någon långtouring-hoj är det ju förstås inte.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top